Goederentreinen en HLE-13
Goederentreinen en HLE-13
Waarom wordt bij goederentreinen HLE-13 bijna altijd in traktieschakeling gebruikt?
HLE-13 is qua elektrisch vermogen na de HLE-20 toch krachtigste machine in het NMBS park? Gebeurt de omzetting van elektrisch vermogen in mechanisch vermogen (traktie) dan zo inefficient?
HLE-13 is qua elektrisch vermogen na de HLE-20 toch krachtigste machine in het NMBS park? Gebeurt de omzetting van elektrisch vermogen in mechanisch vermogen (traktie) dan zo inefficient?
voor zover ik weet heeft een 13 onder 3kv geen vermogenverlies, toch ni wat ik las tot nu toe op zijn technische fiche die ik hier heb, wel verlies onder 1500VShrek schreef:een 13 is onder 3kv toch maar zo krachtig als een 27?
maar mij valt het ook op dat de treinen die door 2 13nen getrokken worden vaak veel langer zijn dan andere goederentreinen
Laatst gewijzigd door Steven op 17 feb 2007, 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De tractie keten word gevoed op zelfde manier op de beide voltages, de 25kV word omgezet naar 3000 V = en dan gaat die naar de tractie ketens. Het vermogen is dus gelijk op beide systemenShrek schreef:een 13 is onder 3kv toch maar zo krachtig als een 27?
maar mij valt het ook op dat de treinen die door 2 13nen getrokken worden vaak veel langer zijn dan andere goederentreinen
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Wat vermogen betreft is een 13 en een 20 gelijkwaardig, beiden hebben een uurvermogen van 5400 kW. De maximum aanzetkracht van een 20 is inderdaad hoger dan van een 13, door zijn 6 assen.yannickvw schreef:Is een 13 niet "krachtiger" dan een 20?
Nochtans gaat men bij de moderne goederenlokomotieven terug naar 4 assen omdat deze minder slijtage geven aan de sporen en omdat er tegenwoordig betere elektronische systemen zijn om slip te verhinderen.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Eigenlijk zeer logisch, een locomotief met 4 assen heeft slechts 8 zeer kleine contactpunten met het spoor en bij een 6-asser zijn het er dat 12.e49memling schreef:Spijtig dat deze 'systemen' niet echt werkenAdler schreef: Nochtans gaat men bij de moderne goederenlokomotieven terug naar 4 assen omdat deze minder slijtage geven aan de sporen en omdat er tegenwoordig betere elektronische systemen zijn om slip te verhinderen.
Dan mag je nog een perfomant Traction Control System hebben, het totale contactoppervlak blijft klein. En als je met 2 extra assen 33% het raakoppervlak kan vergroten, is het duidelijk dat dat een pluspunt is.