Aantal klachten bij de NMBS stijgt weer
- trainfreak
Re: Aantal klachten bij de NMBS stijgt weer
VRT schreef:De NMBS wordt dit jaar overstelpt met klachten.
De ombudsdienst heeft in de eerste 2 maanden van dit jaar al 1.200 dossiers geopend, een stijging met 30%.
Het effectieve aantal klachten is nog hoger want dossiers bundelen de klachten over één incident.
Een groot deel van de klachten (37%) gaan over vertragingen of afgeschafte treinen.
Bovendien dienen veel pendelaars gewoon geen klacht meer in, omdat er toch niks mee wordt gedaan, zegt ombudsman Guido Herman.
"We zitten sinds 2007 in een neerwaartse spiraal. Mensen dienen een klacht in en daarna opnieuw, maar ze zien dat er geen vooruitgang is", zegt Herman.
Gooi maar weer alles op een grote hoop (tip: neem eens contact op met de plaatselijke afdeling van de LDD of het VB, die kunnen mensen die dat doen goed gebruiken). Er zullen bij de spoorwegen ongetwijfeld ook wel onbekwame, gedemotiveerde werknemers zijn, maar allemaal zijn ze zo zeker niet. Vergeet niet dat het rijdend personeel nogal onregelmatige uren heeft, vaak in het weekend moet werken, etc. Als je niet gemotiveerd bent, hou je dat toch niet lang vol, lijkt me. En nee, ik werk niet bij de NMBS.matthia schreef:lol geweldig voorbeeldje van arrogantie en wereldvreemdheid. Artikel over terecht aantal klachten over de waanzinnig erbarmelijke dienstverlening en de nmbs-intellectuelen beginnen een beetje naast de pot te zagen.
Maakt weer mooi duidelijk hoe belangrijk de reizigers voor jullie zijn...
L'union fait la force.
So what? Of wisten ze dat misschien niet toen ze ervoor kozen?KB schreef:Vergeet niet dat het rijdend personeel nogal onregelmatige uren heeft, vaak in het weekend moet werken, etc.
In het Nederlands is dit: "Eendracht maakt macht".L'union fait la force.
Maar in België geldt eigenlijk meer: "L'union fait la farce".
Lees mss eens de volgende zinseppl schreef:So what? Of wisten ze dat misschien niet toen ze ervoor kozen?KB schreef:Vergeet niet dat het rijdend personeel nogal onregelmatige uren heeft, vaak in het weekend moet werken, etc.
Niet alles laat zich zomaar federaliseren, ons wapenschild blijft nog een symbool van het francophone, unitaire Belgische staat zoals het was bij de onafhankelijkheid in 1830. Ook de vertegenwoordiging van de 9 provincies bevestigd dit.seppl schreef:In het Nederlands is dit: "Eendracht maakt macht".L'union fait la force.
Maar in België geldt eigenlijk meer: "L'union fait la farce".

Hoera, antwoord gekregen op een klacht over P 8305 Brussel-Zuid - Tongeren, die eens een vertraging had van 40 minuten bij aankomst in Hasselt wegens half uur te laat vertrokken in Brussel-Zuid + zonder behoorlijke communicatie daaromtrent:
"Wij hebben uw reactie van 12/03/2010 goed ontvangen. U ondervond tijdens uw treinreis een verminderde service. Wij bieden u onze oprechte verontschuldigingen aan voor de ondervonden hinder. Bij nazicht van uw gegevens stellen we echter vast dat u over een treinkaart Brussel - Leuven beschikt. Bijgevolg dient u geen gebruik te maken van trein P-8305. Richting Leuven kon u gebruik maken van trein P-8400 welke om 16u41 aankwam. We hopen u met deze informatie van dienst te zijn. Met vriendelijke groeten"
Mooi gedaan hé, de schuld - niet eens zo subtiel - bij de reiziger leggen. Maar dit is de werkelijke situatie:
"Dank voor uw reactie, maar deze is helaas totaal naast de kwestie. Eigenlijk vind ik uw reactie zelfs een beetje brutaal. Op vrijdagavond reis ik immers regelmatig met een Railpass van Brussel naar Genk, en zodus maak ik voor dat traject geen gebruik van mijn abonnement Leuven-Brussel. Uw verdediging lijkt goed gevonden, maar zoals gezegd gaat u te kort door de bocht door te veronderstellen dat al mijn verplaatsingen kaderen binnen mijn abonnement. Met vriendelijke groeten"
"Wij hebben uw reactie van 12/03/2010 goed ontvangen. U ondervond tijdens uw treinreis een verminderde service. Wij bieden u onze oprechte verontschuldigingen aan voor de ondervonden hinder. Bij nazicht van uw gegevens stellen we echter vast dat u over een treinkaart Brussel - Leuven beschikt. Bijgevolg dient u geen gebruik te maken van trein P-8305. Richting Leuven kon u gebruik maken van trein P-8400 welke om 16u41 aankwam. We hopen u met deze informatie van dienst te zijn. Met vriendelijke groeten"
Mooi gedaan hé, de schuld - niet eens zo subtiel - bij de reiziger leggen. Maar dit is de werkelijke situatie:
"Dank voor uw reactie, maar deze is helaas totaal naast de kwestie. Eigenlijk vind ik uw reactie zelfs een beetje brutaal. Op vrijdagavond reis ik immers regelmatig met een Railpass van Brussel naar Genk, en zodus maak ik voor dat traject geen gebruik van mijn abonnement Leuven-Brussel. Uw verdediging lijkt goed gevonden, maar zoals gezegd gaat u te kort door de bocht door te veronderstellen dat al mijn verplaatsingen kaderen binnen mijn abonnement. Met vriendelijke groeten"
Waarom heb je de gebruikte Railpass dan niet ingesloten bij je klacht?Rob schreef:Hoera, antwoord gekregen op een klacht over P 8305 Brussel-Zuid - Tongeren, die eens een vertraging had van 40 minuten bij aankomst in Hasselt wegens half uur te laat vertrokken in Brussel-Zuid + zonder behoorlijke communicatie daaromtrent:
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13