Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door TimJ36 »

Dus: de NMBS krijgt ongelijk voor de rechter en moet nu halsoverkop een oplossing bedenken waarbij de reizigers op dit traject voor minstens twee weken hun vertrouwde dienstregeling in rook zien opgaan. Je vraagt je tegenwoordig echt af of ze bij NMBS nog van goede wil zijn. In die twee jaar hadden ze al lang tot een oplossing kunnen komen in samenspraak met de buurtbewoners.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Elgar schreef: 17 aug 2026, 20:37 Het zou wel maar duren tot en met 4 september.
Op dat moment wordt de verstoring opgenomen in de dienstregeling...
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

rvdborgt schreef: 17 aug 2026, 22:17
Elgar schreef: 17 aug 2026, 20:37 Het zou wel maar duren tot en met 4 september.
Op dat moment wordt de verstoring opgenomen in de dienstregeling...
Dat staat nog niet op de routeplanner... Tot en met 4 september is het wel aangepast.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Dus als we tegenwoordig geen station in de achtertuin willen kunnen we gewoon naar de rechter stappen?
Men zou naar de toekomst toe eventueel wel kunnen uitwijken naar Lokeren Oost als dat binnen de dienstregeling past.
maarten

Bericht door maarten »

Is de S53 een nieuwe verbinding of wordt die sinds kort met MW41 gereden? Want ik kan me er heel wat bij indenken dat als je opeens een dieseltrein in je achtertuin hebt staan ronken dat je daar over klaagt. Op trajecten waar MW41 altijd al gereden heeft zal de rechter waarschijnlijk zeggen "dit was altijd zo".
En gokje: vanaf september wordt de tempertuur zo ingeschat dat je geen airco meer nodig hebt dus kunnen de motoren uit. En ja, rij die relatie met een elektrische trein. Er hangt bovenleiding.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

De S53 rijdt al een aantal jaren en werd eerst met een Desiro gereden. Daarna werd Lokeren-Gent doorgetrokken naar Oudenaarde en kwamen er 41'ers. Aangezien De Pinte-Oudenaarde geen waslijn heeft, is het daar wachten op de nog te leveren batterijstellen MR30. Of een andere doorkoppeling in Gent.
Shrek

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 18 aug 2026, 08:52 En ja, rij die relatie met een elektrische trein. Er hangt bovenleiding.
Er zijn niet genoeg elektrische treinen om alle verbindingen waar bovenleiding hangt elektrisch te rijden. Je zou in het beste geval een andere lijn met dieseltreinen kunnen rijden om het probleem te verplaatsen, maar welke dan?
DR-fan

Bericht door DR-fan »

ovspotter_be schreef: 18 aug 2026, 08:43 Dus als we tegenwoordig geen station in de achtertuin willen kunnen we gewoon naar de rechter stappen?
Men zou naar de toekomst toe eventueel wel kunnen uitwijken naar Lokeren Oost als dat binnen de dienstregeling past.
Lokeren-Oost zou een oplossing kunnen zijn, maar dan kan je daar geen goederentreinen meer aan de kant zetten. Wat ik me wel afvraag: in andere landen wordt de motor gewoon stilgelegd bij een langere keertijd. Waarom kan dat hier niet?
klaas

Bericht door klaas »

Hier kan ik me dus enorm aan storen: zowel de foute informatie als het egocentrische perspectief. De S53 is doorgetrokken naar Oudenaarde sinds december 2022, dus sindsdien wordt er per definitie met MW41 gereden. Toen was de keertijd 41 minuten. In december ll. heeft de NMBS haar dienstregeling inderdaad aangepast, waarbij de keertijd in Lokeren verlaagt is van 48 naar 40 minuten. Dus het argument dat het nieuw is kan recht naar de prullenbak, de NMBS is zelfs al enigszins tegemoet gekomen aan de buurtbewoners.

"Uren aan een stuk": maximaal 40 minuten. In Geraardsbergen zijn de mensen pas beginnen klagen toen de MW41's de hele nacht door bleven draaien aan de rand van een woonwijk.

Milieu-impact en luchtkwaliteit: één stationair draaiende dieseltrein in een stad met tienduizenden voertuigen met verbrandingsmotor, laten we dat absoluut verwaarloosbaar noemen.

Oude dieseltreinen: 25 jaar oud, naar treinnormen is dat echt niet oud te noemen, maar dat terzijde.

"Ik moet mijn auto toch niet op uw oprit drie kwartier laten draaien?" Tenenkrullende opmerking. De treinen staan niet op haar oprit, ze staan op het spoorwegdomein. En als ik mijn auto 40' voor vertrek zou opstarten op mijn eigen oprit zodat in deze hittegolf mijn airco kan aanslaan, zou de politie ook niet komen, mevrouw.

Even kaderen waarover het gaat: hier staan slechts twee woningen, die bovendien zonevreemd zijn. Maar mevrouw, die naast een station is komen wonen, is blijkbaar van mening dat haar stilte (aan de rand van het stadscentrum?) belangrijker is dan de honderden mensen die op deze treinreeks rekenen om dagelijks op hun werk, op school,... te raken.
Wat verwacht ze nu? Dat NMBS en Infrabel eventjes elektrische treinen en een bovenleiding op De Pinte-Ronse tevoorschijn toveren? Dat die honderden mensen hun trein maar afgeschaft mogen zien? Dat de treindienst nooit zou veranderen als ze naast het station komt wonen?

Dat je zou zeggen dat je je eraan stoort in de nachtelijke uren, tot daaraan toe, maar de hele dag door? Ik vind dat men nu al ver gaat door vanaf 19u de treinen af te schaffen. 22u tot 6u lijkt me al ruimschoots genoeg.

Chapeau dat de NMBS hier een mouw weet aan te passen, maar dit is natuurlijk verre van ideaal. De IC-treinen Gent-Antwerpen moeten nu stoppen in Beervelde met extra reistijd tot gevolg, in Lokeren, Dampoort en Gentbrugge hebben ze nu minder treinen. Met welk resultaat? De MW41's gaan nu op een andere plaats drie kwartier stationair draaien. Proficiat mevrouw, u heeft uw problemen doorgegeven aan anderen!

Op zoek naar oplossingen:
- Lokeren-Oost lijkt me niet ideaal: ten eerste omdat je dan een spoor verliest om goederentreinen op kant te zetten, ten tweede omdat hier geen faciliteiten zijn voor het rijdend personeel en ten derde omdat er op de de terugrit naar Lokeren een eind tegenspoor gereden moet worden (dus verlies je minstens 1, ik denk zelfs 2 rijpaden richting Antwerpen. En bovendien liggen daar ook huizen naast, dus zou het 'probleem' alleen maar verschoven worden.
- De treindienst opsplitsen en Lokeren - Gent met een elektrisch treinstel rijden? Je moet die stellen ergens vandaan halen, en bovendien kunnen ze die perroncapaciteit in Gent-Sint-Pieters echt wel beter gebruiken.
- Oudenaarde/Ronse aan Geraardsbergen koppelen: vetragingsgevoeliger, en vereist een ingrijpende wijziging van de dienstregeling. Bovendien zou de pendeldienst Lokeren-Gent dan ook nog nodig zijn, maar het zou al iets minder ingrijpend zijn.
- Tijdelijke situatie behouden; IC-treinen laten stoppen in Beervelde en aanvaarden dat enkele andere stations het met minder moeten doen. Lijkt me ook verre van ideaal.
klaas

Bericht door klaas »

DR-fan schreef: 18 aug 2026, 09:26
ovspotter_be schreef: 18 aug 2026, 08:43 Dus als we tegenwoordig geen station in de achtertuin willen kunnen we gewoon naar de rechter stappen?
Wat ik me wel afvraag: in andere landen wordt de motor gewoon stilgelegd bij een langere keertijd. Waarom kan dat hier niet?
In de zomer: zodat de airco kan blijven draaien
In de winter: omdat de MW41 notoir moeilijk opstart bij koud weer
maarten

Bericht door maarten »

Motor stilzetten betekent airco uit. Ik weet niet waar ze exact staan te keren, maar als dat aan het perron met toegang voor reizigers is dan wil je dat in de zomer niet doen, treinen kunnen op warme dagen dan al heel gauw erg onaangenaam worden.
Als ze op een opstelterrein staan dan kunnen ze aan de walstroom, ik neem aan dat MW41 die optie ook wel heeft. Maar dan moet dat er ook wel zijn op die locatie en ik kan me indenken dat dat in Lokeren niet zo is omdat daar normaal geen dieseltreinen overstaan.
maarten

Bericht door maarten »

klaas schreef: 18 aug 2026, 10:21 Hier kan ik me dus enorm aan storen: zowel de foute informatie als het egocentrische perspectief. De S53 is doorgetrokken naar Oudenaarde sinds december 2022, dus sindsdien wordt er per definitie met MW41 gereden. Toen was de keertijd 41 minuten. In december ll. heeft de NMBS haar dienstregeling inderdaad aangepast, waarbij de keertijd in Lokeren verlaagt is van 48 naar 40 minuten. Dus het argument dat het nieuw is kan recht naar de prullenbak, de NMBS is zelfs al enigszins tegemoet gekomen aan de buurtbewoners.
Nee, het is dus nieuw sinds 2022. En het duurt een tijdje dat mensen gaan klagen (als het een keer voorkomt dan klaag je nog niet, maar als het maandenlang voortduurt ga je klagen) en dat traject duurt ook een tijd. Ik kan me heel goed indenken dat dat traject (bijna) 4 jaar duurt, daar is niet te spreken van "het is niet nieuw" en er is zeker niet te spreken van grootvaderrechten.
"Uren aan een stuk": maximaal 40 minuten. In Geraardsbergen zijn de mensen pas beginnen klagen toen de MW41's de hele nacht door bleven draaien aan de rand van een woonwijk.
40 minuten op een uur is dan technisch gezien niet "uren aan een stuk", maar het is dus wel 2/3e van de tijd dat je met een ronkende dieselmotor achter je tuin zit. En de NMBS moet dat nu dus stoppen vroeg en laat (als je rust kunt verwachten), maar midden op de dag, als je bijvoorbeeld met mooi weer in je tuin wil zitten, dan heb je dus wel vrijwel continu geluidsoverlast. Ja, 40 van 60 minuten noem ik vrijwel continu.
Dus ik begrijp de klachten helemaal en vind het ook heel normaal dat de rechter er wat van zegt, ik vind zelfs dat de uitspraak nog erg positief is voor de NMBS omdat ze dus nog 12 uur per dag geluidsoverlast mogen produceren en dat effectief 8 uur per dag ook doen.
Reuel

Bericht door Reuel »

Ik vind het een lastige inderdaad. De klacht kan enkel maar komen van twee drie woningen achteraan het station?

Die woningen zijn inderdaad zonevreemd, zij liggen in parkgebied. In een land met normale ruimtelijke ordeningsregels hadden die daar nooit mogen komen wonen, en was er ook geen probleem. Dat wringt wel, dat de belangen van 2-3 enkelingen (die zonevreemd wonen) vooropgaan op die van honderden, zoniet duizenden dagelijkse reizigers. Andere woningen (in woongebied) liggen op ruimere afstand, dus stationair geluid van een 41 zou je amper meer moeten kunnen horen daar.

Anderzijds 40 minuten is wel lang, ook park (of andere groengebieden) hebben geluidsnormen (50 - 45 - 40 dba resp. overdag, 's avonds, 's nachts) ongeacht of er nu iemand woont. Er is wel een duidelijke overschrijding van de normen met 10 dB(A), het geluidsmetertje gaf 60 aan. Volgens mij kan een simpel geluidsscherm of berm wel een oplossing bieden, zoals er al zoveel meters zijn voorzien voor (zonevreemde) woningen langs bv. L50A?

NMBS is nu ook niet de meest oplossingsgerichte organisatie, maar met een beetje goede wil van beide partijen is een oplossing op korte termijn wel mogelijk.
Plaats reactie