Dat er verbeteringen zijn doorgevoerd na de elektrificatie in de Kempen, is zeker en vast waar, maar ik blijf herhalen dat hier in België (en ook in sommige andere landen) niet voldoende gepland wordt hoe men nieuwe infra zo optimaal mogelijk kan benutten.desirootje schreef: ↑01 sep 2026, 23:04Die domme afweging was een uitbreiding van het aanbod voor Oudenaarde en op andere plaatsen zoals in de Kempen een capaciteitsverhoging zonder elders een inkrimping van het aanbod te hebben. Een zeer domme afweging, hoe kon de NMBS deze keuze ooit gemaakt hebben?pietje schreef: ↑01 sep 2026, 21:47 Maar het blijft moeilijk uit te leggen aan mensen waarom het plots noodzakelijk is om het grootste deel van de dag daar een dieseltrein stationair te laten draaien terwijl daar enkele jaren geleden helemaal geen dieseltreinen reden voor passagiers.
De NMBS heeft hier uiteindelijk een domme afweging gemaakt en moet nu nodeloze investeringen doen om een domme beslissing toch verder te kunnen zetten.
Het is altijd waarom hier, waarom hier? En dat vragen ze overal. Omdat het ergens moet, omdat die treinen nu eenmaal zo werken, omdat die treinen bijna oud genoeg zijn om te gelden als oldtimers mochten het auto's zijn.
Ik heb genoeg van al dat NIMBY gedoe en ik vind dat je het hier ook op het forum ziet, en niet enkel in dit onderwerp. Waarom is er nog geen 2e trein hier, een extra trein daar, deze regio is weer vergeten door de NMBS, waarom rijden hier nog oude treinen rond, waarom krijgen wij de oncomfortabele desiro's... Omdat we niet alles kunnen, omdat niet iedereen tevreden kan zijn, omdat we niet alles altijd overal beter kunnen maken.
Daarbij hoorde dan ook dat men vooraf moest nadenken met welk materieel er na de elektrificatie gereden moest worden en zolang de investering in infra en de aankoop van materieel uit dezelfde pot betaald wordt, moeten die investeringen op mekaar afgestemd worden.
Jaren na elektrificatie nog steeds met diesels onder die draad blijven rijden zoals we in de Kempen nog altijd zien, zal ik altijd dom vinden. Als er extra materieel nodig was, had dit eerder moeten besteld geweest zijn zodat de diesels uit dienst konden.
Dus gewoon MS30 eerder bestellen en dan maar betalen uit één of ander klimaatfonds om toch zeker maar niet de indruk te wekken dat er meer geld naar OV gaat.
Maar het belangrijkste blijft dus: vooraf plannen zodat investeringen tegelijk maximaal renderen.