NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)
-
BlackEagle
Re: NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)
Qua GEN in het algemeen kan wel gesteld worden dat op de twintig jaar die men er nu aan gebouwd heeft, de Vlaamse infrastructuur eerder in gebruik zijn genomen (vier sporen L36/L36N in 2006 en L50A/L50C in 2020) dan de Waalse delen die nu pas worden opgeleverd. Het aanbod is ook iets sneller toegenomen richting Vlaanderen: extra treinen (S5/S9) naar Vilvoorde en Leuven in 2016, frequentieverdubbeling naar Zottegem in 2021, frequentieverdubbeling op L90 en verdriedubbeling op L123 in 2025. Enkel de invoering van de S9 naar Braine-l'-Alleud in 2016 was een uitbreiding ten zuiden van de taalgrens. De nieuwe verbinding Aalst-Ottignies (L50-L161) rijdt door de drie gewesten.
Ok! Dank u wel! Dat is goed dat er meer treinen zullen rijden op spoorlijn 161. Maar zou het geen inhaalbeweging kunnen zijn voor deze spoorlijn zoals ik blijkbaar van sommigen hier hoor? En waarom is het telkens een kleine uitbreiding van het treinaanbod in plaats van big bang?Shrek schreef: ↑30 jun 2026, 17:35Het gedeelte van wallonië tussen Brussel en Ottignies heeft net een heel hoge bevolkingsdichtheid met bovendien een bevolking die zich veel verplaatst naar plekken die met de trein erg goed bereikbaar zijn. De reizigerstellingen tonen dit ook goed aan: zelfs met 2 treinen per uur halen La Hulpe, Rixensart, Genval en Groenendaal al een duizendtal reizigers per dag. Hier is de nood aan extra treinen dan ook het grootste van het hele land.Harshan schreef: ↑30 jun 2026, 15:07 Oké! Dank u wel! Groenendaal ligt inderdaad in Vlaanderen. Ik begrijp dat spoorlijn 161 meer treinen moet bevatten. Nochtans kent Vlaanderen wel een hoge bevolkingsdichtheid dan Wallonië, niet? Zo ja, dan verwacht men wel dat Vlaanderen meer treinen krijgt, niet? Toch wil ik alle Belgische gewesten voldoende treinen hebben, zodat iedereen zich vlot kan verplaatsen al dan niet met overstap.
Je kan dat natuurlijk voor het hele land willen, maar omdat er telkens maar een kleine uitbreiding van het aanbod kan komen moet men prioriteiten stellen en dan is L161 absoluut de juiste prioriteit.
Aanbod is gelimiteerd, maar ook, je moet de vraag laten groeien... dat gaat ook gestaag...Harshan schreef: ↑01 jul 2026, 13:43 [Ok! Dank u wel! Dat is goed dat er meer treinen zullen rijden op spoorlijn 161. Maar zou het geen inhaalbeweging kunnen zijn voor deze spoorlijn zoals ik blijkbaar van sommigen hier hoor? En waarom is het telkens een kleine uitbreiding van het treinaanbod in plaats van big bang?
De spoorlijn moest viersporig zijn voordat dit kon worden gerealiseerd. Het is een inhaalbeweging omdat de meeste andere GEN-projecten al eerder gereed zijn gekomen (afgezien van lijn 124 waar dit nog wel een jaar of 20 kan duren). Het eerste deel van de viersporigheid op lijn 161, tot net voorbij Hoeilaart, is halverwege vorig jaar in dienst gekomen. Op dat moment paste er één S4-trein per uur bij. Het tweede deel, tot Ottignies, komt eind dit jaar in dienst en creëert ruimte voor de tweede S4. Ben benieuwd of er op termijn ook een vierde IC per uur richting Ottignies bij zal komen (momenteel zijn dat er drie).
Iemand een idee waarom men dit zou doen?Harshan schreef: ↑29 jun 2026, 15:01 Beste treinvrienden,
Ik heb de HAFAS website geraadpleegd. En ik zag dat de dienstregeling 2027 grotendeels gelijk is aan de huidige dienstregeling 2026, maar met een aantal veranderingen, zoals: IC-08 (26××) Hasselt - Leuven - Luchthaven - Antwerpen die dagelijks verlengd wordt tot Essen
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
ovspotter_be
Ik heb hier al vermeld dat als je op HAFAS naar de details gaat kijken deze verlenging enkel gepland staat op twee zaterdagen in april 2027, ik vermoed ergens werkzaamheden en dat deze trein hierdoor vervangend rijdt tussen Antwerpen en Essen.
Op termijn zeker, men wil immers ieder half uur een trein naar Luxemburg inleggen. Alleen zal er dan rond Brussel-Noord eerst nog wat extra infra moeten komen.
Kan die tweede trein niet vanaf de luchthaven, (grofweg) een half uur na de trein naar Dinant? Een belangrijk deel van de vraag richting Luxemburg zit rond Schuman/Luxemburgstation. Bovendien zouden dan de stations ten zuiden van Namen, inclusief Luxemburg zelf, een rechtstreekse verbinding met de luchthaven krijgen.
Dat zou kunnen, maar dan klopt de spreiding voorbij Namur niet meer. Logischer zou zijn om elk half uur een Brussel-Luxemburg te hebben en ook elk half uur een Dinant-Luchthaven(-Antwerpen). De 2400 wordt dan Luik-Namen-Charleroi zodat je op Brussel-Schuman - Namen een mooie kwartierdienst krijgt.jpvdveer schreef: ↑01 jul 2026, 19:55 Kan die tweede trein niet vanaf de luchthaven, (grofweg) een half uur na de trein naar Dinant? Een belangrijk deel van de vraag richting Luxemburg zit rond Schuman/Luxemburgstation. Bovendien zouden dan de stations ten zuiden van Namen, inclusief Luxemburg zelf, een rechtstreekse verbinding met de luchthaven krijgen.
Voor een Big Bang heb je in één keer misschien 1000 mensen nodig. Waar ga je die ineens vinden? Wanneer ga je die opleiden?Harshan schreef: ↑01 jul 2026, 13:43Ok! Dank u wel! Dat is goed dat er meer treinen zullen rijden op spoorlijn 161. Maar zou het geen inhaalbeweging kunnen zijn voor deze spoorlijn zoals ik blijkbaar van sommigen hier hoor? En waarom is het telkens een kleine uitbreiding van het treinaanbod in plaats van big bang?Shrek schreef: ↑30 jun 2026, 17:35Het gedeelte van wallonië tussen Brussel en Ottignies heeft net een heel hoge bevolkingsdichtheid met bovendien een bevolking die zich veel verplaatst naar plekken die met de trein erg goed bereikbaar zijn. De reizigerstellingen tonen dit ook goed aan: zelfs met 2 treinen per uur halen La Hulpe, Rixensart, Genval en Groenendaal al een duizendtal reizigers per dag. Hier is de nood aan extra treinen dan ook het grootste van het hele land.Harshan schreef: ↑30 jun 2026, 15:07 Oké! Dank u wel! Groenendaal ligt inderdaad in Vlaanderen. Ik begrijp dat spoorlijn 161 meer treinen moet bevatten. Nochtans kent Vlaanderen wel een hoge bevolkingsdichtheid dan Wallonië, niet? Zo ja, dan verwacht men wel dat Vlaanderen meer treinen krijgt, niet? Toch wil ik alle Belgische gewesten voldoende treinen hebben, zodat iedereen zich vlot kan verplaatsen al dan niet met overstap.
Je kan dat natuurlijk voor het hele land willen, maar omdat er telkens maar een kleine uitbreiding van het aanbod kan komen moet men prioriteiten stellen en dan is L161 absoluut de juiste prioriteit.