Ice verbinding Brussel Duitsland

dovaere

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 09 sep 2026, 10:32 [...] Antwerpen-Aken kun je vaak voor minder boeken. Het zou wel eens kunnen dat DB geen Sparpreis binnen België aanbiedt omdat ze liever internationale tickets verkopen.
Omdat de ICE-treinen een samenwerking met de NMBS zijn, staan die Belgische binnenlandse prijzen op ICE wellicht ergens exact in een akkoord en kan de DB niet vrij spelen met haar yield management (Sparpreisen).
Ik veronderstel dat een vrije-marktspeler zoals DB Fernverkehr niet zomaar de Belgische binnenlandse concessie kan beconcurreren zonder een heel dossier dat aantoont dat een specifieke treinverbinding de bestaande concessie niet bedreigt? Of is dit anders omdat de trein van over de grens komt?

Is het toevallig niet de prijs die voordien al bestond, namelijk de prijs 29,10 € van een ICE-traject Luik-Brussel Noord opgeteld bij een "internationaal supplement voor een NMBS-traject Brussel-N - Antwerpen?
[AANVULLING] Nee, mijn laatse zin blijkt niet te kloppen.
dovaere

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 09 sep 2026, 10:02
Knipex schreef: 07 sep 2026, 11:08 Deze ICE wordt aangeboden als een air-rail codeshare with Brussels Airlines /Lufthansa
Als de ICE vertraging heeft op weg naar de luchthaven, wordt men kosteloos omgeboekt naar een alternatieve vlucht of verbinding.
[...] in Duitsland is het systeem al jarenlang in gebruik naar de luchthavens van Frankfurt en dergelijke. Daar is het een blijver.
Ik zie dat je bij Brussels Airlines / Lufthansa nu al een vlucht+deze ICE-trein kunt boeken voor september 2027.

Dat laat veronderstellen dat DB+LH een akkoord hebben om deze verbinding naar Luchthaven/Antwerpen ook volgend jaar voort te zetten.

En dat Lufthansa/BA beseft dat je klanten afstoot als je de verkoop en de reisplanner slechts 3 à 6 maanden vooraf openzet...
dovaere

Bericht door dovaere »

Knipex schreef: 07 sep 2026, 11:08 Deze ICE wordt aangeboden als een air-rail codeshare with Brussels Airlines /Lufthansa
Als de ICE vertraging heeft op weg naar de luchthaven, wordt men kosteloos omgeboekt naar een alternatieve vlucht of verbinding.
Er zitten toch heel erg grote gaten in de treinen die je via dat air-rail-systeem kunt boeken:
Dortmund HBF bijvoorbeeld is er gekend met "luchthavecode". Maar om van daar een vlucht naar Accra te nemen stelt hij voor een ICE (via Keulen) naar Frankfurt te nemen, daar 11 uur lang te overnachten en de volgende ochtend een vlucht naar Brussel om daar om 12u20 het vliegtuig te nemen...

Duidelijk dat dit efficiënter kan door twee ICE-treinen te combineren die nu al in hun systeem zitten.
TKR

Bericht door TKR »

Dat is niet hoe codeshares werken, en dus misschien ook helemaal niet de bedoeling. Brussels Airlines heeft een deal voor de verbinding naar Keulen, punt.
dovaere

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 09 sep 2026, 17:16 Dat is niet hoe codeshares werken, en dus misschien ook helemaal niet de bedoeling. Brussels Airlines heeft een deal voor de verbinding naar Keulen, punt.
Dat is jouw interpretatie.

Brussels Airlines is echter voor 100% dochter van Lufthansa. Beide zijn natuurlijk lid van dezelfde Star Alliance, die juist dient om massaal elkaars vluchten via codeshare te delen, ook met leden die geen dochteronderneming zijn.
Deutsche Bahn is sinds 2022 officieel de intermodale (lees: trein-) partner van de Star Alliance. Dus niet alleen van Lufthansa, maar evengoed van Brussels Airlines. Dat is toen ook expliciet in de pers aangekondigd.

Natuurlijk zijn er concrete afspraken die uitgaan van concrete lijstjes van mogelijke verbindingen die je in een computersysteem kunt invoeren. Ze hebben tot nu gemakshalve verondersteld dat Dortmund dichtst bij de hub Frankfurt ligt.
Maar mijn interpretatie is dat het enkel een kwestie is van tijd is vooraleer Lufthansa hun hub Brussel met bijhorende ICE beter in het systeem zal invoeren.
Wie zou daar wat tegen kunnen hebben?

Aanvulling:
In mijn voorbeeld gaat het trouwens om de onnodige omweg met vlucht Frankfurt-Brussel "LH 5588 operated by Brussels Airlines". Dus voor de omweg laat het systeem wel degelijk een "Brussels Airlines" vlucht toe in combinatie met een "Lufthansa" treinrit Dortmund-Frankfurt "LH 3631 operated by DEUTSCHE BAHN".
OK, die Brussels airlines vlucht heeft een LH-nummer, maar dat kan enkel maar een kwestie zijn van punten en komma's.
Knipex

Bericht door Knipex »

Dat Deutsche Bahn een officiele intermodale (lees: trein-) partner is van de Star Alliance, vond ik vreemd. Maar blijkt te kloppen.

DB werkt ook samen met Qatar Airways, geen Star Alliance lid,
Je kan vanuit/naar elk duits station met een "Rail And Fly Ticket" naar/van een Qatar Airways vlucht reizen.
En ook vanuit Brussel-Zuid.

https://www.qatarairways.com/en-nz/offe ... d-fly.html
dovaere

Bericht door dovaere »

Knipex schreef: 09 sep 2026, 19:03 Dat Deutsche Bahn een officiele intermodale (lees: trein-) partner is van de Star Alliance, vond ik vreemd. Maar blijkt te kloppen.

DB werkt ook samen met Qatar Airways, geen Star Alliance lid,
Je kan vanuit/naar elk duits station met een "Rail And Fly Ticket" naar/van een Qatar Airways vlucht reizen.
En ook vanuit Brussel-Zuid.

https://www.qatarairways.com/en-nz/offe ... d-fly.html
Bedankt voor de tip. Wat DB betreft, veronderstel ik dat dat vanuit Frankfurt is.
Als ik een vlucht naar Doha probeer te boeken, zie ik dat ze vanuit Brussel een overeenkomst hebben met een andere treinvervoerder, namelijk met Eurostar, maar dan herverpakt door het Canadees bedrijf Accesrail.
13:09 Brussels Midi Rail Station (ZYR)
1h 43m
TRAIN QR4720 - Train Operated by Accesrail
14:52 Paris Charles de Gaulle International Airport (CDG)
Plaats reactie