TrainMap

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
treinfo_be
Contacteer:

TrainMap

Bericht door treinfo_be »

Hallo :)

Voor hen onder jullie die Treinfo Tracker (https://tracker.treinfo.be) niet kennen, het is een soort alternatief voor de NMBS-tracker van HalteLink die afgebouwd/gestopt is. Achter de schermen ben ik al een tijdje bezig met uitbreidingen en nieuwe functies.

Zo zijn er intussen onder andere:
• route-overzichten toegevoegd
• prognoses van materieelinzet
• en recent heb ik een tracing-algoritme uitgewerkt (nog niet openbaar)

Met dat laatste kan een treinrit letterlijk over het spoor worden gevolgd: je geeft een treinnummer in en ziet hoe de trein zal rijden, inclusief "doorritten" (alle plaatsen waar hij passeert), deze lijn volgt de echte spoorlijnen, dus geen rechte lijnen.

Nu zit ik met de vraag of dit iets is dat jullie zouden gebruiken. Ik denk aan een aparte pagina zoals bijvoorbeeld
trainmap.treinfo.be of map.treinfo.be, waar je een treinnummer ingeeft en de volledige trace op een kaart ziet.

In een latere fase zou dit zelfs kunnen uitgroeien tot een soort opvolger/kloon van het oude TrainMap, al weet ik nog niet of dat technisch (server load e.d.) en praktisch haalbaar is. Maar nog belangrijker: ik weet niet of daar eigenlijk wel vraag naar is.

Daarom even polsen:
Zouden jullie zo’n treinkaart met live/traced routes nuttig vinden?
Wat zou je er zelf graag mee kunnen doen?

Alle feedback, ideeën of twijfels zijn welkom :)

Enkele screenshots:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
desperado

Re: TrainMap

Bericht door desperado »

Weet uw kaart de werkelijke route van de trein wanneer er meer dan één mogelijkheid is, of doet hij slechts een gok? Staan de tussenliggende locaties in een NMBS-datafeed, maar zijn ze niet zichtbaar op hun website?
Ik zou een kaart die de werkelijke route van een trein weergeeft erg nuttig vinden. Soms, vooral wanneer er werkzaamheden zijn, is het uit de openbare informatie niet duidelijk welke route de treinen zullen nemen. NMBS had vroeger een kaart in de reisplanner die de route weergeeft op basis van privé-informatie, maar die pagina werkt al ongeveer twee jaar niet meer na een update van de website.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
treinfo_be
Contacteer:

De kaart zou de werkelijke route moeten weten als er meer dan één mogelijkheid is, door middel van de tussenliggende locaties in de data.
NMBS publiceert deze inderdaad niet op hun eigen website. Vb: de EC-treinen van afgelopen weekend:
Afbeelding
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Ik vind het in elk geval een supergoede en ook mooie site - heel goed bezig!

Eén opmerking wel: het is mij niet duidelijk wat de functie is van het vetgedrukte station onder "route". Dit lijkt soms het beginpunt en soms het eindpunt te zijn? Misschien cleaner om het vetgedrukte weg te laten en gewoon alleen de route (bv. "Hasselt-Blankenberge") te tonen?
route.png
route.png (21.81 KiB) 1124 keer bekeken
treinfo_be
Contacteer:

jpvdveer schreef: 12 jan 2026, 14:29 Eén opmerking wel: het is mij niet duidelijk wat de functie is van het vetgedrukte station onder "route". Dit lijkt soms het beginpunt en soms het eindpunt te zijn? Misschien cleaner om het vetgedrukte weg te laten en gewoon alleen de route (bv. "Hasselt-Blankenberge") te tonen?
Dat is de eindbestemming van de trein. In de data geeft de NMBS een route mee ongeacht de rijrichting. Dus de ICs Hasselt - Blankenberge tonen ongeacht de rijrichting altijd Hasselt - Blankenberge, vandaar dat ik de eindbestemming er boven heb gezet, zodat je weet naar waar de trein rijdt.
Ik zal kijken hoe ik dat iets duidelijker kan maken. :)

Afbeelding
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Aha - dat is duidelijk. Als je de eindbestemming er apart uit kan halen is het misschien ook mogelijk om gewoon de correcte route te tonen en verder niets? Het tonen van een route terwijl de trein in werkelijkheid de omgekeerde richting rijdt zal altijd verwarrend zijn.
treinfo_be
Contacteer:

De eindbestemming geeft men zelf mee, de route is altijd standaard dezelfde, dus ik zou een beetje magisch knip- en plakwerk moeten uitvoeren hiervoor, maar kan er zeker voor kijken.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Moet niet al te moeilijk zijn. Als de eindbestemming overeenkomt met het deel na het streepje in de route weet je dat de route correct is. Zo niet draai je hem om. (Lastig misschien wel dat stations ook een streepje in hun naam hebben, maar ik denk dat je hier wel omheen zou moeten kunnen werken).
treinfo_be
Contacteer:

Ik heb een prototype afgewerkt :)

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie