Renovatiewerken station Mechelen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Renovatiewerken station Mechelen

Bericht door Adler »

Een paar maanden geleden is men in het station van Mechelen begonnen met renovatiewerken.
Het begin van de werken werd zelfs feestelijk aangekondigd door de NMBS met een plantje als geschenk voor elke reiziger.
Het station van Mechelen heeft inderdaad dringend een opknapbeurt nodig want het bevindt zich in een bijna vervallen toestand.
Het eerste waar men is mee begonnen is het schilderen van de muren in de gangen en trappen naar de perrons. Deze muren zijn bezet met een soort stenen met gele bovenlaag. Dit schilderwerk is echter uitgedraaid op een totale fiasco.
Na het aanbrengen van meerdere lagen verf blijkt dat bij de minste aanraking (wat onvermijdelijk is in een gang waar dagelijks duizenden mensen voorbijkomen) de verf weer loskomt.
Men heeft dan maar besloten om alle verf weer te verwijderen met als resultaat nog een afschuwelijker uitziende muur als voor men begon.
Ik vraag me af wat men nu gaat doen.
Ik weet niet of deze schilderwerken gebeuren door eigen personeel of door een externe firma maar men kan toch verwachten dat dit geen amateurs zijn maar vakmensen die weten waarmee ze bezig zijn.
Waarom hebben die eerst geen proef gedaan op een klein stuk?
Dit is niet de eerste miskleun bij grote werken of aankopen bij de NMBS.
Ik herinner me bijvoorbeeld de nieuwe perrons in Antwerpen-Centraal (niveau +1) die men na enige maanden met de grootste moeite terug heeft moeten uitbreken omdat bleek dat de gebruikte tegels van slechte kwaliteit waren.
Gebeurt er nu echt geen grondiger analyse alvorens men met dergelijke grote werken begint of neemt men zomaar de eerste de beste aannemer die het goedkoopst is?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik vraag mij alleen af waarom men maar stations buiten het GEN blijft vernieuwen terwijl binnen 5 jaar alle stations en haltes op het GEN gemoderniseerd zouden moeten zijn (displays, perrons op juiste hoogte, ...). Geldt niet alleen voor stations trouwens, ook haltes (kom maar eens kijken op l.89, op sommige plaatsen letterlijk bouwvallige haltes... tot je voorbij Zottegem bent, daar is alles ineens vernieuwd).
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Dietrich schreef:Ik vraag mij alleen af waarom men maar stations buiten het GEN blijft vernieuwen terwijl binnen 5 jaar alle stations en haltes op het GEN gemoderniseerd zouden moeten zijn (displays, perrons op juiste hoogte, ...). Geldt niet alleen voor stations trouwens, ook haltes (kom maar eens kijken op l.89, op sommige plaatsen letterlijk bouwvallige haltes... tot je voorbij Zottegem bent, daar is alles ineens vernieuwd).
Dat is een goeie opmerking Dietrich, ze mogen op lijn 89 eens beginnen! :D

Ondek de unieke stationsomgeving van Haaltert zou ik zeggen, een parking uitgerust met veel putten waarvan 1/4 niet verhard, zwerfvuil, sluikstorten, 1 stationsnaambord, het unieke sanitair, de prachtige wachtzaal met moderne banken,...
Ik vraag mij nu eigenlijk eens af wanneer ze nu die werken aan de ingang van het spoor 2, bij ons in Haaltert eens zullen afgelopen zijn, diene boel ligt daar nu al bijna 2 jaar open en blijft daar maar liggen........

Stationsnaamborden van hetzelfde laken een broek, kijk maar eens naar het prachtige stationsnaambord van Terhagen, een unieke stuk...

Op lijn 90 is er ook zo een uniek station het station van Zandbergen, echt een uitgangbord voor de NMBS, dat station staat er al meer dan 17 jaar vervallen bij... de NMBS heeft wel geld voor belachelijke stunds zoals overkappingen van grote stations maar voor de kleine stations hebben ze geen geld.
Shrek

Bericht door Shrek »

ik denk dat als je investering/dagelijkse reizigers bekijkt de herschildering van mechelen iets meer genoodzaakt is dan die stationnetjes dat jij daar opnoemt :P
Adler

Bericht door Adler »

Shrek schreef:ik denk dat als je investering/dagelijkse reizigers bekijkt de herschildering van mechelen iets meer genoodzaakt is dan die stationnetjes dat jij daar opnoemt :P
Als men er ooit nog in slaagt om er iets deftig van te maken.
Op dit ogenblik lijkt het meer op een moderne Picasso, de helft van de nieuwe groene verf is terug verwijderd, een gedeelte heeft nog de blauwe eerste laag en een ander gedeelte is men wijselijk nog niet aan begonnen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Mij miskeken in het begin van dit topic, blijkbaar ligt Mechelen wel op het GEN, maar bij mij blijft de vraag wanneer men eens serieus deftige werken gaat aanvatten op gans het GEN buiten zich nu bezighouden met het verven van enkele muren.

Het gaat trouwens niet om "enkele haltes" he, doe eens een willekeurig traject van de CR en kijk hoeveel stopplaatsen er reeds voldoen... op het traject dat ik doe (11 haltes) voldoet er niet één (of met veel moeite Aalst misschien).
Wover

Bericht door Wover »

Hier in Herentals gaat men nieuwe schuilhuisjes bouwen, enkele goederensporen verwijderen aan de kant van het centrum zodat de parking vergroot kan worden en dan gaat men nog aan het andere uiteinde van de perrons (of in het midden) een tweede onderdoorgang bouwen ;).
dentheo

Bericht door dentheo »

Dietrich schreef:Mij miskeken in het begin van dit topic, blijkbaar ligt Mechelen wel op het GEN, maar bij mij blijft de vraag wanneer men eens serieus deftige werken gaat aanvatten op gans het GEN buiten zich nu bezighouden met het verven van enkele muren.

Het gaat trouwens niet om "enkele haltes" he, doe eens een willekeurig traject van de CR en kijk hoeveel stopplaatsen er reeds voldoen... op het traject dat ik doe (11 haltes) voldoet er niet één (of met veel moeite Aalst misschien).
VOLDOEN, waaraan moeten die voldoen ?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tegen 2012 moeten de perrons verhard + op de juiste hoogte zijn (75 cm dacht ik). Men spreekt hier en daar ook over nieuwe schuilhuisjes en (uiteraard) verlichting.

Doe maar eens een traject op de CR en kijk hoeveel van de haltes er aan die voorwaarden voldoen...
dentheo

Bericht door dentheo »

Dietrich schreef:Tegen 2012 moeten de perrons verhard + op de juiste hoogte zijn (75 cm dacht ik). Men spreekt hier en daar ook over nieuwe schuilhuisjes en (uiteraard) verlichting.

Doe maar eens een traject op de CR en kijk hoeveel van de haltes er aan die voorwaarden voldoen...
en wat is CR ?

Ach en bij de echte RER kloppen de hoogtes ook niet.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

CR = CityRail. En wat maakt mij dat uit of dat exact 75 cm is of niet. :roll:

Voor Zottegem bestaan er trouwens ook plannen voor vernieuwing (pas in 2009), van Denderleeuw heb ik geen idee. Als men er zo laat aan begint dan raakt dit nooit op tijd in orde. Tenzij men overal tegelijk werken begint aan te vatten, dan zal de pendelaar ook klagen dat overal waar hij komt de perrons open liggen.

Achja, ze zullen in Mechelen tenminste mooie muren hebben. Ik zou eens willen weten hoeveel mensen de kleur van muren in 1 station belangrijker vinden dan goed uitgeruste en verharde perrons op het ganse voorstadsnetwerk.
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Shrek schreef:ik denk dat als je investering/dagelijkse reizigers bekijkt de herschildering van mechelen iets meer genoodzaakt is dan die stationnetjes dat jij daar opnoemt :P
Ik betaal als dagelijkse treinreiziger aan het station van Haaltert evenveel voor mijn treinkaart voor een traject van X km als iemand in een groot station voor hetzelfde traject.
Ik heb dus ook recht op een propere stations omgeving, tot op heden is het station van Haaltert en de stationsomgeving nu niet bepaald aangenaam te noemen, de NMBS heeft daar al meer dan 15 jaar niets gedaan, ze zijn alleen met grote stations bezig het STAR 21 plan is naar mijn mening veel kleine stations vergeten, ik neem nu als voorbeeld Haaltert maar er zijn nog genoeg van die voorbeelden te vinden op lijn 89 alsook op andere lijnen.

Tja, Dietrich de NMBS heeft al datums voor er aan te beginnen, een datum (-> om kunnen voor te leggen aan vadertje staat de hoofdsponser van de NMBS)is het belangrijker voor de NMBS dan er effectief werk van de maken, want dat GEN, ik stel er mij nog altijd veel vragen bij..
Ik zal al zeeer zeeer blij zijn als ze dit jaar nu eindelijk eens gaan beginnen om "de drukste spoorlijn van het land" lijn 50A tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid op 4 sporen te gaan brengen.
Ik vraag mij toch af waarom dat ze daar nu nog niet kunnen aan beginnen na het verlof, en ze maar kunnen beginnen in december 2007, tegen als ze dan goed begonnen zijn liggen ze weer stil voor de kerstvakantie, enzo...
Steven

Bericht door Steven »

stedebouwkundige problemen met vergunningen en onteigeningen zorgen voor de nodige vertraging aan de werf van lijn 50A
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Positief nieuws voor het station van Mechelen:
Station wacht metamorfose

MECHELEN - De NMBS wil het centraal station van Mechelen tegen 2018 compleet vernieuwen. Behalve de reeds twee geplande HST-lijnen komt er een modern stationsgebouw, een ondergrondse tunnel en parkeergarage. Het Koning Albertplein wordt een groene en verkeersarme zone.
Bron: De Standaard (slechts gedeeltelijk vrij beschikbaar)
Mechelen krijgt nieuw station

De NMBS gaat in Mechelen een nieuw station bouwen. Dat maakte burgemeester Bart Somers gisteren bekend. "Ondergronds komt er een grote parkeergarage voor 1.500 wagens. Op het doorwaadbare gelijkvloers komen er bushaltes. Op de eerste verdieping komt dan het eigenlijke station", lichtte hij toe. Ook de omgeving zal worden vernieuwd. De plannen houden verband met de aanleg van twee nieuwe HST-sporten tussen Antwerpen en Brussel en een rechtstreekse wegverbinding tussen de E19 (Mechelen-Zuid) en de N15 (Nekker). De kostprijs van het project, het duurste ooit in Mechelen, bedraagt 230 miljoen euro. De werken zouden over 1 à 2 jaar kunnen starten en in 2018 achter de rug moeten zijn.
Bron: Het Laatste Nieuws, 15 & 16 September, pagina 9.

- Greetz Glodenox
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Station wacht metamorfose

MECHELEN - De NMBS wil het centraal station van Mechelen, als laatste grote van Vlaanderen, tegen 2018 compleet vernieuwen. Naast de reeds twee voorziene HST-lijnen komt er een modern stationsgebouw, een tunnel en een parkeergarage.

Vervolg: hier.

Ik zie het wel zitten, vooral die ondertunneling. Mensen die regelmatig in FM komen, weten wat ik bedoel. Het stationsplein een miskleun noemen is een understatement, en de files daar zijn ontzettend lang.

BDJ
Plaats reactie