ROVER (NL) wil dat klassieke Benelux behouden blijft.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

dient klassiek Benelux behouden te blijven?

Peiling eindigde op 27 jun 2007, 10:37

ja, in zijn huidige vorm?
39
55%
ja, met extra haltes?
9
13%
ja, via ander trajekt?
13
18%
nee
10
14%
 
Totaal aantal stemmen: 71

rvdborgt
Berichten: 4673
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
FLV-FGSP schreef:
K V B schreef: Laat verder de Brecht shuttle tot Breda door rijden. Voor een uurdienst Antwerpen - Brecht - Breda vv. is slechts een treinstel nodig.
Helaas, dat is juist niet haalbaar. Het is 55 km er zijn 2 stops (Luchtbal en Brecht)
Wat is de rijtijd?
Aan 200 kph. Heb je voor het traject iets meer dan 15 minuten nodig... Daar komt dan nog 3 keer optrekken en afremmen bij, plus een stilstand van een of twee minuten. Kom je mogelijks inderdaad boven de 25 minuten.
Voorlopig wordt er met 160 km/h gereden, wegens gebrek aan sneller en geschikt materieel.
Rekenen we even mee: rijtijd 26 minuten, keertijd 8 minuten. 2 stops van 2 minuten elk (is krap), blijft over 22 minuten voor 55 km, waarop je dus een gemiddelde van 150 km/h moet halen. En dan moet je ook nog om xx.04 of xx.34 kunnen vertrekken en niks in de weg zitten. Lijkt me allemaal wat krapjes.

Groetjes,

Rian
rvdborgt
Berichten: 4673
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
bobby schreef:Thalys richting Nederland is geen success.
Met maar vijf treinen per dag niet zo verwonderlijk.
bobby schreef: Thalys richting Parijs is een success omdat men de gewone treinen afgeschaft heeft...
Dus volgens jou heeft het feit dat er nu elk half uur een trein is, ipv. een handvol per dag, en dat die trein er 1u25 over doet geen enkele bijdrage aan het success geleverd?

Er reizen nu veel meer mensen met de trein van Brussel naar Parijs dan voorheen. Het lijkt met toch wel duidelijk dat de verplichte reservatie niet echt een groot obstakel voor success is.
Dat is een cirkelredenering. Er is al vaker onderzocht wat de invloed is van verpichte reservering en de belangstelling van reizigers neemt dan altijd significant af. Voor een Thalys zonder verplichte reservering zou gewoon nog meer belangstelling zijn.
Op de lijn naar Keulen is het wat duidelijker: in de eerste jaren na de afschaffing van de IC naar Keulen is het aantal Thalys-reizigers niet toegenomen, alhoewel Thalys toen toch een groter deel van de snelle treinen reed dan voordien. Voldoende reizigers ontwijken de Thalys gewoon zo veel mogelijk.

Groetjes,

Rian
carlos

Bericht door carlos »

FLV-FGSP schreef:
carlos schreef:kan iemand mij vertellen wat is de juridische structuur is van Thalys? Wie zijn de aandeelhouders zijn van Thalys?
30% SNCB eh NMBS en 70% SNCF. Volgens recente berichten zou DB bereid zijn om ook aandeelhouder te worden. Voorlopig zijn NS en DB enkel partners.
Ik hoop dat als Thalys extra aandeelhouders accepteert, dat dit tot een kapitaalsverhoging leidt, en niet tot een de-investering van de huidige partners.
Met dit extra kapitaal zou Thalys dan zelf investeringsprojecten kunnen financieren, vb een tunnel tussen de stations Paris-Nord & Paris- Gare deLyon, zodat men in Parijs geen twee uur meer hoeft te verspelen als men met de Thalys van Brussel naar Marseille wil.
super1500

Bericht door super1500 »

Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2085
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

carlos schreef:
FLV-FGSP schreef:
carlos schreef:kan iemand mij vertellen wat is de juridische structuur is van Thalys? Wie zijn de aandeelhouders zijn van Thalys?
30% SNCB eh NMBS en 70% SNCF. Volgens recente berichten zou DB bereid zijn om ook aandeelhouder te worden. Voorlopig zijn NS en DB enkel partners.
Ik hoop dat als Thalys extra aandeelhouders accepteert, dat dit tot een kapitaalsverhoging leidt, en niet tot een de-investering van de huidige partners.
Met dit extra kapitaal zou Thalys dan zelf investeringsprojecten kunnen financieren, vb een tunnel tussen de stations Paris-Nord & Paris- Gare deLyon, zodat men in Parijs geen twee uur meer hoeft te verspelen als men met de Thalys van Brussel naar Marseille wil.
Het is geen taak van een exploitant om te investeren in infrastructuur. Thalys heeft geld nodig om vanaf 2010 bijkomende stellen te kopen.
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
K V B schreef:
Er reizen nu veel meer mensen met de trein van Brussel naar Parijs dan voorheen. Het lijkt met toch wel duidelijk dat de verplichte reservatie niet echt een groot obstakel voor success is.
Dat is een cirkelredenering. Er is al vaker onderzocht wat de invloed is van verpichte reservering en de belangstelling van reizigers neemt dan altijd significant af. Voor een Thalys zonder verplichte reservering zou gewoon nog meer belangstelling zijn.
Zonder verplichte reservering zou de Thalys niet mogelijk zijn. Of wil je op drukke momenten gewoon reizigers op het perron achterlaten?

Ik wil verder toch wel aanstippen dat de spoorwegen op dit moment in het internationale verkeer reizigers verliezen aan luchtvaartmaatschappijen met compleet ondoorzichtige tariefstructuren, en verplichte reservatie.
De consument heeft dus blijkbaar geen probleem met prijsdifferentiatie, en de verplichting zich op voorhand op een vertrektijd vast te leggen.
Wat die consument wil is makkelijk aan zijn ticket komen, en daar kunnen de spoorwegen nog veel verbeteren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

wat de reiziger ook wil (al meermaals gehoord) dat is last minut vertrekken aan schappelijke prijzen en dat bestaat totaal niet heden ten dage, vele klagen het aan dat je geen INT treinen meer hebt waar je zonder verplichte reservatie nog naar toe kan.

bijvoorbeeld paris straatsburg word door de invoering van de tgv op die verbinding zo een 20€ duurder!! vind je dat nog normaal? een kleine prijsstijging ok maar ze gaan van rond de 40 naar rond de 60€ dat is liefst 50% er bij.? hoe denk je dan zo succes te hebben ook al is de rijstijd zoveel sneller? dit is dan nog een binnelandse verbinding, ik ken de oude prijzen brussel parijs niet, maar zou toch graag is weten wat daar toen het eerste verschil op was toen thalys in voege kwam.

als je nu goedkoop naar parijs wil moet je vroeg boeken, aan last minut mensen denken ze ni echt heb ik indruk (dat wat reisbureau's met vliegvakanties wel doen)
carlos

Bericht door carlos »

FLV-FGSP schreef: Het is geen taak van een exploitant om te investeren in infrastructuur. Thalys heeft geld nodig om vanaf 2010 bijkomende stellen te kopen.
ik ben akkoord dat het is geen primaire taak van Thalys is, maar als Thalys met zo'n tunnel haar omzet op de verbinding Amsterdam, Brussel Parijs met zo'n 30% kan verhogen, dan is het onzin dat Thalys afhankelijk is van de goodwil van externe investeerders.
Vandaag is Thalys (als produkt) niet interessant voor reizigers die van Brussel (of Amsterdam) naar het Zuiden van Frankrijk willen. Die twee uur tijdsverlies in Parijs maken dat de mensen geneigd zijn om het vliegtuig te nemen.
(als je aankomt in Paris Nord is het eigenlijk "trek uwe plan" om naar Gare-de-Lyon te geraken)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Steven schreef:(...)

als je nu goedkoop naar parijs wil moet je vroeg boeken, aan last minut mensen denken ze ni echt heb ik indruk (dat wat reisbureau's met vliegvakanties wel doen)
Ik dacht dat er tendens was bij de touroperators om juist het omgekeerde te doen: hoe later je boekt, hoe meer je betaalt.
Voor Thalys zijn er wel last minute-tickets beschikbaar, iedere dinsdag. Maar enkel via tinternet.
Dus eigenlijk ook maar weer voor de happy few.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

K V B schreef:
bobby schreef: Thalys richting Nederland is geen succes.
Met maar vijf treinen per dag niet zo verwonderlijk.
Dus het feit dat de Beneluxtrein parallel rijdt met betere frequentie, vaste prijzen, zonder reservatieplicht en met nauwelijks langere reisduur heeft niets te maken met het uitblijven van succes voor Thalys ?
K V B schreef:
bobby schreef: Thalys richting Parijs is een success omdat men de gewone treinen afgeschaft heeft...
Dus volgens jou heeft het feit dat er nu elk half uur een trein is, ipv. een handvol per dag, en dat die trein er 1u25 over doet geen enkele bijdrage aan het succes geleverd?
Natuurlijk wel !
Maar blijkbaar waren SNCF en NMBS toch niet helemaal zeker van het succes van Thalys. Waarom hebben ze anders alle klassieke reismogelijkheden tussen Parijs en Brussel zo veel mogelijk gesaboteerd ?

(met als gevolg dat er verbindingen zijn waarvoor de trein geen optie meer is : Mons-St Quentin, Brussel-St Quentin,...)

Goedenavond.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Patrick schreef: Voor Thalys zijn er wel last minute-tickets beschikbaar, iedere dinsdag. Maar enkel via internet. Dus eigenlijk ook maar weer voor de happy few.
Die Last Minutes naar Parijs zijn nooit te gebruiken voor een deftige dag ter plaatse (onmogelijke uren), niet bruikbaar voor toerisme dus... Enkel voor mensen die een enkele reis maken...

Nochtans rijden er in het weekend heel wat Thalys-treinen met heel wat plaatsen vrij.

Ik weet niet waarom je verwijst naar "happy few" ?

Goedenavond.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

K V B schreef: Zonder verplichte reservering zou de Thalys niet mogelijk zijn. Of wil je op drukke momenten gewoon reizigers op het perron achterlaten?
OK voor verplichte reservering indien laagdrempelig, niet OK voor marktprijzen.
K V B schreef: Ik wil verder toch wel aanstippen dat de spoorwegen op dit moment in het internationale verkeer reizigers verliezen aan luchtvaartmaatschappijen met compleet ondoorzichtige tariefstructuren, en verplichte reservatie.
Dus die reizigers die vroeger met IC-A van Brussel/Leuven/Liège/Verviers naar Aachen/Köln reden nemen nu het vliegtuig ?
K V B schreef: De consument heeft dus blijkbaar geen probleem met prijsdifferentiatie, en de verplichting zich op voorhand op een vertrektijd vast te leggen.
Vergelijk wat vergelijkbaar is! Charleroi-Pisa is geen Brussel-Paris en al zeker geen Liège-Köln.

Het eerste is het soort reis die de gemiddelde mens eens per jaar of per paar jaar maakt, het laatste kan voor diezelfde gemiddelde mens een wekelijkse reis zijn.

Goedenavond.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bw494674 schreef:
K V B schreef: Ik wil verder toch wel aanstippen dat de spoorwegen op dit moment in het internationale verkeer reizigers verliezen aan luchtvaartmaatschappijen met compleet ondoorzichtige tariefstructuren, en verplichte reservatie.
Dus die reizigers die vroeger met IC-A van Brussel/Leuven/Liège/Verviers naar Aachen/Köln reden nemen nu het vliegtuig ?
K V B schreef: De consument heeft dus blijkbaar geen probleem met prijsdifferentiatie, en de verplichting zich op voorhand op een vertrektijd vast te leggen.
Vergelijk wat vergelijkbaar is! Charleroi-Pisa is geen Brussel-Paris en al zeker geen Liège-Köln.

Het eerste is het soort reis die de gemiddelde mens eens per jaar of per paar jaar maakt, het laatste kan voor diezelfde gemiddelde mens een wekelijkse reis zijn.

Goedenavond.

voila, appelen en peren vergelijken kan iedereen, maar niemand die er iets wijzer van zal worden.
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

bw494674 schreef:
K V B schreef: Zonder verplichte reservering zou de Thalys niet mogelijk zijn. Of wil je op drukke momenten gewoon reizigers op het perron achterlaten?
OK voor verplichte reservering indien laagdrempelig, niet OK voor marktprijzen.
Wat is er mis aan marktprijzen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

trouwens op drukke momenten personen achterlaten?
tussen brussel en parijs is een betere frequentie dan tussen brussel en dinant dat amper 90 km van brussel ligt, ook al is deze laatste geen grote stad wil ik ma zeggen dat als de thalys niet te reserven was je hooguit 30 minuten later al een volgende hebt, dan ga je toch ni te snel klagen zeker :-)
Plaats reactie