Leo Pardon: "Bussen zijn soms beter dan een trein"

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

K V B schreef:
steved schreef: Maar ik vrees dat deze ideeën wel nooit uitgevoerd zullen worden als we in ons kikkerlandje onze paardenbril niet eerst afzetten... Ik vrees dat we onze achterstand met bvb Duitsland nooit zullen inhalen als we nooit DURVEN beslissen!
Men heeft nog teveel een "OV dat is met treinen en bussen rijden" mentaliteit, waarbij de spoorwegmensen niet graag een trein opgeven. Dat is mij in deze diskussie wel duidelijk geworden.
OV dat is echter in de eerste plaats "mensen vervoeren". Dat dat soms beter gaat met een bus vergt enig omdenken.
Vliegtuig is dus ook "openbaar" vervoer, is een auto dan "associaal" vervoer? :lol:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Hier in Loppem mag de stopplaats ook eens dringend heropend worden. Bij zijn sluiting in 1953 was Loppem niet meer dan een boerendorp bestaande uit een kerk en tien huizen er rond, maar nu heeft het al meer dan 5000 inwoners! De plaats van het station ligt temidden de agglomeratie en op 500 meter van de kerktoren!

Er is wel ieder half uur een bus naar Brugge, maar die kent zelfs tijdens de spits niet veel succes. Wie een fiets heeft, neemt de fiets naar Brugge, wie een auto heeft, neemt de auto. Het zijn dan ook vooral jongeren die je op de bus aantreft.

Wat wil je?! De reistijd is totaal niet aantrekkelijk. Het gebeurt meermaals dat ik op de fiets gelijktijdig met de bus vertrek aan de ker van Loppem en dat we mekaar weer tegenkomen net voor de bus het station van Brugge bereikt, wat een kleine 20 minuten is.
Met de trein zou dit traject van een zestal kilometer maar een vier à vijftal minuten meer bedragen. Er zouden veel meer mensen van het openbaar vervoer de rug toekeren. Velen zitten trouwens liever in de file in hun auto bij het binnenrijden van Brugge dan in een overvolle bus. In de trein (in de spits samengesteld uit vijf stelletjes) is er nog voldoende plaats. Potentieel zit er zeker in die stopplaats!

En de ex-hoofdstad van België verdient wel een station! 8)

Leve de stoptrein! :D
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Trainspotterke schreef:En de ex-hoofdstad van België verdient wel een station! 8)
En voor wie mij niet gelooft: :P
wikipedia schreef:Lophem vinden we in een oorkonde van 1108. In oktober 1918 -tijdens de bevrijding na WO I- vestigde koning Albert I zich op het kasteel van Loppem. Op 21 november 1918 stichtte hij er 'de regering van Loppem', de eerste regering waar socialisten, liberalen en katholieken samen zaten. Tijdens de achttiendaagse veldtocht (WO II) verbleef ook koning Leopold III op het kasteel (18-25 mei 1940).
8) 8) 8)
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Trainspotterke schreef: Er is wel ieder half uur een bus naar Brugge, maar die kent zelfs tijdens de spits niet veel succes.
Trainspotterke schreef:Velen zitten trouwens liever in de file in hun auto bij het binnenrijden van Brugge dan in een overvolle bus.
Zie ik daar een tegenstrijdigheid? ;) Een onsuccesvolle buslijn die toch bomvol zit? :D
groentje
Berichten: 7521
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Een regeringszetel is nog iets anders dan een hoofdstad, hé, anders was Den Haag al heel lang Nederlands hoofdstad. :wink:
Ik had het artikel gelezen, steved, en moet toegeven dat die lightrail me niet zo was opgevallen. Toch lijkt het mij, dat Pardon bussen evenwaardig vindt aan (stop)treinen, maar daar ben ik toch niet mee mee eens. Zeker, een bus kan goedkoper zijn, al verslijt-ie ook sneller. Maar een busreis is veel minder aangenaam dan een treinreis, hoe comfortabel die bus ook is. Al kan het de pijn wel verzachten, natuurlijk.

Kijk, ik wil de bussen niet afschaffen, integendeel. Maar als je railinfrastructuur ter beschikking hebt, lijkt het mij maar logisch, dat je er ook gebruik van maakt. Bussen zijn in mijn ogen goed voor voor- en natransport, maar de trein blijft de kern van een goed OV.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23070
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

mmm raar in het nieuwsblad stond dat artikel ook (zusterkrant) en was mij evenmin iets opgevallen van lightrail, heeft de eindredacteur gemorst met tipp-ex?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Steven schreef:mmm raar in het nieuwsblad stond dat artikel ook (zusterkrant) en was mij evenmin iets opgevallen van lightrail, heeft de eindredacteur gemorst met tipp-ex?
Het Nieuwsblad en De Standaard worden misschien wel uitgegeven door dezelfde uitgeverij, maar er is een wereld van verschil tussen... De standaard is eerder zakelijk, terwijl Het Nieuwsblad eerder sensatiegericht is.

Grtz,
Maikel
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Steven schreef:mmm raar in het nieuwsblad stond dat artikel ook (zusterkrant) en was mij evenmin iets opgevallen van lightrail, heeft de eindredacteur gemorst met tipp-ex?
Het Nieuwsblad, de Gentenaar en het Volk zijn samen (dezelfde lay-out).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23070
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ja maar blijkbaar heeft er iemand op delete geduwd bij het persen van het nieuwsblad
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

Steven schreef:ja maar blijkbaar heeft er iemand op delete geduwd bij het persen van het nieuwsblad
iemand heeft in alle kranten op delete geduwd als het op de light-rail versie aankwam... maarja treintjes afschaffen en vervangen door bussen is sentationeel he :lol: dus goed voor de verkoopscijfers

gr, Steve
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

sncf-sncb schreef:
K V B schreef:
steved schreef: Maar ik vrees dat deze ideeën wel nooit uitgevoerd zullen worden als we in ons kikkerlandje onze paardenbril niet eerst afzetten... Ik vrees dat we onze achterstand met bvb Duitsland nooit zullen inhalen als we nooit DURVEN beslissen!
Men heeft nog teveel een "OV dat is met treinen en bussen rijden" mentaliteit, waarbij de spoorwegmensen niet graag een trein opgeven. Dat is mij in deze diskussie wel duidelijk geworden.
OV dat is echter in de eerste plaats "mensen vervoeren". Dat dat soms beter gaat met een bus vergt enig omdenken.
Vliegtuig is dus ook "openbaar" vervoer, is een auto dan "associaal" vervoer? :lol:
Lijnvluchten zijn ook openbaar vervoer, chartervluchten dan weer niet. Taxis zijn eigenlijk ook openbaar vervoer. Een auto is privé vervoer. Openbaar vervoer is vervoer dat in principe voor iedereen (mits eventuele betaling van de vervoersprijs) toegankelijk is.
Laatst gewijzigd door K V B op 14 feb 2007, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Steven schreef:ja maar blijkbaar heeft er iemand op delete geduwd bij het persen van het nieuwsblad
"Op welk knopke moeste kik nu weer drukken: deeleeteuh of bakspas?" "Maar opa toch, het is bèkspeejs!" :D
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

MaiKeg schreef:
Trainspotterke schreef: Er is wel ieder half uur een bus naar Brugge, maar die kent zelfs tijdens de spits niet veel succes.
Trainspotterke schreef:Velen zitten trouwens liever in de file in hun auto bij het binnenrijden van Brugge dan in een overvolle bus.
Zie ik daar een tegenstrijdigheid? ;) Een onsuccesvolle buslijn die toch bomvol zit? :D
Niksmendal tegenstrijdigheid! :wink: Die bus is afkomstig uit Zedelgem en zit vanaf daar al goed vol. Zedelgem heeft wel een station, maar dat is nog een paar kilometer van de dorpskern verwijdert (eerder de wijk Zuidwege). En Zedelgem is net ietsje te ver van Brugge om per fiets te doen.

Deze morgen heb ik de bus van 7.10u genomen te Loppem. Ik moest wel rechtstaan (niettegenstaande er nog een paar plaatsjes vrij waren), maar het was niet opeen geduwd, ondanks het feit dat het om een voorstadslijn gaat! :wink:
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Bericht door trainman »

In die optiek ben ik ook een voorstander van een soort lightrail voor kleinere verbindingen
Maar Leo toch, dat bestaat al allemaal - kijk maar naar Duitsland, welke trein(stell)en er op hun lokale lijnen rijden. Waarom nooit eens iets dergelijks geprobeerd ?
Neen, liever ondingen als MW41 kopen en die dan laten rijden op lijnen als Gent-Eeklo, Aalst-Burst, .. Had daar dan al eens een lightrail op losgelaten, dan had je gezien wat het gaf.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Vandaag stond er een artikel in Het Laatste Nieuws dat deze uitspraak van Leo Pardon ook wel eens negatieve gevolgen kan hebben voor de Bombardier-fabriek te Brugge.

Pardon haalt aan dat het GEN geen prioriteit is voor de NMBS, maar wel broodnodig voor Bombardier. Door uitstel van de bestelling van GEN-stellen zouden heel wat jobs kunnen sneuvelen. Bombardier heeft al eerder Europese fabrieken moeten sluiten omdat geplande bestellingen uitgesteld werden.

Bezint eer ge begint... :roll:
Plaats reactie