NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje

Re: NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)

Bericht door desirootje »

TimJ36 schreef: 22 jun 2026, 22:28 Misschien heeft de hele discussie over de komst van een derde rijstrook (intussen spitstrook) langs de E403 de hoofdkwartieren van de NMBS langs de Frankrijkstraat bereikt en is men daar (eindelijk) gaan nadenken over het potentieel die er is voor lijn 66. Dat dit geen secundair lijntje is, maar een belangrijke provinciale as weten we hier in West-Vlaanderen immers al langer dan vandaag.
L66 is heel gelijkaardig aan L50, besef ik nu. Beiden bezitten veel potentieel maar krijgen weinig treinen en de reden ervoor is de isolatie. Niemand hoort op L50 te zitten als ze niet op L50 moeten zijn, dit is niet het geval met andere assen zoals L50A, L25, L36... L66 werkt gelijkaardig, vanuit Zottegem kan het nog werken, maar zelfs dan sta je vaak sneller in Brugge via Gen dan Kortrijk. De mensenstroom is "maar" Kortrijk-Brugge, net zoals L50 "maar" Gent-Aalst en Aalst-Brussel is. Wij op L50 hebben hier mss wel semi directe treinen naar Gent, maar een 3e trein is zeker nog neit op komst. Relatief gezien ziet de toekomst er beter uit voor julie dan voor ons.
klaas

Bericht door klaas »

TimJ36 schreef: 22 jun 2026, 22:28 De trein Kortrijk - Brugge rijdt in de week en het weekend steeds maar met één break, wat op momenten te krap is. Zelfs de IC Brussel Luchthaven - Kortrijk - Oostende wordt soms met één enkele break uitgevoerd. Vorige zomer (juli en augustus) werd de twee-uurlijkse IC Kortrijk - Brugge in het weekend zelfs geheel afgeschaft, waardoor de lijn terugviel op één enkele (soms overvolle) trein per uur.
De 8XX Brugge - Kortrijk rijdt planmatig 5 keer per dag met twee of drie breaks (en meer in de vakantieperiode): eentje in de ochtendspits, eentje in de middag"spits", twee in de avondspits en nog eentje 's avonds laat.
De 23XX Oostende - Luchthaven rijdt slechts twee maal daags met 1 break, en dan op daluren waar dit ruimschoots zou moeten volstaan. Vaker vindt je er 8 M6 of 3 MS96's, die zelfs serieus overkill zijn voor het stuk Kortrijk-Brugge.

Ook deze zomer zal in het weekend L66 slechts 1 keer per uur bediend worden. Iedereen veegt voor zijn eigen deur dus ik snap de kritiek wel vanuit West-Vlaanderen, maar ik gok dat de reizigersvraag op dat moment niet veel meer kan verantwoorden. Er zijn andere belangrijke lijnen (Brussel - Aarlen) die het op weekdagen in het jaar met 1 trein per uur moeten stellen. En ik kan ook begrijpen dat het beschikbare materieel en personeel op die momenten op de EXT-treinen naar de kust wordt ingezet in plaats van op provinciale lijnen (of het nu Kortrijk-Brugge, Mechelen-Turnhout of pakweg Hasselt-Landen is). In plaats van de tweede IC is er tussen Kortrijk en Brugge nu wel een verbinding met overstap op zo'n EXT-trein in Gent, die zelfs sneller is dan de rechtstreekse IC, dus dat is ook nog wel een alternatief.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

klaas schreef: 23 jun 2026, 08:49 De 8XX Brugge - Kortrijk rijdt planmatig 5 keer per dag met twee of drie breaks (en meer in de vakantieperiode): eentje in de ochtendspits, eentje in de middag"spits", twee in de avondspits en nog eentje 's avonds laat.
De 23XX Oostende - Luchthaven rijdt slechts twee maal daags met 1 break, en dan op daluren waar dit ruimschoots zou moeten volstaan. Vaker vindt je er 8 M6 of 3 MS96's, die zelfs serieus overkill zijn voor het stuk Kortrijk-Brugge.
De keren dat er eens een dubbeldekker of een MS96 rijdt zijn de uitzonderingen, dat je deze treintypes er vaker zou zien dan een break is zeker niet juist. De IC 830 Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven van 7:58 met 1x break zit anders wel altijd vol, en dat is geen trein die in de daluren rijdt. Tevens de IC817 van 17:57 vertrek te Brugge zit steeds erg vol: capaciteit voldoet met 1x break meestal niet, temeer omdat hier voorheen een Desiro met grotere capaciteit op reed.
klaas

Bericht door klaas »

TimJ36 schreef: 23 jun 2026, 09:19
klaas schreef: 23 jun 2026, 08:49 De 8XX Brugge - Kortrijk rijdt planmatig 5 keer per dag met twee of drie breaks (en meer in de vakantieperiode): eentje in de ochtendspits, eentje in de middag"spits", twee in de avondspits en nog eentje 's avonds laat.
De keren dat er eens een dubbeldekker of een MS96 rijdt zijn de uitzonderingen, dat je deze treintypes er vaker zou zien dan een break is zeker niet juist. De IC 830 Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven van 7:58 met 1x break zit anders wel altijd vol, en dat is geen trein die in de daluren rijdt. Tevens de IC817 van 17:57 vertrek te Brugge zit steeds erg vol: capaciteit voldoet met 1x break meestal niet, temeer omdat hier voorheen een Desiro met grotere capaciteit op reed.
Een trein die pas na 9 uur in Kortrijk aankomt heeft toch de drukste periode niet meer mee, maar ik wil gerust aannemen dat een enkele break nog goed vol zit, fair enough. Van alle 23XX-treinen op een weekdag zijn er 12 die planmatig met M6 worden gereden tegenover slechts 5 met een enkele break (1 minder op vrijdag, 1 meer op maandag), dus de cijfers kloppen wel.

Begrijp me niet verkeerd, een treindienst die voornamelijk uit breaks bestaat is niet ideaal, dat ga ik ook niet beweren, maar mijn inziens is deze lijn tussen twee provinciesteden qua frequentie en capaciteit er nog niet zo slecht aan toe. Er zijn lijnen tussen grote(re) steden die slechter scoren, en voor mij zou daar dan de prioriteit eerder liggen. Eerder had ik al eens een vergelijking gemaakt hoe goed de verbinding is tussen de twee grootste steden per provincie (voor wat het waard is) (https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=294966#p294966) waaruit ik concludeerde dat West-Vlaanderen echt nog niet zo slecht bedeeld was. Met de dienstregeling van 2026 springen ze zelfs van de vijfde naar de derde plek. Er zijn drie provincies waar de twee grootste steden gewoonweg geen rechtstreekse trein hebben. Twee treinen per uur, zelfs in het weekend, is een luxe die slechts vier provincies kennen.
Plaats reactie