HermeLijnen aan de kust

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
InDuubitably

HermeLijnen aan de kust

Bericht door InDuubitably »

Hey tramtrein fanaten,

Ik zat gisteren op de Kusttram, en ik dacht dat hun vloot zowat volledig uit CAF Urbos-100 trams bestond en dat HermeLijnen (Van Gent & Antwerpen) al lang niet meer naar daar kwamen.

Ter hoogte van de halte "Oostende Vismijn" (Omstreeks 10:30) reedt er alsnog een Gentse HermeLijn voorbij, ondanks dat ik dacht vernomen te hebben ergens dat ze die niet meer zouden gebruiken (Geen Gentste noch Antwerpse)

Ik heb echter ook wel vernomen dat er ten alle tijden 1 Antwerpse & 1 Gentse HermeLijn aan de kust blijft, voor chauffeurs daar opleiding te geven, maar dat ze enkel in de zomer werden ingezet als versterking van de huidige (denk 40) CAF Urbos-100 trams die er momenteel rijden.

Kunnen jullie mij hier beter over informeren?

(side note, de eerste keer dat ik aan de kust in een HermeLijn zat, was 2j geleden & het was ook een Gentse, ik als Antwerpenaar vond het raar dat er aan beide kanten deuren waren destijds)
Paul
Contacteer:

Re: HermeLijnen aan de kust

Bericht door Paul »

Ik heb vandaag (maandag 9 maart) ook een Hermelijn zien rijden in Mariakerke-Oostende. Een Antwerpse, want geen deuren aan de linkerzijde.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
InDuubitably

Paul schreef: 09 mar 2026, 11:49 Ik heb vandaag (maandag 9 maart) ook een Hermelijn zien rijden in Mariakerke-Oostende. Een Antwerpse, want geen deuren aan de linkerzijde.
Ja ding is, een Gentse HermeLijn heeft technisch gezien geen linker of rechtezijde eigenlijk hé :lol: die is toch bidirectioneel

Maar idd, blijkbaar karren ze nog steeds rond daar, maar van de 2 die ik tot nu toe heb gezien moet ik er toch nog een Antwerpse tegenkomen.

(Ik vraag me ook plots af, ik heb nog nooit een Albatros aan de kust gezien, zouden ze die expres gewoon behouden voor de steden omdat er daar minder van zijn of omdat de keerlussen in De Panne/Knokke die 7 delige variant niet kan laten keren?)
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Ik denk dat de meeste perrons op de kustlijn te kort zijn voor Albatrossen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
InDuubitably

Paul schreef: 09 mar 2026, 12:15 Ik denk dat de meeste perrons op de kustlijn te kort zijn voor Albatrossen.
De 5 delige zou dat wel kunnen denk ik, maar ik denk dat ze die behouden omdat die enkel in Antwerpen rijden en Gent enkel de 7 delige heeft. Als ze die moeten gaan uitlenen moeten ze in Antwerpen weer PCC's gaan gebruiken :lol: en ze zijn pas net uit dienst (officieel toch)
Plaats reactie