Klachten taalgebruik

Alles over reizigerstreinen in België.
DR-fan

Re: Klachten taalgebruik

Bericht door DR-fan »

desirootje schreef: 22 jul 2026, 13:15 Brussel was al verfransd, dat is niet onlangs gebeurd. En als persoon woonende in de Denderstreek kan ik, en jij wss ook zien dat de verfransing niet de reden is dat NVA en Vlaams Belang het hier zo goed doen. Op zijn best is het een eufemisme om te haten op de Afrikaanse en Arabische/Marokaanse migranten te verantwoorden. Ik herinner me goed genoeg de verontwaardiging van mijn vader toen hij hoorde dat in sommige scholen hier blanke Belgen niet de meerderheid zijn. En hoewel taal een rol speelt is het zeker niet de oorzaak van die verontwaarding.
Als je de verfransing wilt tegen gaan die gepaard gaat met migranten, dan moet dat direct aangepakt worden, want die ene of zelfs elke treinbegeleider die compleet tweetalig spreekt gaat deze trend niet versnellen of vertragen.
Ik woon ook in de Denderstreek, en ik kan dat alleen maar bevestigen. Het gaat puur om plat racisme met de taal als schaamlapje.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

TimJ36 schreef: 22 jul 2026, 13:52 Er is toch helemaal geen haat tegen het Frans vanuit Commissie Taaltoezicht? Het gaat gewoon over taalregels die destijds zijn afgesproken. Als er een klacht over het Engels binnenstroomt zal de Commissie zich daar ook over buigen. Het lijkt me bezwaarlijk om de Commissie in het rijtje van Vlaams-nationalistische organisaties te plaatsen.
Haat niet, maar enige partijdigheid is er wel degelijk. Als je het jaarverslag voor 2025 leest, valt al snel op dat klachten over Vlaamse instellingen die weigeren Frans te gebruiken in tweetalige gemeenten meestal worden afgedaan met "de commissie vindt het niet opportuun om een uitspraak te doen." Daarentegen worden de NMBS en federale instellingen steeds beoordeeld naar de striktst mogelijke uitleg van de wet, ook als daarmee onwaarheden worden geschreven.

Een voorbeeld? Een klacht van een reiziger over het gebruik van het Frans in de (toenmalige) S-trein Mechelen - Aalst. Volgens de commissie is de klacht terecht omdat die trein in Vlaanderen rijdt. Een beetje spoorwegliefhebber weet dat die verbinding via L26 en Brussel-Luxemburg reed, dus door tweetalig gebied. Als ik dat lees komen er toch wat twijfels over de onpartijdigheid naar boven...

Andere gevallen zijn dan weer pure kolder. Zo was er een klacht tegen de NMBS in Ronse wegens de affiches voor aangekondigde werken. De commissie oordeelde dat de plaats waar de affiches werden opgehangen het Nederlands benadeelde. :roll: Het ging over het links of rechts op een muur plakken...
Rww

Bericht door Rww »

Belgie zou eens een voorbeeld moeten nemen aan Zwitserland.

Daar is twee of zelfs drietalig een eis voor spoorweg personeel en omroepen in meerdere talen is bewijs van goed gastheerschap en respect voor elkaars taal.

Een conducteur in Zwitserland krijgt een schouderklopje als hij laat zien dat hij zijn talen beheerst, in belgie krijg je een uitnodiging voor het tribunaal.......

Ik las een klacht dat er in Kortrijk in het Frans word omgeroepen dat de trein gesplitst word, het argument dat dit gebeurd omdat een deel van de trein naar Lille gaat is afgewezen.

De wet voorziet een uitzondering voor internationale treinen maar enkel in het station en niet in de trein.......
dentheo

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef: 20 jul 2026, 11:57 Ongevraagde input van een nuchtere Nederlander:
Misschien interessant voor een nuchtere Nederlander, die taalwetten zijn indirect het resultaat van een eeuw discriminatie van de niet-franssprekenden door het België van 1830. De uiteindelijk (na 120 jaar) gemaakte wetten zijn in sommige punten zeer ( te ?) gedetailleerd, in andere gaat het om percentages dit om tewerkstelling evenredig te verdelen onder ambtenaren in officiële diensten, het leger enzo. Ik meen zelfs dat NMBS op dat punt enkele malen uitstel heeft gevraagd om te voldoen aan die wetten
Laatst gewijzigd door dentheo op 22 jul 2026, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Rww

Bericht door Rww »

Waarom maken we ons eigenlijk druk om het Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT)?

Ik lees dat ze geen straffen kunnen opleggen, hun uitspraak geen juridische waarde heeft en dat ze slechts een moreel gezag hebben.

Snap niet dat de NMBS daar aandacht aanbesteed.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik zou nog enig begrip kunnen opbrengen voor een of ander clubje dat erop toeziet dat de individuele burger nooit het slachtoffer kan worden van praktijken die gelieerd zijn aan de gebruikte taal in de verhouding tussen overheid en die burger, maar nu is het de zoveelste uitwas van de politieke machtshonger die maakt dat we weer miljarden moeten besparen, ook waar beter niet bespaard wordt. Want laat het duidelijk zijn, al die instanties kosten handenvol geld en dat aan een samenleving die je niet langer kunt opsplitsen langs een lijn Nederlands/Frans, met de tientallen talen die op dit ogenblik overal gesproken worden: het volstaat om trein, tram of bus te nemen om zich daar van bewust te worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie