Shrek schreef: ↑26 mar 2026, 08:45
klaas schreef: ↑25 mar 2026, 16:54
Klopt, maar dat was een trein met een veel uitgesprokener internationaal karakter. Tenzij deze trein ook minstens tot Straatsburg verder rijdt (en dan nog) zal deze een meer regionaal karakter hebben en meer stops moeten maken. Het aantal reizigers die het volledige traject Brussel - Luxemburg doen is gewoon te klein voor een eigen treinserie.
Hier slaag je de bal toch helemaal mis hoor. Er zijn net enorm veel reizigers die Luxemburg-Brussel doen. Zelfs ten tijde van de EC's was dit het overgrote deel van de internationale reizigers. Reizigers voor Straatsburg waren maar een minuscule fractie hiervan. Vandaag (met rechtsteekse TGV's Brussel-Straatsburg) moet je hier al helemaal niet meer op rekenen voor extra reizigers te vinden.
Maar kort gezegd: Brussel-Luxemburg is op zich al meer dan interessant genoeg voor een aparte treinserie die beide steden snel verbindt. Om zo'n trein vol te krijgen zijn enkel stops in Namur en Arlon nog nodig, al de rest kan je probleemloos overslaan.
Vandaag zit in de dienstregeling meer dan 20 min buffer en zijn nog niet alle snelheidsverhogingen opgenomen. Met exact dezelfde stops is 30 minuten sneller zeker mogelijk, als je dan stops laat vallen moet 45 minuten winnen ook wel lukken.
Mja, ik neem van tijd tot tijd deze trein, en mijn indruk is toch dat er in Marbehan niet zo veel reizigers overblijven die er al sinds Brussel-Zuid samen met mij opzitten. Maar goed, dat is maar mijn persoonlijke indruk. Als het gaat om slechts enkele treinen per dag (de facto P-treinen) geloof ik er nog in, maar ik geloof dat doorheen de dag er toch niet zo veel vraag zal zijn om een reguliere verbinding in te richten.
Anderzijds ga je uit van het schrappen van buffertijden, maar op zo'n lange verbinding heb je die volgens mij toch nodig (waarvan getuige de toch wel stevige vertragingen die er nu regelmatig zijn).
Je kan je ook de vraag stellen waarom je niet één stop in de Ardennen zou houden. Een verlies van twee of drie minuten zal denk ik weinig verschil maken naar aantrekkingskracht toe op het volledige traject, maar potentieel toch heel wat extra reizigers aantrekken.