werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trainlovertje
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Ik heb de indruk dat er het voorbije jaar weinig vordering is gemaakt met de viersporige uitbreiding tussen Gent en Brugge. Is dat maar een indruk of zit er ergens een limiterende factor in de verdere werken? Is de volledige oplevering nog voorzien voor het jaar 2027? En worden daarbij ook de beide sporen van lijn 50A gemoderniseerd of is dat voor later?
Knipex

Bericht door Knipex »

L50A gaat dicht op:
vrijdagnacht 5 – maandagochtend 8 september
zaterdagochtend 4 – maandagochtend 6 oktober
vrijdagnacht 8 – dinsdagochtend 11 november (verlengd weekend)

In die weekends valt 1 verbindingen tss Brugge en Gent weg, IC15xx Blankenberge Genk start/eindigd in Gent

Ik begrijp dat (mijn bron niet 100% zeker) het 4de spoor tss Y-Bellem en Y- Stuyvenberg dan in dienst komt.

Resterende werken:
Er ontbreeken verschillende stukjes spoor tss Y-Bellem en Kwadestraat Aalter, enkel het zuidelijk L50D. Het noordelijk L50D is compleet
De laterale seinen zijn nog niet in dienst op het zuidelijk L50D tss Maria-Aalter en Landegem
trainlovertje schreef: 10 aug 2025, 15:53 En worden daarbij ook de beide sporen van lijn 50A gemoderniseerd of is dat voor later?
De bovenleiding portieken L50A tussen Aalter en Beernem zijn beroest, ik vermoed dat die na indienstname van L50D vervangen worden.
joverwimp

Bericht door joverwimp »

Er zijn dit weekend werken aan de gang op de lijn 60 (Brussel-Dendermonde)
https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... oing-works
Vervangbussen zouden ingelegd worden tussen Dendermonde en Jette. Maar die heb ik niet gezien in Asse om 14.53 noch 15.53 richting Jette. Was nochtans meer dan 5' vooraf present en bleef nog 10' langer wachten.
Rijden ze vandaag wel? Ziehier het dovemansgesprek met de chatbot:

Gisteren om 14.53 en 15.53 wachtte ik vruchteloos in Asse op de vervangbus naar Jette. Zal die vandaag rijden om 9.53 ?

Volgens de huidige planning rijdt de NMBS-vervangbus Asse → Jette vandaag om 9.53 wel: bus 703860 staat ingepland met vertrek in Asse om 9.53 en aankomst in Jette om 10.17, en ik zie geen afschaffing in de gegevens. 🚍sse om 9.53 en aankomst in Jette om 10.17, en ik zie geen afschaffing in de gegevens. 🚍

Ik kan natuurlijk nooit 100% beloven dat er geen last minute probleem is (bijvoorbeeld file of een bus die defect raakt), maar op dit moment is de rit officieel voorzien en actief in de planning, in tegenstelling tot wat je gisteren hebt

kan u garanderen dat er een vervangbus rijdt op 8/2/2026 in Asse om 9.53 naar Jette?
Dank je voor de extra info. Voor 7/2/2026 zie ik in mijn gegevens geen geplande vervangbussen tussen Dendermonde en Jette, dus er was volgens de officiële planning ook geen vaste vervangbusdienst voorzien in Asse rond 14.53 en 15.53 richting Jette; wat jij gezien hebt (of net niet gezien) klopt dus met de planning.

Bij werken op het spoor wordt enkel een vervangbus ingelegd als er op een stuk helemaal geen trein kan rijden; in andere gevallen worden de treinen omgeleid of rijden ze met aangepaste uren, en dan is er geen bus voorzien. In vervangbussen is een NMBS-ticket geldig en fietsen mogen normaal niet mee (plooifietsen wel). 🚍

Als je wil, kan ik voor vandaag of morgen een concrete rit Dendermonde–Jette voor je opzoeken om te tonen welke trein je best neemt en of er nog impact is op jouw traject.

zoals gezegd waren er op 7/2/2026 geen vervangbussen te zien in Asse ,om 14.53 en 15.53 naar Jette
Je hebt gelijk dat bij geplande werken normaal op voorhand wordt aangekondigd wat er gebeurt, en dat er vervangbussen kunnen rijden als er geen treinen kunnen rijden. In mijn info staan dit weekend wel geplande werken, maar niet specifiek tussen Dendermonde en Jette en ook geen vermelding van vervangbussen op dat traject; dat betekent dat er volgens mijn gegevens ofwel nog treinen rijden (soms met andere uren/route), of dat de aanpassing op een ander deel van de lijn zit.

Om heel concreet te kunnen kijken wat er precies aangekondigd is: kan je even zeggen op welke dag en welk traject jij precies een vervangbus verwachtte (van waar tot waar, en rond welk uur)? Dan kan ik je reis stap voor stap inplannen en tonen welke trein of eventuele vervangbus er volgens de huidige planning voorzien is. 🚍

het is geen onverwachte storing maar een aangekondigde door werken op het spoor
Voor dit weekend vind ik enkel werken Gent-Sint-Pieters – Gent-Dampoort en rond Mechelen/Vilvoorde, geen geplande werken met vervangbussen tussen Dendermonde en Jette. Dat betekent dat er volgens mijn info geen vooraf ingelegde vervangbussen voorzien zijn op jouw traject; de treinen zouden dus normaal rijden, eventueel met aangepaste uren door andere werken in het net. 🚆

Bij onverwachte verstoringen worden vervangbussen soms ad hoc ingelegd, maar die volgen dan geen vaste dienstregeling en staan niet in de reisplanner; in zo’n geval is het ook mogelijk dat er geen bussen beschikbaar zijn en je dus geen vervangbus ziet, zoals je gisteren beschrijft.

Wil je dat ik samen met jou een concrete reis plan (vertrekstation, bestemming, datum en uur), zodat we exact kunnen nakijken welke trein je best neemt en of er impact is?.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Ik vond het net al opvallend om in Brussel Zuid IC-treinen met eindbestemming “Jette” te zien vertrekken- nu is duidelijk waarom!
260689

Bericht door 260689 »

Dit weekend zijn er werken tussen:

Lichtervelde <=> Diksmuide

Dendermonde <=> Jette

Aarschot <=> Diest

Genk <=> Hasselt

Denderleeuw <=> Zottegem

Gent-Sint-Pieters <=> Lokeren

Brugge <=> Blankenberge

De lijst is lang en dit enkel en alleen voor Vlaanderen.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

joverwimp schreef: 08 feb 2026, 09:40 Er zijn dit weekend werken aan de gang op de lijn 60 (Brussel-Dendermonde)
Vervangbussen zouden ingelegd worden tussen Dendermonde en Jette. Maar die heb ik niet gezien in Asse om 14.53 noch 15.53 richting Jette. Was nochtans meer dan 5' vooraf present en bleef nog 10' langer wachten.
Men heeft in de rittenplanning voor de buschauffeurs op lijn 60 geen rekening gehouden met de verplichte rustpauzes (rij- en rusttijden) waardoor de hele planning in de soep loopt omdat de chauffeurs na 4,5u rijden verplicht 45 minuten moeten pauzeren.
260689

Bericht door 260689 »

ovspotter_be schreef: 08 feb 2026, 13:45
joverwimp schreef: 08 feb 2026, 09:40 Er zijn dit weekend werken aan de gang op de lijn 60 (Brussel-Dendermonde)
Men heeft in de rittenplanning voor de buschauffeurs op lijn 60 geen rekening gehouden met de verplichte rustpauzes (rij- en rusttijden) waardoor de hele planning in de soep loopt omdat de chauffeurs na 4,5u rijden verplicht 45 minuten moeten pauzeren.
Is een gekend probleem waar ze idd nog steeds geen rekening mee houden. Alhoewel het ook deels op de bus firma kunnen steken want zij moeten aangeven ofwel dat er een andere chauffeur met bus komt ofwel een oplossing zoeken. NMBS stelt op en doet een aanbesteding voor een bus firma. Het is de bus firma die dan moet zeggen of dit lukt of niet. Dat de chauffeurs nar 4,5u rustpauze hebben is niet de schuld van de NMBS. Maar dan moet de bus firma een oplossing voor zoeken.
joverwimp

Bericht door joverwimp »

Een gekend probleem, maar nog niet bij de chatbot van de NMBS... die ergert je rot.
Plaats reactie