Klopt, de TRAXX'en moeten een software-update krijgen. De Vectron van RTB is normaal alleen deze week voor de trein te zien.
European Sleeper
Re: European Sleeper
-
ovspotter_be
Men zal vanaf december stoppen in Aarau.
Daarnaast rijdt de trein vanaf december via Nederland met bijkomende haltes in Antwerpen-Centraal, Breda en Eindhoven Centraal.
Het volgende project van ES is een trein van de Benelux naar Kopenhagen en Stockholm. De onderneming hoopt deze verbinding vanaf april 2027 in te leggen.
-
desirootje
Zochten de Denen of Zweden niet naar iemand om die route te doen, met een subsidie erbij? Zouden ze die nog steeds kunnen krijgen?
Ja, de Zweden (Trafikverket) zochten aanbieders, maar dat was in 2022. Is toen stukgelopen op de onmogelijkheid om subsidie voor het Duitse traject te krijgen.
In het Zwitserse gratis blad "20minuten" verscheen er onlangs een artikel over 5 ongewone directverbindingen vanuit Zwitserland.ovspotter_be schreef: ↑26 mei 2026, 11:50Men zal vanaf december stoppen in Aarau.
Daarnaast rijdt de trein vanaf december via Nederland met bijkomende haltes in Antwerpen-Centraal, Breda en Eindhoven Centraal.
https://www.20min.ch/story/uebersicht-o ... -103580161
Een van de vermelde routes is "Göschenen - Brussel". En als je op SBB.ch kijkt dan zie je daar daadwerkelijk de European Sleeper opduiken. Maar wat opvalt is dat de volgens de SBB planner die trein dus in Zürich stopt, en dan verder rijdt naar Duitsland via Schaffhausen!. Vreemde route. Of foute info?
-
ovspotter_be
In september toont de website van European Sleeper inderdaad ook een halte te Zürich HB, echter wel één van slechts vier minuten dus lijkt het logischte dat ze zullen stoppen op de ondergrondse perrons.
Wat de kaart op de routeplanner van SBB betreft vermoed ik dat deze voor internationale verbindingen de kortste weg pakt tussen twee stations (in dit geval Zürich HB en Köln Hbf), het zou me straf lijken dat die trein driemaal kop gaat maken (in Singen (Hohentwiel), Pforzheim en Karlsruhe) en dat ze via de diesellijn tussen Horb en Pforzheim zullen rijden.
Wat de kaart op de routeplanner van SBB betreft vermoed ik dat deze voor internationale verbindingen de kortste weg pakt tussen twee stations (in dit geval Zürich HB en Köln Hbf), het zou me straf lijken dat die trein driemaal kop gaat maken (in Singen (Hohentwiel), Pforzheim en Karlsruhe) en dat ze via de diesellijn tussen Horb en Pforzheim zullen rijden.