Inzetbaar wil niet direct zeggen dat ze ook nuttig inzetbaar zijn. Moesten ze in Leuven staan is een ritje op de 2800 of 4100 snel gepland, maar met treinstellen die in De Panne of Liers staan ben je dan niet zoveel.ronny schreef: ↑21 jun 2026, 13:44Ik tel 61 am96 die dit weekend worden ingezet. Daarnaast tel ik 40 stellen die nu aan de kant staan maar vorige week wel gereden hebben en waarvan het merendeel dus waarschijnlijk inzetbaar zal zijn. Een 10 stellen staan vermoedelijk in onderhoud want al enkele weken niet ingezet. Daarnaast vind ik geen info van stellen 460,472,520,528,547.
Treinen zonder airco
Re: Treinen zonder airco
Re: Treinen zonder airco
Ik mis hier altijd enig historisch inzicht. Tot de jaren 1990 bestonden er geen treinen voor binnenverkeer met airco en bij de internationale rijtuigen waren ze de uitzondering. En pas in de jaren 1960 werd de treinchefs de toelating geven om de jas van hun donkere pak uit te laten op warme dagen. Niet dat ik sta te springen om naar die tijd terug te keren - ik blijf gewoon binnen en probeer de zon buiten te houden - en ik vind die verplichting van destijds om het uniform intact te dragen ook hallucinant, maar er wordt wel degelijk waar mogelijk rekening gehouden met weersverschijnselen zoals de huidige hittegolf. Al lukt dat verre van altijd: de breaks had men bij de revisie sowieso moeten uitrusten met airco, maar er zullen wel goede redenen geweest zijn om dat niet te doen, al wordt men nu ingehaald door de realiteit.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinen zonder airco
Hoi,
AGE-411,
Ik werk in een maatwerkbedrijf zonder airco...
Lukas
AGE-411,
Ik werk in een maatwerkbedrijf zonder airco...
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: Treinen zonder airco
Tussen 1949 en 1993 zijn er in Ukkel 7 hittegolven geweest. Dat is hoeveel we er sinds corona gehad hebben ook (inclusief de huidige).
https://vmm.vlaanderen.be/feiten-cijfer ... ittegolven
Re: Treinen zonder airco
Tja, ik heb waarnemingen opgetekend sinds 1983 en beschik over een thermometerhut. Mij moet je dus niks leren over hoe de temperaturen in de voorbije 40 jaar geëvolueerd zijn; een maand met temperaturen onder het langjarig gemiddelde is stilaan een unicum aan het worden. Dat bewijst overduidelijk dat de temperaturen jaar na jaar stijgen. Oh ja, ik heb ook nog gegevens over windsnelheid, windrichting, luchtdruk, relatieve vochtigheid, bewolkingsgraad en bewolkingstypes uit die periode...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinen zonder airco
Was niet persoonlijk bedoelt, mijn excuses dat het zo klonk.overweg13 schreef: ↑22 jun 2026, 09:15 Tja, ik heb waarnemingen opgetekend sinds 1983 en beschik over een thermometerhut. Mij moet je dus niks leren over hoe de temperaturen in de voorbije 40 jaar geëvolueerd zijn; een maand met temperaturen onder het langjarig gemiddelde is stilaan een unicum aan het worden. Dat bewijst overduidelijk dat de temperaturen jaar na jaar stijgen. Oh ja, ik heb ook nog gegevens over windsnelheid, windrichting, luchtdruk, relatieve vochtigheid, bewolkingsgraad en bewolkingstypes uit die periode...
Ik hoop dat je het met me eens bent dat "treinen hadden geen airco tot de jaren 90" heel hard gelinkt is aan "airco in de treinen was even vaak nuttig over het geheel van de 50 jaar na de wereldoorlog dan in de laatste vijf jaar" ? (en ja, die cijfers zijn beetje afgerond voor er een betere quote van te maken :p)
Re: Treinen zonder airco
Ik denk dat we het daar wel over eens kunnen zijn. Het was destijds dan ook begrijpelijk dat M4-rijtuigen en breaks geen airco kregen en - niet te vergeten - over de hele lengte over ramen beschikten die geopend konden worden zonder al te veel tocht. En laat er geen twijfel over bestaan: ik heb nog nooit een herfst- of winterdipje gehad, maar een periode zoals de huidige is de hel voor mij (en voor vele anderen). Mijn activiteit (wandelen, tuin) benadert de 0, en ik denk terug aan mijn tijd als leraar in klaslokalen die het in alle gevallen zonder de nodige verkoeling moesten doen. Toen Wallonië en Brussel overschakelden naar een nieuwe vakantieregeling was mijn eerste reactie: tof, maar ik dacht er meteen bij: dat wordt nog wat eind juni en begin juli. En dat ervaren ze nu volop. En dan heb ik het nog niet over dak- en andere buitenwerkers, voor verpleegkundigen in nauwelijks gekoelde ziekenkamers, voor wie zo een periode ook hels moet zijn. Maar toch doet de samenleving van China tot de USA gewoon rustig voort: het besef zou nochtans moeten groeien dat het altijd erger en erger zal worden.Thorum schreef: ↑22 jun 2026, 10:54
Was niet persoonlijk bedoelt, mijn excuses dat het zo klonk.
Ik hoop dat je het met me eens bent dat "treinen hadden geen airco tot de jaren 90" heel hard gelinkt is aan "airco in de treinen was even vaak nuttig over het geheel van de 50 jaar na de wereldoorlog dan in de laatste vijf jaar" ? (en ja, die cijfers zijn beetje afgerond voor er een betere quote van te maken :p)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinen zonder airco
Ik denk dat NMBS hier gewoon pech heeft gehad qua timing aankoop diverse materieeltypen. NS kocht in het begin van de jaren 80 Intercitymaterieel (ICM, ICR) en hiervoor lag het voor de hand om bij revisie airconditioning in te bouwen. NMBS kocht toen materieel dat eerder voor kortere afstanden bedoeld is en dan ligt inbouw achteraf minder voor de hand. NMBS lijkt nu een beetje het kneusje van de klas (waar anders in West-Europa vind je nog op zo'n grote schaal treinen maar je nog gewoon lekker het raam open kan doen?) maar de situatie is historisch verklaarbaar.
Re: Treinen zonder airco
Een kleine analyse van de afgeschafte P-treinen vanochtend:
Er zijn vandaag 11 P-treinen afgeschaft en 5 hebben niet hun volledige traject afgelegd. Niet eens zo veel slechter dan de gemiddelde uitval lijkt me.
Opsplitsing:
- 3 afgeschafte en de 5 ingekorte treinen zijn allen voorzien om morgen wel te rijden, dus vermoedelijk waren deze wel voorzien maar zijn ze uitgevallen, zoals vaker gebeurt.
- 2 stoptreinen Aarlen - Luxemburg. Hier zijn rare zaken aan de hand met de dienstregeling deze week, dus ik vermoed dat het ook hier niet specifiek met het hitteplan te maken heeft.
Dan blijven er nog 6 treinen over die afgeschaft zijn omwille van het hitteplan:
- 7001 Oostende 5u40 - Schaarbeek (breaks)
- 7006 De Panne 5u18 - Schaarbeek (breaks)
- 7084 + 7085 Eeklo 6u51 - Gent - Eeklo (MW41)
- 7572 Geraardsbergen 6u21 - Schaarbeek (MS86)
- 7721 Jemeppe-sur-Sambre 5u39 - Schaarbeek (MS75)
Hieruit concludeer ik dat niet per se de treinen zonder airco er worden uitgehaald, want de overgrote meerderheid rijdt wel. Ik denk eerder dat dit een soort "zomerdienstregeling light" is, met een kleinere vervoersvraag; waarbij men probeert de reizigers naar reguliere treinen (met airco?) te krijgen.
Er zijn vandaag 11 P-treinen afgeschaft en 5 hebben niet hun volledige traject afgelegd. Niet eens zo veel slechter dan de gemiddelde uitval lijkt me.
Opsplitsing:
- 3 afgeschafte en de 5 ingekorte treinen zijn allen voorzien om morgen wel te rijden, dus vermoedelijk waren deze wel voorzien maar zijn ze uitgevallen, zoals vaker gebeurt.
- 2 stoptreinen Aarlen - Luxemburg. Hier zijn rare zaken aan de hand met de dienstregeling deze week, dus ik vermoed dat het ook hier niet specifiek met het hitteplan te maken heeft.
Dan blijven er nog 6 treinen over die afgeschaft zijn omwille van het hitteplan:
- 7001 Oostende 5u40 - Schaarbeek (breaks)
- 7006 De Panne 5u18 - Schaarbeek (breaks)
- 7084 + 7085 Eeklo 6u51 - Gent - Eeklo (MW41)
- 7572 Geraardsbergen 6u21 - Schaarbeek (MS86)
- 7721 Jemeppe-sur-Sambre 5u39 - Schaarbeek (MS75)
Hieruit concludeer ik dat niet per se de treinen zonder airco er worden uitgehaald, want de overgrote meerderheid rijdt wel. Ik denk eerder dat dit een soort "zomerdienstregeling light" is, met een kleinere vervoersvraag; waarbij men probeert de reizigers naar reguliere treinen (met airco?) te krijgen.
Re: Treinen zonder airco
Ik zal nog wat treinen toevoegen die afgeschaft zijn. Voor de zoveelste keer jammer dat de NMBS geen overzicht geeft. Zoveel moeite is dat toch niet ?
8574 Schaarbeek - Geraardsbergen (AM86 sinds maandag 15/06 net als 7572 FGRA - FSR)
8965 Zottegem 1613 - Geraardsbergen 1627 (MW41)
8962 Geraardsbergen 1632 - Gent Sint-Pieters (MW41)
8968 Gent Sint-Pieters 1735 - Geraardsbergen 1815 (MW41) semi-direct
8960 Gent Sint-Pieters 1748 - Geraardsbergen 1839 (MW41)
8574 Schaarbeek - Geraardsbergen (AM86 sinds maandag 15/06 net als 7572 FGRA - FSR)
8965 Zottegem 1613 - Geraardsbergen 1627 (MW41)
8962 Geraardsbergen 1632 - Gent Sint-Pieters (MW41)
8968 Gent Sint-Pieters 1735 - Geraardsbergen 1815 (MW41) semi-direct
8960 Gent Sint-Pieters 1748 - Geraardsbergen 1839 (MW41)