EuroCity Brussel - Rotterdam

rvdborgt

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 19 mar 2026, 14:38
ovspotter_be schreef: 18 mar 2026, 21:11 Ik dacht dat dat enkel problemen gaf aan spoor 1 in Berchem aangezien deze in een bocht ligt.
Hoe doen ze dat eigenlijk als de EC bij een calamiteit langs het ringspoorlijn moet? Meteen doorrijden naar Brussel-Zuid?
De EC zal dan Antwerpen-Centraal overslaan en stoppen in Berchem. I11 heeft treden die daarvoor bij mijn weten geschikt zijn.
De ECD zal hoogstwaarschijnlijk meteen doorrijden. Of inderdaad halteren in Centraal op +1.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

De I11'en die op de EuroCity rijden geven geen enkel probleem aan spoor 1 in Antwerpen-Berchem, het is enkel de uitschuifbare voettrede van de ICNG die daar problemen gaf dacht ik.
jknockaert

Bericht door jknockaert »

Rover stelt voor om vanaf 2027 de EuroCity voortaan naar Eindhoven i.p.v. Rotterdam te laten rijden. Daar valt vanalles over te zeggen en te denken. Rover neemt alvast een voorschot op de komst van HLE17 waardoor het keren in Breda (nog) langer gaat duren, wat kan voorkomen worden door niet te keren. Logisch. Waarom Eindhoven als nieuwe bestemming wordt voorgesteld, wie het weet mag het zeggen.

Over dat keren. Dat is nu zeven minuten, wat eigenlijk al aan de ruime kant is. Straks investeren we dus in nieuwe locs die tijd winnen doordat ze sneller kunnen rijden op de HSL (200 i.p.v. 160) en dat dan weer verliezen door langer stil te staan in Breda. Wat is de winst? Dat moet toch ongelooflijk veel kosten die tussenstop, straks staat er meer dan 25% van de tijd zo'n trein met personeel stil in Breda?

Over Eindhoven. Misschien heeft de stad potentieel als eindbestemming vanuit Antwerpen, maar daar stel ik me zelf niet al te veel bij voor. Als overstappunt levert het niet meteen een aantrekkelijk aanbod op: naar het Noorden is het te ver om, naar het Zuiden ook, en naar het Oosten wil niemand. Goede aansluitingen (richting Utrecht en Arnhem/Nijmegen) vind je eerder in Den Bosch.
desirootje

Bericht door desirootje »

jknockaert schreef: 26 mar 2026, 19:32 Rover stelt voor om vanaf 2027 de EuroCity voortaan naar Eindhoven i.p.v. Rotterdam te laten rijden. Daar valt vanalles over te zeggen en te denken. Rover neemt alvast een voorschot op de komst van HLE17 waardoor het keren in Breda (nog) langer gaat duren, wat kan voorkomen worden door niet te keren. Logisch. Waarom Eindhoven als nieuwe bestemming wordt voorgesteld, wie het weet mag het zeggen.

Over dat keren. Dat is nu zeven minuten, wat eigenlijk al aan de ruime kant is. Straks investeren we dus in nieuwe locs die tijd winnen doordat ze sneller kunnen rijden op de HSL (200 i.p.v. 160) en dat dan weer verliezen door langer stil te staan in Breda. Wat is de winst? Dat moet toch ongelooflijk veel kosten die tussenstop, straks staat er meer dan 25% van de tijd zo'n trein met personeel stil in Breda?

Over Eindhoven. Misschien heeft de stad potentieel als eindbestemming vanuit Antwerpen, maar daar stel ik me zelf niet al te veel bij voor. Als overstappunt levert het niet meteen een aantrekkelijk aanbod op: naar het Noorden is het te ver om, naar het Zuiden ook, en naar het Oosten wil niemand. Goede aansluitingen (richting Utrecht en Arnhem/Nijmegen) vind je eerder in Den Bosch.
Waarom zou het keren trager worden met de HLE17? Daarnaast zit Tilburg-Eindhoven propvol, dus zou het me verbazen dat ze deze vertragingsgevoelige trein ertussen zou proberen prutsen en een andere trein beperken tot Tilburg of Eindhoven.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

desirootje schreef: 26 mar 2026, 19:43 Waarom zou het keren trager worden met de HLE17?
Omdat de NMBS nu zijn eigen multiplexverbinding (MUX) voor treinschakeling laat inbouwen en die is niet geschikt voor efficiënt treinverkeer.
260689

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 26 mar 2026, 19:50
desirootje schreef: 26 mar 2026, 19:43 Waarom zou het keren trager worden met de HLE17?
Omdat de NMBS nu zijn eigen multiplexverbinding (MUX) voor treinschakeling laat inbouwen en die is niet geschikt voor efficiënt treinverkeer.
Bij de traxxen gebeurt het keren van kant met de panto's tegen den draad. Je stelt dan de ene stuurpost uit dienst en aan de andere kant zet je de stuurpost in dienst, gegevens ingeven en weg. Nu bij het MUX- systeem moet je dus de panto's neerlaten. En laat dat juist het vertragende effect zijn bij het keren van kant.
Steven

Bericht door Steven »

Het is vooral de software van de mux zelf die traag is. Het is een ouder systeem dat minder mogelijkheden heeft dan het recentere WTB dat op de huidige traxx zit. Het gevolg is dat een kering een 4tal extra minuten in beslag neemt met een HLE17
Plaats reactie