Vergelijking treinaanbod Nederland/Zwitserland met België

Lynx

Re: Vergelijking treinaanbod Nederland/Zwitserland met België

Bericht door Lynx »

TKR schreef: 08 feb 2026, 09:59 En dan hebben wij ook nog goederentransport over onze sporen, iets wat in Nederland relatief niet bestaande is. (behalve op de Betuwe-route dan)
Dat laat hen ook toe om een hogere frequentie in te stellen dan ons, maar het gaat dan wel gepaard met goederenoperatoren die hun paden niet kunnen aanvragen. Of een European Sleeper dat rare kronkels moet nemen door Nederland.
Geen goederentreinen in Nederland buiten de Betuweroute, wat??
We hebben juist een hele hoop goederentreinen vanaf de Kijfhoek die via Venlo de grens naar Duitsland over gaan en een sloot goederentreinen die vanuit België eveneens via Roosendaal naar Venlo gaan om de dure paden in België te ontwijken.
Ook bij Bad Bentheim rijden er veel goederentreinen de grens met Duitsland over, en dan hebben we ook nog goederenvervoer binnen Nederland zelf.
Daarnaast is de Betuweroute meer dicht dan open dankzij de werkzaamheden in Duitsland.
Bijvoorbeeld op de Brabantroute zorgt dat bij elkaar voor een frequentie van 4 goederentreinen per uur, 4 ICs per uur en 2 sprinters per uur per richting, wat nét past, mits alles op tijd rijdt. In de praktijk is de punctualiteit daar belabberd.
TKR

Bericht door TKR »

Relatief tegenover België heeft Nederland nauwelijks goederenverkeer over lijnen waar reizigerstreinen rijden. Er zijn een paar, en ja de lijn via Eindhoven ziet er nog redelijk wat. Maar tegenover België valt het echt in het niets hoor.

Anderzijds heeft België relatief bijna niets tegenover Duitsland, of Frankrijk bijna niets tegenover Nederland. Het zijn allemaal verschillende grootte-ordes.

Ik heb zo ooit eens een vergelijkende grafiek gemaakt door statistieken van Prorail in Infrabel naast elkaar te leggen. Ik kwam op het volgende uit:
https://imgur.com/18wQ1g2

Afbeelding

Ja er zijn nog lijnen, in Nederland én België waar met regelmaat een vrachttrein over rijdt, maar te weinig om noemenswaardig te zijn.
Vraag me niet om hoeveel treinen per dag het gaat bij welke kleur, maar ze zitten dus wel in dezelfde orde. Rood was iets van een 60+ als ik me niet vergis.

edit: geen idee waarom het me niet meer lukt om een afbeelding in te sluiten?
DR-fan

Bericht door DR-fan »

Vreemd genoeg heeft niemand het over één groot verschil waardoor vergelijkingen met Zwitserland eigenlijk absurd zijn: de topografie van het land. In valleien heb je alle bevolkingscentra relatief vlakbij elkaar en gaan de verkeersstromen in slechts 2 richtingen. Die concentratie nodigt uit tot een hogere frequentie, ook al omdat dikwijls de plaats ontbreekt voor snelwegen. In België - en zeker in Vlaanderen - is dat helemaal anders. Vanuit elke centrumstad of grotere gemeente zijn er pendelaars in letterlijk elke richting van het kompas. Dan is het lastiger om goed en frequent openbaar vervoer aan te bieden want hetzelfde aantal reizigers is hier verdeeld over 2 tot 4 spoorlijnen en evenveel buslijnen.
Lynx

Bericht door Lynx »

TKR schreef: 08 feb 2026, 12:10 Relatief tegenover België heeft Nederland nauwelijks goederenverkeer over lijnen waar reizigerstreinen rijden. Er zijn een paar, en ja de lijn via Eindhoven ziet er nog redelijk wat. Maar tegenover België valt het echt in het niets hoor.

Anderzijds heeft België relatief bijna niets tegenover Duitsland, of Frankrijk bijna niets tegenover Nederland. Het zijn allemaal verschillende grootte-ordes.

Ik heb zo ooit eens een vergelijkende grafiek gemaakt door statistieken van Prorail in Infrabel naast elkaar te leggen. Ik kwam op het volgende uit:
https://imgur.com/18wQ1g2

Afbeelding

Ja er zijn nog lijnen, in Nederland én België waar met regelmaat een vrachttrein over rijdt, maar te weinig om noemenswaardig te zijn.
Vraag me niet om hoeveel treinen per dag het gaat bij welke kleur, maar ze zitten dus wel in dezelfde orde. Rood was iets van een 60+ als ik me niet vergis.

edit: geen idee waarom het me niet meer lukt om een afbeelding in te sluiten?
Misschien rijden er in absoluut aantal minder goederentreinen, maar de paden zijn er wel, en die kunnen dan ad-hoc aangevraagd worden, dus de dienstregeling is al aangepast om goederentreinen te kunnen laten rijden op vele trajecten.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Een snelle AI search leert dat er in Nederland iets van 38 miljoen ton per spoor vervoerd wordt, in België rond de 55 miljoen ton. Dus qua daadwerkelijk gereden treinen toch inderdaad wel een duidelijk verschil.
Shrek

Bericht door Shrek »

jpvdveer schreef: 08 feb 2026, 13:32 Een snelle AI search leert dat er in Nederland iets van 38 miljoen ton per spoor vervoerd wordt, in België rond de 55 miljoen ton. Dus qua daadwerkelijk gereden treinen toch inderdaad wel een duidelijk verschil.
Maar in Nederland zit de helft daarvan op de Betuweroute waar de treinen niemand in de weg zitten, in België zit pakweg 90% op sporen gedeeld met passagierstreinen. De impact op het reizigersverkeer is bij ons dus vele malen groter dan in NL.
TKR

Bericht door TKR »

Wat overigens niet wil zeggen dat er in Nederland meer vracht over de weg vervoerd word. Er gaat ettelijke malen meer over de binnenlandse waterwegen.
Lynx

Bericht door Lynx »

Shrek schreef: 08 feb 2026, 13:38
jpvdveer schreef: 08 feb 2026, 13:32 Een snelle AI search leert dat er in Nederland iets van 38 miljoen ton per spoor vervoerd wordt, in België rond de 55 miljoen ton. Dus qua daadwerkelijk gereden treinen toch inderdaad wel een duidelijk verschil.
Maar in Nederland zit de helft daarvan op de Betuweroute waar de treinen niemand in de weg zitten, in België zit pakweg 90% op sporen gedeeld met passagierstreinen. De impact op het reizigersverkeer is bij ons dus vele malen groter dan in NL.
Zoals ik al zei zijn de paden gewoon aanwezig in Nederland, omdat het verplicht is om dat aan te bieden. De dienstregeling is dus aangepast op het mogelijk rijden van de goederentreinen, ook al rijden ze niet daadwerkelijk. Zelfde met mogelijke omleidingen voor goederentreinen in geval van verstoringen.
Daarmee wordt de dienstregeling voor de reizigerstreinen dus wel degelijk beperkt in Nederland.
Shrek

Bericht door Shrek »

Lynx schreef: 08 feb 2026, 15:46
Shrek schreef: 08 feb 2026, 13:38
Zoals ik al zei zijn de paden gewoon aanwezig in Nederland, omdat het verplicht is om dat aan te bieden. De dienstregeling is dus aangepast op het mogelijk rijden van de goederentreinen, ook al rijden ze niet daadwerkelijk. Zelfde met mogelijke omleidingen voor goederentreinen in geval van verstoringen.
Daarmee wordt de dienstregeling voor de reizigerstreinen dus wel degelijk beperkt in Nederland.
Dat is in België niet anders hoor. Alleen zijn het er in België dus een stuk meer dan in NL op de gedeelde sporen.
Lynx

Bericht door Lynx »

De stelling was echter dat het niet het geval was in Nederland en dat daardoor er dus hogere frequenties mogelijk waren. Dat is dus onjuist.
TKR

Bericht door TKR »

Elk Europees land moet inderdaad voor ze hun rijpaden uitdelen enkele paden vastzetten over TEN-T spoorwegen voor goederentreinen. Die kunnen dan vrij snel over de grenzen heen bewegen enzo. Ik geloof dat het gaat om 1 pad per uur. Dat gaat dus enkel over de spoorlijnen die ik op dat kaartje reeds aangeduid heb.

Dat is toch nog iets anders dan de 60+ treinen per dag die we over lijnen zoals bijvoorbeeld Gent - Antwerpen, Gent - Brugge, Gent - Mechelen of Antwerpen - Leuven jagen. Stuk voor stuk dubbelspoor, gedeeld met reizigerstreinen. Ja, dat heeft een enorme invloed op capaciteit voor een hogere frequentie voor het reizigersverkeer. Mijn punt staat recht.
Lynx

Bericht door Lynx »

Want je denkt echt dat er op andere lijnen geen paden voor goederentreinen gereserveerd zijn? Juist ja :?
Maar goed, ik ben wel weer klaar met deze hele discussie. Geloof wat je wilt zou ik zeggen.
Plaats reactie