Treinen zonder airco
Treinen zonder airco
Het aantal treinen zonder airco is de jongste jaren al sterk verminderd, maar het lijkt me wel interessant om eens een overzicht te maken van lijnen waar je het meeste kans maakt om in een rijdende sauna te belanden.
Ik gaaf maar meteen een aanzet van de lijnen waarvan ik de materieelinzet met genoeg zekerheid kan en ik stel voor de P-treinen buiten beschouwing te laten:
IC-treinen
Binche -Turnhout (veel AM75)
Antwerpen -Turnhout (AM75)
Leuven - Mechelen - Gent (AM80)
Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt (AM80 op R67)
S-treinen
S5 Mechelen - Vilvoorde - Schuman - Halle - Geraardsbergen (AM86)
S7 Mechelen - Vilvoorde - Merode - Halle (AM86)
S9 Landen - Leuven - Schuman - Nijvel (AM86)
S32 Puurs - Antwerpen - Roosendaal (AM75)
L-treinen
Leuven - Mechelen - Sint-Niklaas (AM75 of AM86)
Leuven - Aarschot - Hasselt (AM80)
Ik vermoed dat de lijst nog een stuk langer is.
Ik gaaf maar meteen een aanzet van de lijnen waarvan ik de materieelinzet met genoeg zekerheid kan en ik stel voor de P-treinen buiten beschouwing te laten:
IC-treinen
Binche -Turnhout (veel AM75)
Antwerpen -Turnhout (AM75)
Leuven - Mechelen - Gent (AM80)
Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt (AM80 op R67)
S-treinen
S5 Mechelen - Vilvoorde - Schuman - Halle - Geraardsbergen (AM86)
S7 Mechelen - Vilvoorde - Merode - Halle (AM86)
S9 Landen - Leuven - Schuman - Nijvel (AM86)
S32 Puurs - Antwerpen - Roosendaal (AM75)
L-treinen
Leuven - Mechelen - Sint-Niklaas (AM75 of AM86)
Leuven - Aarschot - Hasselt (AM80)
Ik vermoed dat de lijst nog een stuk langer is.
Re: Treinen zonder airco
Ic Hasselt/Hamont-Mol-Antwerpen (sommige diensten met breaks)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
BVG1988
- Contacteer:
Op de IC23 Brussels Airport - Kortrijk - Oostende/IC23A Brussels Airport - Gent Sint-Pieters rijden nog altijd een groter meerderheid aan breaks.
Ook op de IC28 Antwerpen-Centraal - Gent - De Panne rijden er ook nog die in het weekend verschuiven naar de IC29 Leuven - Aalst - Gent - De Panne, want op de IC29 Gent - Aalst - Leuven - Landen - Hasselt - Genk rijden een grote meerderheid aan M7 en 's avonds AM96s en AM08
Op sommige lijnen werden vorig jaar de MW41s vervangen door bussen als het heel warm werd.
Ook op de IC28 Antwerpen-Centraal - Gent - De Panne rijden er ook nog die in het weekend verschuiven naar de IC29 Leuven - Aalst - Gent - De Panne, want op de IC29 Gent - Aalst - Leuven - Landen - Hasselt - Genk rijden een grote meerderheid aan M7 en 's avonds AM96s en AM08
Op sommige lijnen werden vorig jaar de MW41s vervangen door bussen als het heel warm werd.
-
ovspotter_be
De sprinters (MR86) zullen vanaf eind juni worden vervangen door ander materieel (voornamelijk desiro) en dit tot eind augustus.
Alle IC-treinen Brugge-Kortrijk rijden met Breaks en ook een groot deel van de IC-treinen Oostende-Antwerpen.
Hoi,
Ik vind het wel onaanvaardbaar dat de MNBS met dit soort treinen rijd tijdens hittegolven!! Misschien moet de NMBS directie eens een uur of 3 in zo`n trein gezet worden...
Ik weet dat ik met deze post misschien niet zo sympathiek overkom maar dit ligt al heel lang op mijn lever...
Lukas
Ik vind het wel onaanvaardbaar dat de MNBS met dit soort treinen rijd tijdens hittegolven!! Misschien moet de NMBS directie eens een uur of 3 in zo`n trein gezet worden...
Ik weet dat ik met deze post misschien niet zo sympathiek overkom maar dit ligt al heel lang op mijn lever...
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Als je enkel treinen met airco wil inzetten ga je veel ritten mogen afschaffen hoor. Als je weet hoeveel ritjes die MR75,MR80 en MR86 nog uitvoeren ga je verschieten. Dan gaan er heel wat mensen totaal geen trein meer hebben.
-
BVG1988
- Contacteer:
Tja als je in een AM96 zonder airco (defecte omvormer) hebt gezeten voor 2 uur dan kies ik toch voor een break. Want met die zwarte ramen en zelfsluitende binnendeuren kan de lucht binnen niet circuleren, want met een break wel kan. En de ramen van een break kunnen open.
In een break zijn ook stopcontacten voor een (kleine) ventilator
In een break zijn ook stopcontacten voor een (kleine) ventilator
-
ovspotter_be
Ik denk ook aan het treinpersoneel, ik denk niet dat het aangenaam noch gezond is om 7 à 8 uur op een dag op zo'n snikhete trein zonder airco te werken
In de bestuurderscabine is er wel airco. Voor de TBG's is het helaas wel afzien.ovspotter_be schreef: ↑21 jun 2026, 01:12 Ik denk ook aan het treinpersoneel, ik denk niet dat het aangenaam noch gezond is om 7 à 8 uur op een dag op zo'n snikhete trein zonder airco te werken
-
ovspotter_be
Nee, en als ik me niet vergis is dat de reden waarom ze in de zomervakantie op non-actief gezet worden en vervangen door desiro's. Maar er is wel degelijk iets ernstig verkeerd aan het gaan met ons klimaat en het daarmee samenhangende dagelijkse weer. Daardoor zijn we nu al aan onze tweede hittegolf van het jaar toe (hier in Buizingen, toch ook gemeten met gesofisticeerde apparatuur, nog net niet in Ukkel). Eigenlijk is het dus begin juli al te laat om de MR86 te vervangen door desiro's, maar in de praktijk is het niet mogelijk om die aanpassing al vroeger uit te voeren.
En hoe zit het eigenlijk met de mw41? Houden die het nog uit?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik tel 61 am96 die dit weekend worden ingezet. Daarnaast tel ik 40 stellen die nu aan de kant staan maar vorige week wel gereden hebben en waarvan het merendeel dus waarschijnlijk inzetbaar zal zijn. Een 10 stellen staan vermoedelijk in onderhoud want al enkele weken niet ingezet. Daarnaast vind ik geen info van stellen 460,472,520,528,547.
Wat een belachelijke opmerking. Beter dat dan geen trein.Lukas schreef: ↑20 jun 2026, 22:35 Hoi,
Lukas
Misschien heb jij de luxe om alle dagen van thuis uit te werken op die dagen, maar niet iedereen kan dat. Sommige mensen hebben de trein echt nodig.