Europees treinticket
Europees treinticket
Een treinreis door Europa boeken: geen gemakkelijke klus. Een zeldzame keer lukt het op https://www.b-europe.com, bv Ternat-Villach
Niet naar bv Boekarest of Alicante: toch grote steden.
Het wordt dus zoeken, prijzen vergelijken op verschillende websites, allemaal met andere voorwaarden. En dan zijn sommige reizen alleen beschikbaar op het ene platform en niet op het andere. Je kunt zelfs eindigen met drie verschillende tickets voor je reis – en zonder enige garantie als je een aansluiting mist.
Steun daarom het initiatief voor een Europees treinkaartje. Alle ticketplatforms moeten alle reizen binnen Europa kunnen verkopen, met volledige bescherming van de reiziger van begin tot eind van de rit:
https://act.greens-efa.eu/nl/ticket/?so ... oede-spoor
Niet naar bv Boekarest of Alicante: toch grote steden.
Het wordt dus zoeken, prijzen vergelijken op verschillende websites, allemaal met andere voorwaarden. En dan zijn sommige reizen alleen beschikbaar op het ene platform en niet op het andere. Je kunt zelfs eindigen met drie verschillende tickets voor je reis – en zonder enige garantie als je een aansluiting mist.
Steun daarom het initiatief voor een Europees treinkaartje. Alle ticketplatforms moeten alle reizen binnen Europa kunnen verkopen, met volledige bescherming van de reiziger van begin tot eind van de rit:
https://act.greens-efa.eu/nl/ticket/?so ... oede-spoor
Re: Europees treinticket
De vraag is natuurlijk wie zoiets wil aanbieden. Wegens allerlei europese regels hangt er een hele hoop risoco aan vast voor zo'n verkoper waardoor het helemaal niet aantrekkelijk meer is om doorgaande reizen aan te bieden.
Neem nu Ternat-Boekarest: voor het deel tot Brussel-Zuid kan de NMBS perfect instaan voor het vervoer en alle mogelijke maatregelen bij hinder. Tot Wenen met de nightjet zal ook wel lukken omdat daar de NMBS vaste commerciële afspraken heeft met OBB voor afschaffingen, vertragingen en omleidingen. Maar al wat daarna komt? Daar kennen ze bij NMBS niets van en is ook voor hen een helse zoektocht om verhaal te gaan halen bij MAV, CFR of wie er ook die trein opereert.
Moest het gewoon kaartjes verkopen zijn, zoals vroeger, dan kon je heel voor heel Europa op één plaats boeken. Het zijn echter alle reizigersbeschermingen die maken dat zoiets niet meer zal terugkomen.
Neem nu Ternat-Boekarest: voor het deel tot Brussel-Zuid kan de NMBS perfect instaan voor het vervoer en alle mogelijke maatregelen bij hinder. Tot Wenen met de nightjet zal ook wel lukken omdat daar de NMBS vaste commerciële afspraken heeft met OBB voor afschaffingen, vertragingen en omleidingen. Maar al wat daarna komt? Daar kennen ze bij NMBS niets van en is ook voor hen een helse zoektocht om verhaal te gaan halen bij MAV, CFR of wie er ook die trein opereert.
Moest het gewoon kaartjes verkopen zijn, zoals vroeger, dan kon je heel voor heel Europa op één plaats boeken. Het zijn echter alle reizigersbeschermingen die maken dat zoiets niet meer zal terugkomen.
Interrail biedt compensatie aan, ik weet niet of dat bij de maatschappijen verhaald wordt.
Ik vind het van de zotte om bescherming van reizigersrechten erbij te trekken als redenatie waarom service naar reizigers niet meer mogelijk is. Zo van "oh, we moeten je compensatie bieden? Dan verkopen we je ook geen kaartje meer".
En als de spoorwegen al niet meer weten hoe het werkt met dat soort regels, waarom wordt er verwacht dat de reiziger dat dan wel weet?
Ik vind het van de zotte om bescherming van reizigersrechten erbij te trekken als redenatie waarom service naar reizigers niet meer mogelijk is. Zo van "oh, we moeten je compensatie bieden? Dan verkopen we je ook geen kaartje meer".
En als de spoorwegen al niet meer weten hoe het werkt met dat soort regels, waarom wordt er verwacht dat de reiziger dat dan wel weet?
Het is niet van de zotte. Al die reizigersclaims creëren een niet te verwaarlozen kost die gemakkelijk hoger kan zijn dan de inkomsten voor bepaalde tickets. Dan is het heel logisch dat een bedrijf ervoor kiest om zo'n risicovol product gewoon niet te verkopen. In een wereld met enkel staatsoperatoren kan je zoiets nog afdwingen, maar in een geliberaliseerde omgeving is het aan de bedrijven zelf om die keuze te maken.maarten schreef: ↑11 mei 2026, 16:06 Interrail biedt compensatie aan, ik weet niet of dat bij de maatschappijen verhaald wordt.
De oplossing voor de klant is trouwens vrij eenvoudig: splits je biljet op en zorg zelf voor de nodige buffertijd in de plaats waar je splitst.
Dat gaan we nog zien. De EC komt binnenkort met een voorstel.Shrek schreef: ↑11 mei 2026, 16:44 Het is niet van de zotte. Al die reizigersclaims creëren een niet te verwaarlozen kost die gemakkelijk hoger kan zijn dan de inkomsten voor bepaalde tickets. Dan is het heel logisch dat een bedrijf ervoor kiest om zo'n risicovol product gewoon niet te verkopen. In een wereld met enkel staatsoperatoren kan je zoiets nog afdwingen, maar in een geliberaliseerde omgeving is het aan de bedrijven zelf om die keuze te maken.
Overigens maken compensatiebetalingen een zeer klein percentage van de omzet uit. Zelfs bij NS, met een behoorlijke ruime regeling, was dat vlak voor COVID maar ca. 0,25% van de omzet. Voor NMBS en DB nog minder. Daarna heb ik het niet meer uitgerekend; voor DB zal het wel iets meer zijn geworden...
Dat is de huidige, onbevredigende situatie, die de internationale reizigersgroei sterk afremt.
Dat klopt als je het globaal bekijkt, niet als je in detail gaat kijken. Lange internationale verbindingen met veel overstappen scoren veel slechter en kosten daardoor veel meer. Niet enkel aan uitbetalingen zelf trouwens, maar ook aan de administratie errond. Voor reizen België-Oostenrijk zal het eerder 5% zijn dan 0,25. Voor nog verdere bestemmingen zal het nog meer zijn. Dus ja, het is een erg logische keuze om die landen dan gewoon te schrappen uit het aanbod en te focussen op de bestemmingen waar het effectief maar 0,25% is.
Het alternatief is bedrijven dwingen een product te verkopen dat ze eigenlijk niet willen aanbieden wat ongetwijfeld de prijzen flink zal verhogen, dat is nog veel onbevredigender.
Heb je ook cijfers waarop je die 5% kunt baseren? Speculeren kunnen we immers allemaal.Shrek schreef: ↑11 mei 2026, 17:40Dat klopt als je het globaal bekijkt, niet als je in detail gaat kijken. Lange internationale verbindingen met veel overstappen scoren veel slechter en kosten daardoor veel meer. Niet enkel aan uitbetalingen zelf trouwens, maar ook aan de administratie errond. Voor reizen België-Oostenrijk zal het eerder 5% zijn dan 0,25. Voor nog verdere bestemmingen zal het nog meer zijn. Dus ja, het is een erg logische keuze om die landen dan gewoon te schrappen uit het aanbod en te focussen op de bestemmingen waar het effectief maar 0,25% is.
Ik heb voor vorig jaar even snel naar DB gekeken: Compensatiebetalingen 156 miljoen, omzet DB Fernverkehr 6115 miljoen en DB Regio 10969 miljoen (zie Geschäftsbericht 2025). Dat is dan 0,9% van de omzet van het reizigersverkeer. Dat is zoals verwacht meer dan een aantal jaren geleden, maar zeker geen 5%. Het is niet duidelijk of hier ook de kosten van de administratie e.d. zijn meegerekend; in het verleden was dat bij DB wel zo.
Yes, iemand verantwoordelijk voor de internationale loketten vertelde me dat in slechte weken 10% van de dossiers van de nightjet een terugbetaling vereisen.
De grootte-orde zit dus in ieder geval ver boven wat jij vernoemde (wat logisch is, daar zitten immers de veel betrouwbaardere binnenlandse treinen bij).
Hoe zie je dat trouwens voor de kleinere operatoren? Wil je European Sleeper ook verplichten om alle mogelijke aansluitende tickets te gaan verkopen en hen dan aansprakelijk stellen voor gemiste aansluitingen in 5 verschillende landen?
10% van de dossiers is niet 10% van de omzet. Verder is dat geen gemiddelde over een heel jaar.Shrek schreef: ↑11 mei 2026, 18:15Yes, iemand verantwoordelijk voor de internationale loketten vertelde me dat in slechte weken 10% van de dossiers van de nightjet een terugbetaling vereisen.
De grootte-orde zit dus in ieder geval ver boven wat jij vernoemde (wat logisch is, daar zitten immers de veel betrouwbaardere binnenlandse treinen bij).
Binnenlandse treinen zijn bij DB overigens niet per se betrouwbaar. Dat hangt heel erg van het traject af.
Een vergelijkbaar cijfer is je 10% dus niet, en om van een grootte-orde te spreken vind ik dat er nog te veel onzekerheden zijn.
Ik zou misschien denken aan meer verplichtingen voor boekingsportalen die een bepaald marktaandeel of een bepaalde omzet hebben. Nog belangrijker is een verplichting om data te delen: geplande en realtime-dienstregelingen en tariefgegevens, en de verkoop van alle tarieven door alle verkopers van treintickets toe te staan op basis van standaardvoorwaarden. Die verkoop is op dit moment ook een belangrijke factor die een groter marktaandeel van de internationale trein verhindert.
Voor de aansprakelijkheid bij gemiste aansluitingen zal een verdeling van de kosten moeten komen. Die zal er wel komen als vervoerders gedwongen worden om de aansprakelijkheid voor de hele reis te delen. Overigens zijn de vervoerders nu al vrij om minimale overstaptijden van of naar hun treinen te bepalen. Ik kan me voorstellen dat dat voor sommige treinen beter iets meer dan 5 of 10 minuten zou zijn.
-
jknockaert
Ik moet toegeven dat ik de ins en outs van die internationale ticketverkoop niet helemaal overzie, maar als ik kijk wat mogelijk is met de Flixbus of Uber app dan is de gemiddelde app voor verkoop van internationale treintickets niet echt gebruiksvriendelijk. En de B-Europe app zit nog flink onder dat gemiddelde wat mij betreft. Het is dat ik een Train+ kaart heb dat ik voor sommige verbindingen dit nergens anders kan kopen, al heb ik soms de indruk dat NMBS me liever helemaal niets zou verkopen.
-
jan_olieslagers
Vanop een afstand toekijkend, en niet gehinderd door enige detailkennis:
* ik zie heel wat in de argumentatie van @Shrek. Hoe meer de consument wordt beschermd, hoe duurder het product wordt, zo simpel is het. Immers consumentenbescherming kost geld, en spooroperatoren krijgen enkel geld binnen door de verkoop van tickets en plaatsen;
* het laatste dat we willen is dat "tante Europa" bindende regels oplegt, die zullen alleen een stijging van de prijzen veroorzaken, zonder de dienstverlening te verbeteren;
* voor een goed deel ligt de verantwoordelijkheid bij de consument zelf. Laat nu maar eens dat iemand een ticket van Erps-Kwerps naar Rakovnik (willekeurig voorbeeld) aanbiedt met gegarandeerde aansluitingen, op straffe van degelijke compensatie als het verkeerd gaat; zo'n ticket gaat onvermijdelijk duurder zijn dan het huidige aanbod. Hoeveel reizigers gaan zo'n duurder ticket kopen, terwijl niets hen betere kansen biedt op betrouwbaarder verbindingen?
Het is maar hetzelfde als aankopen in China: velen kopen "kleine brol" bij Ali of Temu of zo, en staan dan te jammeren als ze brol blijken gekocht te hebben, of ronduit bedrogen werden.
Het is aan onszelf om de "race to the bottom" te bestrijden.We moeten bereid zijn om (iets) meer te betalen voor een degelijk aanbod. Weg met het Thatcherisme!
* ik zie heel wat in de argumentatie van @Shrek. Hoe meer de consument wordt beschermd, hoe duurder het product wordt, zo simpel is het. Immers consumentenbescherming kost geld, en spooroperatoren krijgen enkel geld binnen door de verkoop van tickets en plaatsen;
* het laatste dat we willen is dat "tante Europa" bindende regels oplegt, die zullen alleen een stijging van de prijzen veroorzaken, zonder de dienstverlening te verbeteren;
* voor een goed deel ligt de verantwoordelijkheid bij de consument zelf. Laat nu maar eens dat iemand een ticket van Erps-Kwerps naar Rakovnik (willekeurig voorbeeld) aanbiedt met gegarandeerde aansluitingen, op straffe van degelijke compensatie als het verkeerd gaat; zo'n ticket gaat onvermijdelijk duurder zijn dan het huidige aanbod. Hoeveel reizigers gaan zo'n duurder ticket kopen, terwijl niets hen betere kansen biedt op betrouwbaarder verbindingen?
Het is maar hetzelfde als aankopen in China: velen kopen "kleine brol" bij Ali of Temu of zo, en staan dan te jammeren als ze brol blijken gekocht te hebben, of ronduit bedrogen werden.
Het is aan onszelf om de "race to the bottom" te bestrijden.We moeten bereid zijn om (iets) meer te betalen voor een degelijk aanbod. Weg met het Thatcherisme!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
jknockaert
Zo absoluut zeker ben ik daar niet van. Toen het niet langer mocht om consumenten leeg te schudden als ze gingen roamen met hun telefoon heb ik niet gemerkt dat de andere prijzen plots omhoog schoten.jan_olieslagers schreef: ↑11 mei 2026, 19:30* het laatste dat we willen is dat "tante Europa" bindende regels oplegt, die zullen alleen een stijging van de prijzen veroorzaken, zonder de dienstverlening te verbeteren;