sporen leggen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
steamfreak

sporen leggen

Bericht door steamfreak »

Ik weet niet of het al eerder gevraagd is, maar mijn leeraar sterkteleer vraagt mij dit:

Vroeger werden spoorstaven zodanig aangelegd dat er een kleine speling overbleef, voor de uitzetting in de zomer en inkrimping in de winter.
Dit gaf het bekende 'tac-tac' - geluid.

In de moderne tijd van nu en voor de TGV-lijnen worden ze gewoon aaneen verbonden, waarschijnlijk gelast.
Ze kunnen nu wel niet meer vrij uitzetten.
Zelf heb ik hiervoor 2 hypotheses:
*ofwel is de spatie er nog wel maar is de lasverbinding soepel
*ofwel is het een speciale staallegering die een zeer kleine uitzettingscoëfficiënt heeft.

Welk is het geheim achter het aaneen lassen van de spoorstaven? :wink:
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Beide fout.
Maar ga eens op zoek naar compensatielassen. :lol:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Steven

Bericht door Steven »

er is nog steeds een voeg, maar de afstanden waarop een voeg te vinden is is veel groter. om de zoveel afstand bestaat er nog dan ook nog zoiets als een uitzetstuk, twee stukken spoor die schuin eindigen (ipv gewoon recht af te zagen), heb niet onmiddelijk een foto er van, maar als ik er aan denk zal ik er morgen of zo hier in het station een foto van maken, toeval wil dat er hier zo een stukj ligt. dus de rails kunnen perfect uitzetten.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Steven, bedoel je zoiets?
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

idd dat bedoel ik :-)
dit zijn speciale stukken, specifiek geplaatst om spooruitzetting op te vangen.
Stijn D.C.
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

in FGSP op spoor 2 en 3 had je dat vroeger, maar kan zijn dat het met het herleggen verdwenen is, this lang geleden dat ik er nog geweest ben sinds ik gedaan heb met school, en dan hoorde je die treinen zo tak-tak doen, tof geluid wel :)
Steven

Bericht door Steven »

Stijn D.C. schreef:in FGSP op spoor 2 en 3 had je dat vroeger, maar kan zijn dat het met het herleggen verdwenen is, this lang geleden dat ik er nog geweest ben sinds ik gedaan heb met school, en dan hoorde je die treinen zo tak-tak doen, tof geluid wel :)
deze maken niet zoveel lawaai hoor aangezien de overgang langzaam gaat, het zijn de echte rechte voegen die kloppen geven.
Stijn D.C.
Contacteer:

tja, maar ik zag wel dat die zo even zakte , beetje veerde eigenlijk...
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Dat is het ballast bed wat niet goed meer ligt. Het is ingeklonken en dient te worden opgeklopt. :lol:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Stijn D.C.
Contacteer:

azo :wink:
paljas

Bericht door paljas »

Stijn D.C. schreef:in FGSP op spoor 2 en 3 had je dat vroeger, maar kan zijn dat het met het herleggen verdwenen is, this lang geleden dat ik er nog geweest ben sinds ik gedaan heb met school, en dan hoorde je die treinen zo tak-tak doen, tof geluid wel :)
Bedoel je niet da geluid van de vetpomp? Das pas een tof geluid als je er naast staat... tsing-tsing...
Wover

Bericht door Wover »

Steven schreef:idd dat bedoel ik :-)
dit zijn speciale stukken, specifiek geplaatst om spooruitzetting op te vangen.
Ah ik dacht dat zo'n dingen de stroomkringen van elkaar scheidden?

Aangezien er kabeltjes liggen die de sporen verbinden (veronderstelde ik).

Hoe scheidt men dan stroomkringen?
Steven

Bericht door Steven »

door een kaarsrechte voeg zoals bij de korte rails van vroeger, hiertussen steekt een kunststofplaatje
Wover

Bericht door Wover »

hmm, ik dacht het wel. Deze voel (of hoor) je redelijk hard bij de mw41 bv, ik dacht vroeger dat het door de krokodil zelf kwam :P.

Waarom hebben ze er eigenlijk niet voor gekozen om ook die rechte voegen te vervangen door zo'n schuinslopende, die zijn toch veel "comfortabeler"?
Stijn D.C.
Contacteer:

paljas schreef:
Bedoel je niet da geluid van de vetpomp? Das pas een tof geluid als je er naast staat... tsing-tsing...
Zou ook kunnen, als ik nog eens naar FGSP ga en ik kan er foto van maken zal ik dat doen :wink:
Plaats reactie