Via Interrail kocht ik een tweetal maanden geleden voor drie personen een Global Pass. Ik boekte ook gezamenlijk een aantal zitplaatsreserveringen voor drie personen, voor enkele treinen in Italië (Intercity, Frecciarossa) en Frankrijk (TGV inOUI).
Door omstandigheden zou het kunnen dat een reiziger niet zal meegaan en dat er iemand anders zijn plaats zal innemen. Die persoon zou dan reizen met een eigen Global Pass op zijn naam, maar zou dus wel de zitplaatsreserveringen nodig hebben van de persoon die niet meegaat.
Ik herinner mij van vroeger dat de zitplaatsreserveringen doorgaans door de treinbegeleider niet gecontroleerd worden, enkel de Global Pass en de identiteitsgegevens daarop. Als dat zo is, zou het dus geen probleem zijn dat er op de zitplaatsreservering een andere naam staat. Maar zou het betrouwbaar zijn om ervan uit te gaan dat dit geen problemen gaat opleveren onderweg?
Ik bekeek ook de mogelijkheden om 1 van de 3 zitplaatsen te wijzigen of te annuleren, maar ofwel blijkt dat niet mogelijk te zijn ofwel kan ik alleen aanklikken dat ik de 3 reserveringen samen wil annuleren i.p.v. 1 van de 3 wat dus al zeker niet de bedoeling is.
Wijzigen van zitplaatsreserveringen
-
Spoorlijn 89
Re: Wijzigen van zitplaatsreserveringen
Ik zou me over de reserveringen geen zorgen maken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de naam daarop wordt gecontroleerd.
Overigens zijn reserveringen voor dagtreinen van Trenitalia goedkoper via ÖBB, aangezien die geen extra boekingskosten heeft. Voor de SNCF gaat het online helaas nergens meer zonder boekingskosten, maar je kunt wel de SNCF bellen en dan zijn er geen boekingskosten.
Deze pagina biedt het beste overzicht van Interrail-reserveringen en waar je ze het beste maakt, compleet met instructies:
https://www.seat61.com/interrail-and-eu ... ations.htm
Overigens zijn reserveringen voor dagtreinen van Trenitalia goedkoper via ÖBB, aangezien die geen extra boekingskosten heeft. Voor de SNCF gaat het online helaas nergens meer zonder boekingskosten, maar je kunt wel de SNCF bellen en dan zijn er geen boekingskosten.
Deze pagina biedt het beste overzicht van Interrail-reserveringen en waar je ze het beste maakt, compleet met instructies:
https://www.seat61.com/interrail-and-eu ... ations.htm
Juist andersom, iig in Frankrijk en Italië. In treinen met verplichte reservering zijn ze juist alleen in die reservering geïntereseerd en niet in de Interrail. En controle met paspoort is hoogst zelden.Spoorlijn 89 schreef: ↑06 jul 2026, 11:55
Ik herinner mij van vroeger dat de zitplaatsreserveringen doorgaans door de treinbegeleider niet gecontroleerd worden, enkel de Global Pass en de identiteitsgegevens daarop.
-
Spoorlijn 89
Bedankt voor jullie reacties! Dan ga ik mij inderdaad geen zorgen maken over de naam op de reserveringen.