Ik heb deze topic niet geopend om reizigers te bestempelen als achterlijke mensen, maar het is gewoon een reactie tegen de 'goedgeoefende' reizigers die het heel vaak probeert beter te weten, maar dan meestal ook fout. Zo zitten de mensen heel vaak te klagen dat treinen vertragingen hebben en dat de verwarming uitvalt als er een bovenleidingsbreuk is. Dan kan ik mij kwaad maken dat als je een beetje verstand zou hebben, daarom niet per se van treinen, je toch wel weet dat van een trein dat op elektriciteit rijdt de verwarming niet meer zal werken bij bovenleidingsbreuk.SExyBAck schreef:Elk zinne goeiendag,Trainspotterke schreef:Het mogen dan ook al geoefende reizigers zijn, dit is hetgeen ik de afgelopen maanden zoal te horen kreeg!![]()
![]()
Zo denken veel mensen dat materieel voorbestemd is voor één bepaalde dienst. Zo denken veel mensen dat diesellocomotieven enkel gebruikt worden om goederentreinen te slepen en andersom dat goederentreinen altijd met diesellocomotieven gereden worden. Elektriciteit is enkel maar voor reizigerstreinen. De vraag "hoe kun je een IC-trein herkennen?" heb ik ook al veel gekregen. Velen denken namelijk dat enkel oud materieel stoptreintjes verzekerd en AM96's en al enkel IC's.
Ook veel mensen hebben niet door dat hun woonstation niet van bovenleiding voorzien is en ze dat ze er ook nog nooit op gelet hebben dat ze boven een ronkende dieselmotor plaatsnemen.
Laat staan dat reizigers het verschil kennen tussen een IC en een L. Zo kennen er heel wat mensen de uren van de treinen van Gent naar Brugge wel van buiten, maar daartussen zit ook het vertrekuur van de boemeltrein niet wetende dat het een boemeltrein is.
Velen denken dat een gewone trein maximum 120 km/u kan rijden, dat een hogesnelheidstrein een ander soort spoor gebruikt dan het gewone treinverkeer en bijgevolg dus niet over de rest van het net zouden kunnen rijden. Groot was de vragensteller in kwestie zijn verwondering dan ook dat er éénmaal per dag toch ééntje naar Oostende doorrijdt!![]()
Velen weten ook niet dat een trein niet met voeten maar met de handen bestuurd wordt. Hierop kreeg ik eens als reactie: "Tjah, dat zou wel lastig zijn zo'n hele reis een pedaal moeten induwen" waarop ik hem dan het verhaal van de dodemanpedaal vertelde.![]()
Het populairste treintype voor de reizigers zijn de M6-dubbeldekkers. De minst populaire de kassieke stellen.deze worden doorgaans afgeschilderd als een enorm kort treintje dat overal stopt, rood van buiten, oud en versleten een veel te warm wegens geen airco.
![]()
Waar men toch wel enig verstand van blijkt te hebben, zijn de tarieven.Zo kennen de reizigers zeer goed de verschillende tariefformules van Key Card tot Campus en van Weekendbiljet tot Go Pass.
Allemaal goed en wel en leuk voor jou dat je dit allemaal WEL weet maar je moet ook leren aanvaarden dat er mensen zijn die dit NIET weten. Je weet dit mss allemaal doordat je enerzijds beroepshalve dit moet weten ofwel ben je een treinenthousiast ( naam forum! ) die er ganse dagen mee bezig is.
Er zijn ook veel mensen, vooral nu, die nu gesolliciteerd hebben bij de NMBS ( zoals ik ) die oa via dit forum hun ( voor- )kennis wat proberen uit te breidden. Het heeft mij in ieder geval veel geholpen op het jury-gesprek ( hoop ik toch want kweet den uitslag nog niet ). Door enkele technische zaken aan te halen over het treinverkeer in het algemeen die ik hier of elders op dit web al gelezen heb, meen ik toch enkele keren othaald te zijn geweest met wenkbrauwgefrons zo van; die is er echt mee bezig, hij meent het en die wil deze job echt wel doen!
Er zijn dan echter andere mensen op dit forum, ik ga geen namen noemen ( de persoon in kwestie zal dit wel weten! ), die nogal, op zijn zachtst uitgedrukt denigrerend overkomen wanneer een vraag gesteld word die voor hem/hun logisch klinken maar voor anderen dan weer niet! Hij vond het zelfs nodig om mij STOM te noemen.![]()
Indien je op dit forum enkel mensen wil die er echt iets van kennen kan je beter bij de registratie een identificatienummer vragen van bij de NMBS zodat je zeker bent dat ze bij het spoor werken ( wat nu ook het geval is bij Rijdend Personeel Spoor waar je als leek maar een deel van het forum kunt zien ) en er dus alles over weten maja, dan moet je ook geen vragen meer stellen want iedereen weet al alles.
Geen dank
Leken en hun treinenkennis
Ach, de dag dat het tractiestation van Brussel-Zuid wegviel en treinen vertraagd of afgeschaft waren, heb ik ook veel klagers gehoord ("wij zijn weer het slachtoffer" e.d). Dan gaat het niet meer over geen kennis hebben, maar simpelweg geen begrip tonen, of soms niet de moeite doen om het proberen te begrijpen. 

- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Ik denk niet dat het is omdat je bij de spoorweg werkt vb. als TB dat je daarom de bijzaken van de spoorweg kent.
Er zijn 'treinzotten' die elke treinbenaming kent, elke lijn weet en elke afkorting van station (bij wijze van spreken hé).
Ik denk dat je gewoon een passie moet hebben voor de spoorweg, niet alleen een identificatienr. want veel werknemers van de NMBS gaan hun niet bezighouden met lijnen te leren kennen waar ze nooit op rijden en de meesten kennen alleen de belangrijkste afkortingen van stations.
Die doen hun job dus en doen die graag maar vraag hun een idiote vraag van een bepaalde treinverbinding ... of een type motor van een lok waar ze niet meer rijden. ... allez dus dat punt klop toch niet zo hé
Er zijn 'treinzotten' die elke treinbenaming kent, elke lijn weet en elke afkorting van station (bij wijze van spreken hé).
Ik denk dat je gewoon een passie moet hebben voor de spoorweg, niet alleen een identificatienr. want veel werknemers van de NMBS gaan hun niet bezighouden met lijnen te leren kennen waar ze nooit op rijden en de meesten kennen alleen de belangrijkste afkortingen van stations.
Die doen hun job dus en doen die graag maar vraag hun een idiote vraag van een bepaalde treinverbinding ... of een type motor van een lok waar ze niet meer rijden. ... allez dus dat punt klop toch niet zo hé

Juist, vandaar de vaststelling die zo vaak gedaan wordt: treinliefhebbers lijken meer te weten dan de NMBS'ers zelf. Ik ben daar wel mee gevleid, maar ik ben het er toch niet mee eens. Wat de meeste (echte) treinliefhebbers wel hebben, is dat ze over veel facetten van de spoorweg een oppervalkkige tot diepgaande kennis hebben; buitenstaanders en zelfs professionals hebben dan nogal eens de indruk dat je werkelijk over alle mee kunt praten. In werkelijkheid ken je natuurlijk altijd maar een gedeelte van de zaak, en de NMBS-werknemer kent zijn kant van de zaak wel grondig (en gelukkig maar). Bovendien is het nog maar de vraag of het echt nodig is te weten wat de afwijkende schilderingen van een locomotievenreeks zijn en dergelijk freakenvoer meer.TBbart schreef:Ik denk niet dat het is omdat je bij de spoorweg werkt vb. als TB dat je daarom de bijzaken van de spoorweg kent.
Er zijn 'treinzotten' die elke treinbenaming kent, elke lijn weet en elke afkorting van station (bij wijze van spreken hé).
Ik denk dat je gewoon een passie moet hebben voor de spoorweg, niet alleen een identificatienr. want veel werknemers van de NMBS gaan hun niet bezighouden met lijnen te leren kennen waar ze nooit op rijden en de meesten kennen alleen de belangrijkste afkortingen van stations.
Die doen hun job dus en doen die graag maar vraag hun een idiote vraag van een bepaalde treinverbinding ... of een type motor van een lok waar ze niet meer rijden. ... allez dus dat punt klop toch niet zo hé :wink:
Toch valt het me soms op hoe weinig loketbedienden soms over tarieven weten, of hoe weinig inzicht treinbegeleiders hebben in de opbouw van het net. Nochtans zou het in beide gevallen (en er zijn er ongetwijfeld nog meer) moeten lukken om op vrije momenten deze dingen eens echt te bestuderen, zoals de treinliefhebbers.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Zo had ik afgelopen dinsdag nog een TBG die me het volgende wist te vertellen...
Ik kwam van de IC L uit Ieper en kwam toe in Kortrijk. In Kortrijk had de IR f richting Gent/Mechelen gewacht op de IC L en ik ben dus de trein naar Gent opgestapt, om daar dan een kwartiertje later over te stappen op de trein naar Sint-Niklaas (Antwerpen-Centraal), die ook van Kortrijk komt, maar dat doet er al niet toe.
Ik zat dus net op die break en de TBG komt m'n B-dagtrip controleren... Hij zei tegen mij: "je had beter de rechtstreekse trein genomen, die stond op het perron aan de overkant". Die man had mij dus met de IC L over Brussel naar Sint-Niklaas gestuurd... Rechtstreeks misschien wel, maar dan ben ik wel 2 uur later thuis!
Maar goed, dat terzijde.
Groeten,
Maikel
Ik kwam van de IC L uit Ieper en kwam toe in Kortrijk. In Kortrijk had de IR f richting Gent/Mechelen gewacht op de IC L en ik ben dus de trein naar Gent opgestapt, om daar dan een kwartiertje later over te stappen op de trein naar Sint-Niklaas (Antwerpen-Centraal), die ook van Kortrijk komt, maar dat doet er al niet toe.
Ik zat dus net op die break en de TBG komt m'n B-dagtrip controleren... Hij zei tegen mij: "je had beter de rechtstreekse trein genomen, die stond op het perron aan de overkant". Die man had mij dus met de IC L over Brussel naar Sint-Niklaas gestuurd... Rechtstreeks misschien wel, maar dan ben ik wel 2 uur later thuis!
Maar goed, dat terzijde.
Groeten,
Maikel
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Even op antwoorden,TBbart schreef:Ik denk niet dat het is omdat je bij de spoorweg werkt vb. als TB dat je daarom de bijzaken van de spoorweg kent.
Er zijn 'treinzotten' die elke treinbenaming kent, elke lijn weet en elke afkorting van station (bij wijze van spreken hé).
Ik denk dat je gewoon een passie moet hebben voor de spoorweg, niet alleen een identificatienr. want veel werknemers van de NMBS gaan hun niet bezighouden met lijnen te leren kennen waar ze nooit op rijden en de meesten kennen alleen de belangrijkste afkortingen van stations.
Die doen hun job dus en doen die graag maar vraag hun een idiote vraag van een bepaalde treinverbinding ... of een type motor van een lok waar ze niet meer rijden. ... allez dus dat punt klop toch niet zo hé
In 1978 werd ik leerling bestuurder, in mijn klas zaten ook mensen die je treinzotten noemt, en die er schijnbaar meer over wisten dan de instructeurs en alle anderen.
Helaas, zo overtuigd van zichzelf, geraakten ze nooit door hun (her)examens, en werden bijgevolg geen treinbestuurders.
Een verschijnsel dat ik daarna heel vaak heb teruggezien.....
Laatst gewijzigd door e49memling op 08 jan 2007, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja daar kan ik best inkomen want ik denk dat velen die examen ferm onderschatten.e49memling schreef:Even op antwoorden,TBbart schreef:Ik denk niet dat het is omdat je bij de spoorweg werkt vb. als TB dat je daarom de bijzaken van de spoorweg kent.
Er zijn 'treinzotten' die elke treinbenaming kent, elke lijn weet en elke afkorting van station (bij wijze van spreken hé).
Ik denk dat je gewoon een passie moet hebben voor de spoorweg, niet alleen een identificatienr. want veel werknemers van de NMBS gaan hun niet bezighouden met lijnen te leren kennen waar ze nooit op rijden en de meesten kennen alleen de belangrijkste afkortingen van stations.
Die doen hun job dus en doen die graag maar vraag hun een idiote vraag van een bepaalde treinverbinding ... of een type motor van een lok waar ze niet meer rijden. ... allez dus dat punt klop toch niet zo hé
In 1978 werd ik leerling bestuurder, in mijn klas zaten ook mensen die je treinzotten noemt, en die er schijnbaar meer over wisten dan de instructeurs en alle anderen.
Helaas, zo overtuigd van zichzelf, geraakten ze nooit door hun (her)examens, en werden bijgevolg geen treinbestuurders.
Een verschijnsel dat ik daarna heel vaak heb teruggezien.....
tsja, als je telkens als ge zoiets ziet moet gaan reageren, je merkt meestal toch dat iemand samen reist met iemand anders... op zo van die flauwe streken reageer ik zelfs al niet, ik heb wel andere dingen te doen!Jonathan schreef:Tja, over Treinbegeleiders gesproken, gisteren nog dit uitgeprobeerd:
Ik nam opa's seniorenbiljet en hij mijn shoppingbiljet. Geen van de drie treinbegeleiders die ons gecontroleerd heeft, heeft gezien dat ik met een seniorenbiljet reed.
- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Kan ik me wel inbeelden.Moi schreef:tsja, als je telkens als ge zoiets ziet moet gaan reageren, je merkt meestal toch dat iemand samen reist met iemand anders... op zo van die flauwe streken reageer ik zelfs al niet, ik heb wel andere dingen te doen!Jonathan schreef:Tja, over Treinbegeleiders gesproken, gisteren nog dit uitgeprobeerd:
Ik nam opa's seniorenbiljet en hij mijn shoppingbiljet. Geen van de drie treinbegeleiders die ons gecontroleerd heeft, heeft gezien dat ik met een seniorenbiljet reed.
Als ik een lijntje extra schrijf op mijn go-pass voor iemand anders vragen ze ook niet voor wie dat is...