ROVER (NL) wil dat klassieke Benelux behouden blijft.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

dient klassiek Benelux behouden te blijven?

Peiling eindigde op 27 jun 2007, 10:37

ja, in zijn huidige vorm?
39
55%
ja, met extra haltes?
9
13%
ja, via ander trajekt?
13
18%
nee
10
14%
 
Totaal aantal stemmen: 71

sweek

Bericht door sweek »

pietmol schreef:
sweek schreef: Het Nederlandse gedeelte wordt ook gewoon nog bediend, er komt namelijk een extra trein per uur tussen Amsterdam en Vlissingen (IC Amsterdam - Dordrecht wordt doorgetrokken) welke alle Benelux-stations aandoet. Dus wat ze daar nog willen afdwingen weet ik niet.
als NS van de minister Eurlings de opdracht (verplichting) krijgt om de klassieke Benelux te behouden, dan zal NS wel alles in het werkstellen om ook NMBS te overtuigen.

antwoord van Eurlings is dus gewoon "rod-de-pot-draaierij"
Maar Eurlings zegt dat hij "vandaag" (wanneer dat dan ook was) kan gaan beslissen over het binnenlandse gedeelte... ik weet niet wat hij daarmee bedoeld, want het binnenlandse deel van het traject verslechterd niet.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Er zijn weinig mensen die de trein echt van brussel tot amsterdam nemen, de meesten gebruiken deze trein om van antwerpen tot brussel te komen. Dit is het snelste vervoermiddel, maar meestal binnenlands. Ik zie weinig nut om ook deze verbinding samen met de Thalys verbinding te behouden. BENELUX afschaffen, veel gemakkelijker
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

bobby schreef:
K V B schreef:
Kunnen ze niet gewoon eens in Japan gaan kijken?

slecht voorbeeld: het OV in Japan is steeds overvol...
Nee hoor. De Shinkansen is de Yamanote lijn niet.

De meeste Shinkansen treinen (en ook de meeste andere intercities) hebben verplichte reservatie. Echter je hoeft niet te reserveren op het moment dat je je kaartje koopt, dat kan altijd later. Je stop gewoon je kaartje in een automaat op het perron, en dat geeft je à la minute een reservatie in de eerstkomende trein met vrije zitplaatsen. Je gaat dan gewoon op het perron op het juiste nummertje staan, en als de trein binnenkomt staat de deur van je rijtuig voor je neus.

Frankrijk heeft ook zoiets, met de "echange minute" automaten in de TGV stations. Heb ik al een paar keer gebruik van gemaakt als we de tijd die we nodig hadden om naar Lille Europe te rijden weer eens hadden overschat...
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Bericht door wimpiespoor »

pietmol schreef: als NS van de minister Eurlings de opdracht (verplichting) krijgt om de klassieke Benelux te behouden, dan zal NS wel alles in het werkstellen om ook NMBS te overtuigen.

antwoord van Eurlings is dus gewoon "rod-de-pot-draaierij"
De NS is de NMBS niet en de NS-directie loopt al helemaal niet aan de leiband van de Minister, zal zou die dat wel willen.
De Minister heeft geen enkel wettelijk middel om de NS ergens toe te verplichten, zolang de NS binnen de concessie blijft. En dat doet NS.
En die concessie heeft alleen betrekking op binnenlands vervoer. Voor wat betreft internationaal vervoer is de NS aan niemand verantwoording schuldig. Dat is trouwens geliberaliseerd. Ik begrijp dan ook nog steeds niet waarom internationale treinen nog steeds meestal in samenwerking worden uitgevoerd.
Wim
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

HOV-RN Juli 2007 schreef:
TRAXX
�� NS Internationaal zet vanaf 03-09 enkele TRAXX-locs in de Beneluxdienst in. De twaalf locs zijn al gehuurd maar voorlopig
nog niet allemaal nodig voor de HSA-exploitatie. Vanaf 03-09 gaan ook de eerste vast samengestelde ICR-stammen rijden, naar alle waarschijnlijkheid met de TRAXX-locomotieven. De kans is aanwezig dat in enkele Beneluxstammen enkele NMBSrijtuigen komen te rijden. Dit zou moeten gaan gebeuren in de periode dat de Beneluxdienst parallel aan het HSA-proefbedrijf moet blijven rijden. Het zou gaan om rijtuigen I10 en I6 (Eurofima).

YEAHHHHHH :D
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2085
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Uit de Morgen:
Treinreizigers misnoegd over inkrimping lijn Amsterdam-Brussel
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers en zijn Nederlandse evenknie zijn niet tevreden met de afschaffing van twee treinen tussen Amsterdam en Brussel. Wegens technische problemen valt ŽŽn van de 16 dagelijkse verbindingen tussen beide hoofdsteden tijdelijk weg.

De lijn Brussel-Amsterdam wordt ingekrompen omdat een van de locomotieven stuk is. "Normaal had intussen de hogesnelheidstrein al moeten rijden tussen Brussel en Amsterdam, maar de stellen zijn nog steeds niet geleverd", zegt Jochem Goovaerts van de NMBS. "Om het probleem te ondervangen hebben we nieuwe locomotieven gehuurd voor de huidige (trage) verbinding, maar die kunnen voorlopig niet worden gehomologeerd."

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) heeft weinig oren naar de verklaring van de NMBS. "We verlangen van de spoorwegen dat ze hun werk doen: treinen laten rijden", verklaart de Bond. "Midden in het drukke vakantieseizoen en zonder voldoende compensatie een trein tussen beide steden opheffen is voor de reizigers niet aanvaardbaar."

De reizigersorganisaties constateren dat het steeds slechter gaat met de Beneluxtrein. "Regelmatig valt hij uit en als hij wel rijdt, zijn er meestal veel te weinig zitplaatsen", stelt de BTTB. "Het komt regelmatig voor dat reizigers van Rotterdam tot Antwerpen moeten staan." De verbinding die - minstens voor enkele maanden - wordt opgeheven is de trein met vertrek in Amsterdam Centraal om 10.26 uur (aankomst in Brussel-Zuid om 13.20 uur) en vertrek in Brussel-Zuid om 13.40u (aankomst in Amsterdam Centraal om 16.38 uur). (belga/dm)
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/bel ... on=Hotlist
bobby

Bericht door bobby »

Nekvin schreef:Er zijn weinig mensen die de trein echt van brussel tot amsterdam nemen, de meesten gebruiken deze trein om van antwerpen tot brussel te komen. Dit is het snelste vervoermiddel, maar meestal binnenlands. Ik zie weinig nut om ook deze verbinding samen met de Thalys verbinding te behouden. BENELUX afschaffen, veel gemakkelijker
tja dat is normaal dat je deze trein van Antwerpen naar Brussel neemt als de NMBS zo klantgericht is om er voor te zorgen dat in Berchem de IC-I (Antwerpen Charleroi) geen aansluiting moet verzekeren met bv de IR-c
Terminus
Berichten: 1147
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Bericht door Terminus »

Nekvin schreef:Er zijn weinig mensen die de trein echt van brussel tot amsterdam nemen, de meesten gebruiken deze trein om van antwerpen tot brussel te komen. Dit is het snelste vervoermiddel, maar meestal binnenlands. Ik zie weinig nut om ook deze verbinding samen met de Thalys verbinding te behouden. BENELUX afschaffen, veel gemakkelijker
Ik heb hem ook nog nooit van Amsterdam tot in Brussel genomen. Wel het voorbije jaar: Den Haag-Mechelen (meermaals), Amsterdam-Mechelen en Roosendaal-Mechelen. En beste Nekvin, voor Nederland-reizigers blijft het een heel interessante trein wegens geen reservering nodig!! Er zijn wel degelijk heel veel reizigers die met deze trein de grens oversteken!

Opmerking van mezelf 10 minuutjes na het posten van deze bijdrage:
Eigenlijk is mijn opmerking even zinloos als die van Nekvin :) . Hij neemt deze trein niet voor grensoverschrijdend verkeer dus van hem mag die verdwijnen. Ik neem die trein wel, dus van mij "moet" die blijven. Beetje zinloze discussie zeker?
Wover

Bericht door Wover »

Vandaag een vreemde eend in de bijt op FNZG (Schijnpoort):

http://users.telenet.be/Wover/trein/MOV00014.3gp
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Nekvin schreef:Er zijn weinig mensen die de trein echt van brussel tot amsterdam nemen, de meesten gebruiken deze trein om van antwerpen tot brussel te komen. Dit is het snelste vervoermiddel, maar meestal binnenlands. Ik zie weinig nut om ook deze verbinding samen met de Thalys verbinding te behouden. BENELUX afschaffen, veel gemakkelijker
Als er dan toch zo weinig mensen deze trein van brussel naar amsterdam nemen... waarmee gaan ze dan de Thalys en HSA vullen ????

Goedenavond.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Wover schreef:Vandaag een vreemde eend in de bijt op FNZG (Schijnpoort):

http://users.telenet.be/Wover/trein/MOV00014.3gp
nu kan dit nog, een loc in goederendienst die een passagierstrein in nood gaat evacueren. in de toekomst als alles echt volledig gescheiden is kan dit niet zomaar meer, toch niet zonder dat er zware facturen gaan volgen.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Bericht door wimpiespoor »

Steven schreef:nu kan dit nog, een loc in goederendienst die een passagierstrein in nood gaat evacueren.
Ik neem aan, dat Infrabel ook nu al de bevoegdheid heeft tractie te vorderen als er een trein in nood is geraakt, daardoor het overige spoorverkeer hindert en deze met spoed weggesleept moet worden.
Steven schreef:in de toekomst als alles echt volledig gescheiden is kan dit niet zomaar meer, toch niet zonder dat er zware facturen gaan volgen.
Als het goed is gaat er nu ook al een factuur weg.

Wim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

euh ja ma nu vorder infrabel een loc van b cargo, deels onder dezelfde koepel want beide behoren tot B holding. maar wat als op dat moment enkel een loc van een prive firma is en die zegt niet te willen meewerken aan de probs veroorzaakt door een andere firma?
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Bericht door wimpiespoor »

In Nederland doet zich dit probleem met enige regelmaat voor:
- kapotte locomotieven
- goederentreinen die door Prorail het verkeerde baanvak op zijn gestuurd en niet zelf meer terug kunnen (er moet een lok aan de andere kant van de trein geplaatst worden)
- treinen die in de tunnels onder de Nieuwe Maas, Botlek, of Noordzeekanaal zijn gestrand.
In al die gevallen heeft Prorail de bevoegdheid om een lokomotief te vorderen om de gestrande trein weg te slepen. Dat kan betekenen dat een trein van bedrijf A weggesleept wordt door een door Prorail gevorderde lok van bedrijf B.
En dat hoeft dan helemaal geen lok te zijn die ergens zonder trein stond te wachten. Het kan ook zijn dat die lok van bedrijf B met een trein onderweg was. Die lok moet dan doodleuk zijn trein ergens parkeren, ontkoppelen, en op weg gaan naar de plek waar hulp moet worden geboden.
Wim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja ontkoppelen is in belgie nog niet volledig zelfstandig voorzien voor een tb die bij de holding ingeschreven staat( op een paar uitzonderingen na) dus effe zelf uw trein gaan ontkoppelen op een wijkspoor om dan een andere trein te helpen. trouwens een andere trein aan de kant zetten? das tegen alle commerciele belangen van de klant.
Plaats reactie