We weten niet wat er gezegd is geweest achter gesloten deuren, maar ik denk niet dat de NMBS stond te popelen om die IC-22 uit te halen. Persoonlijk verwacht ik dat de NMBS vroeg om de ECD uit te stellen totdat er meer capaciteit is op L25, totdat Mechelen afgerond is of in een volgende fase zit, maar NS wou niet mee. Dan zou NS op zijn eentje de ECD rijden, wat ze perfect kunnen sinds het materieel enkel van hun is en sinds dit een internationale trein is, heeft die ECD voorrang op de IC-22. NMBS had dan de keuze om de IC-22 af te schaffen met of zonder extra inkomsten komende van de ECD, een makkelijke keuze.
Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
-
desirootje
Re: Eurostar
Het Materiaal is van NS, dat klopt, maar NS heeft geen veiligheidscertificaat voor in België te rijden. Dus zonder de NMBS zijn ze niets. Dus als NMBS voet bij stuk gehouden had kwam de ECD niet in België.desirootje schreef: ↑08 jan 2026, 15:44We weten niet wat er gezegd is geweest achter gesloten deuren, maar ik denk niet dat de NMBS stond te popelen om die IC-22 uit te halen. Persoonlijk verwacht ik dat de NMBS vroeg om de ECD uit te stellen totdat er meer capaciteit is op L25, totdat Mechelen afgerond is of in een volgende fase zit, maar NS wou niet mee. Dan zou NS op zijn eentje de ECD rijden, wat ze perfect kunnen sinds het materieel enkel van hun is en sinds dit een internationale trein is, heeft die ECD voorrang op de IC-22. NMBS had dan de keuze om de IC-22 af te schaffen met of zonder extra inkomsten komende van de ECD, een makkelijke keuze.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
En heeft NMBS dat certificaat wel voor Nederland, of hadden we dan helemaal geen trein naar Rotterdam/Amsterdam?
-
desirootje
Die kunnen ze toch momenteel verkrijgen sinds de liberalisatie van het (HST) spoor? Dat ze dat nog niet gedaan hebben is omdat het nog niet nodig was, maar dat wilt niet zeggen dat ze niet gedreigd hebben om er een aan te vragen.
Die is zeker te verkrijgen. Maar ze steken daar hun geld niet in. Is een vrij kostelijke procedure en dan moet m'n nog alles qua reglementering herschrijven, .... Het is dus mogelijk, maar zie het niet rap gebeuren.
De EC naar Rotterdam wordt toch (ook) door NMBS personeel gereden (bvb Steven hier actief)? Of zijn dat Eurostar bestuurders?
Dat staat los van wie de commerciële vervoerder is en op welk veiligheidsattest er wordt gereden.
Hetzelfde met ICE. Deze worden gemixt met machinisten van depot Luik en Duitsers. Maar ICE rijd in België onder licentie van NMBS. Hetzelfde geld voor de NJ. Deze rijd in België onder licentie van NMBS. Dus hetzelfde geld voor de ECD en EC. Deze rijden op Licentie van NMBS binnen België. De EC en ECD rijden met gemixt personeel van NMBS en NS. De OUIGO rijd met gemixt personeel van de SNCF. Maar rijd in Frankrijk onder licentie van SNCF, in België onder de NMBS.
Dus als ik het goed begrijp, worden NMBS bestuurders die de EC, ECD, ICE, TGV, NJ en OUIGO rijden, opgeleid (en geëxamineerd en gecertificeerd, etc) door NS, DB, OeBB en SNCF? En de NMBS "detacheert" deze dan eens de rit de grens over gaat?
En omgekeerd worden DB, NS en SNCF bestuurders opgeleid door NMBS (in het Frans of Nederlans)?
En idem met de bestuurders die naar Aaken, Lille en Roosendaal rijden?
En omgekeerd worden DB, NS en SNCF bestuurders opgeleid door NMBS (in het Frans of Nederlans)?
En idem met de bestuurders die naar Aaken, Lille en Roosendaal rijden?
Dat hangt er vanaf. NMBS bezit het certificaat om door te gaan als opleidingsinstituut voor wat betreft Nederland. De opleidings/examens/ceertificatie vind plaats in België volledig in eigen beheer. Voordien was het enkel bevoegd voor opleiding maar niet om de examens af te nemen dat ging dan door in Nederland. Sinds een aantal jaren mag NMBS het volledige proces uitvoeren. Het opleiden van opleiders zelf gaat wel nog door in NL, het betreft dan de permanente vorming van deze mensen. De mensen van de Ouigo worden ook gewoon in België opgeleid. NS kan in principe zelf ook mensen voor België opleiden doch door grootse problemen met personeel (gebrek aan opleiders) volgen NS machinisten hun opleiding en permanente vormingen in België (in standplaats Antwerpen). Hoe het zit met Belgische machinisten die Duitsland kennen weet ik niet maar ik vermoed dat ze in Luik wel voorzien zijn om deze opleiding lokaal te geven.
Soms gaat men voor bepaalde zaken wel over naar het buitenland indien noodzakelijk. Zoals het gebruik van een simulator indien noodzakelijk. Zo kunnen we sinds een paar jaar op onze Belgische simulator ook een oefening doen met NL-seinen en ATB. Daar waar het daarvoor enkel in NL kon.
Soms gaat men voor bepaalde zaken wel over naar het buitenland indien noodzakelijk. Zoals het gebruik van een simulator indien noodzakelijk. Zo kunnen we sinds een paar jaar op onze Belgische simulator ook een oefening doen met NL-seinen en ATB. Daar waar het daarvoor enkel in NL kon.
-
trainlovertje
- Contacteer:
Steven had het volgens mij over de Belgische bestuurders van OuiGo. De video doorloopt het traject van de Franse bestuurders, die waarschijnlijk nog meer aan te leren hadden dan de Belgen, aangezien zij het rollend materieel nog helemaal niet kenden.AlexNL schreef: ↑09 jan 2026, 09:59Daar heeft SNCF Voyageurs een video over gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=D3wW5lCGeQk
Maar goed, ik veronderstel dat Belgische bestuurders hoofdzakelijk in Brussel worden opgeleid en de Fransen in Parijs, toch wat de theorie betreft. Ik denk dat dat het punt is dat men wou maken.