17 minuten vroeger en 11 minuten later is er een andere trein. De massa zou zich beter wat spreiden.klaas schreef: ↑07 jan 2026, 08:34 De eerste normale schoolweek van de nieuwe dienstregeling, en een nieuw probleem tekent zich af: de S10 2057 - de Aalsterse scholierentrein bij uitstek - reed vroeger met 2 desiro's, en meestal kon je wel neerzitten, maar soms moesten er al mensen rechtstaan. Nu rijdt deze standaard met slechts 1 desiro, en zoals je kan verwachten staat de gang elke dag "boezjevol" (om het op zijn Oilsjters te zeggen), en er zijn zelfs al mensen achtergebleven op het perron van Erembodegem. Weinig oordeelkundige beslissing om deze trein in te korten?
Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Is dat de nieuwe manier waarop de NMBS gaat werken?AGE-411 schreef: ↑07 jan 2026, 19:2617 minuten vroeger en 11 minuten later is er een andere trein. De massa zou zich beter wat spreiden.klaas schreef: ↑07 jan 2026, 08:34 De eerste normale schoolweek van de nieuwe dienstregeling, en een nieuw probleem tekent zich af: de S10 2057 - de Aalsterse scholierentrein bij uitstek - reed vroeger met 2 desiro's, en meestal kon je wel neerzitten, maar soms moesten er al mensen rechtstaan. Nu rijdt deze standaard met slechts 1 desiro, en zoals je kan verwachten staat de gang elke dag "boezjevol" (om het op zijn Oilsjters te zeggen), en er zijn zelfs al mensen achtergebleven op het perron van Erembodegem. Weinig oordeelkundige beslissing om deze trein in te korten?
Als de trein te vol zit, neem je maar een volgende...
Sluiten die andere treinen wel goed aan voor de reizigers? De scholieren zullen niet snel geneigd zijn om een andere trein te nemen als precies deze trein goed aansluit op het begin van de lessen.AGE-411 schreef: ↑07 jan 2026, 19:2617 minuten vroeger en 11 minuten later is er een andere trein. De massa zou zich beter wat spreiden.klaas schreef: ↑07 jan 2026, 08:34 De eerste normale schoolweek van de nieuwe dienstregeling, en een nieuw probleem tekent zich af: de S10 2057 - de Aalsterse scholierentrein bij uitstek - reed vroeger met 2 desiro's, en meestal kon je wel neerzitten, maar soms moesten er al mensen rechtstaan. Nu rijdt deze standaard met slechts 1 desiro, en zoals je kan verwachten staat de gang elke dag "boezjevol" (om het op zijn Oilsjters te zeggen), en er zijn zelfs al mensen achtergebleven op het perron van Erembodegem. Weinig oordeelkundige beslissing om deze trein in te korten?
Inderdaad, de trein van 11 minuten later is heel nipt voor op tijd op school te zijn (bij de ene school al nipter als de andere), en om pubers 20 minuten vroeger uit hun bed te halen zal je van verder moeten komen denk ik.rvdborgt schreef: ↑07 jan 2026, 20:17Sluiten die andere treinen wel goed aan voor de reizigers? De scholieren zullen niet snel geneigd zijn om een andere trein te nemen als precies deze trein goed aansluit op het begin van de lessen.AGE-411 schreef: ↑07 jan 2026, 19:2617 minuten vroeger en 11 minuten later is er een andere trein. De massa zou zich beter wat spreiden.klaas schreef: ↑07 jan 2026, 08:34 De eerste normale schoolweek van de nieuwe dienstregeling, en een nieuw probleem tekent zich af: de S10 2057 - de Aalsterse scholierentrein bij uitstek - reed vroeger met 2 desiro's, en meestal kon je wel neerzitten, maar soms moesten er al mensen rechtstaan. Nu rijdt deze standaard met slechts 1 desiro, en zoals je kan verwachten staat de gang elke dag "boezjevol" (om het op zijn Oilsjters te zeggen), en er zijn zelfs al mensen achtergebleven op het perron van Erembodegem. Weinig oordeelkundige beslissing om deze trein in te korten?
Maar dan moet je je toch de vraag stellen tot waar de aanpassingen moeten gaan die een OV-operator moet doen om rekening te houden met de tijdstippen van scholen, ook goed wetend dat een aanpassing voor plaats A bijna onvermijdelijk gepaard gaat met een achteruitgang op plaats B. Bijna overal waar een bepaalde trein goed uitkomt met de schooluren is dat louter het resultaat van toeval en gewoontes en dus niet van specifieke planning. Het is vooral zeer goed nieuws dat er nu eindelijk structureel 3 S-treinen per uur zijn op heel de verbinding tussen Aalst en Jette (slechts een handvol lijnen hebben dat geluk in het land) en dat zorgt er ook voor dat er altijd wel een alternatief zal zijn binnen een redelijke tijdspanne.
Absoluut, ik pleit er dan ook niet voor om de uren aan te passen. Ik pleit enkel voor het niet structureel inkorten van al overbezette treinen.Steve schreef: ↑08 jan 2026, 12:12 Maar dan moet je je toch de vraag stellen tot waar de aanpassingen moeten gaan die een OV-operator moet doen om rekening te houden met de tijdstippen van scholen, ook goed wetend dat een aanpassing voor plaats A bijna onvermijdelijk gepaard gaat met een achteruitgang op plaats B. Bijna overal waar een bepaalde trein goed uitkomt met de schooluren is dat louter het resultaat van toeval en gewoontes en dus niet van specifieke planning.
Laatst gewijzigd door klaas op 08 jan 2026, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar wil ik toch even inpikken: de nieuwe S4 biedt nog enige meerwaarde voor wie van/naar Aalst moet (alhoewel het door de 11' verschil met de S10, en de uren die slecht aansluiten op de schooltijden een beperkte winst is), maar de vraag naar een extra trein op L50 was toch vooral om naar de NZV te kunnen. Doordat er in Jette geen mogelijkheden zijn om over te stappen (de volgende trein naar Brussel-Noord is de S10 die ook van L50 komt) is de pendelaar richting Brussel er eigenlijk niets mee. Zoek eens op om van Sint-Agatha-Berchem (of eender welk ander station tussen Jette en Liedekerke) naar Brussel-Centraal te gaan, en je krijgt een verbinding met overstap in Liedekerke, dat is verre van optimaal denk ik dan (48' ipv 18' met een rechtstreekse verbinding).Steve schreef: ↑08 jan 2026, 12:12 Het is vooral zeer goed nieuws dat er nu eindelijk structureel 3 S-treinen per uur zijn op heel de verbinding tussen Aalst en Jette (slechts een handvol lijnen hebben dat geluk in het land) en dat zorgt er ook voor dat er altijd wel een alternatief zal zijn binnen een redelijke tijdspanne.
Is het dan handig voor wie naar de Europese wijk moet? Ja, maar in Liedekerke en Denderleeuw gaan we zo van 3 naar 4 rechtstreekste treinen per uur naar de Europese Wijk (+2 met overstap vanuit Denderleeuw), echt veel vraag was daar dus ook niet.
Kortom, de winst van deze verbinding is heel klein, maar heeft er wel voor gezorgd dat de P-treinen van L50 naar de NZV geschrapt zijn. Ik denk dus dat er meer reizigers nadeel dan voordeel ondervinden van deze wijziging.
PS: Ik weet dat het makkelijk klagen is van de zijlijn, maar als ik hoor dat er personeels- en materiaaltekorten zijn, denk ik dat er andere plaatsen zijn waar ze meer baat hebben bij een uitbreiding van het treinaanbod. En in tegenstelling tot de doorsnee "Ge zetj van..."-groep op Facebook, spreek ik hier tegen mijn eigen winkel, want ik behoor tot de weinige niet-scholieren die van L50 naar Aalst pendelen, en dus mag ik mezelf wel gelukkig prijzen.
Ik meen me te herinneren dat enkele jaren geleden (2-3? 5?) hier ergens gezegd was dat er in het depot van Aalst helemaal geen tekort aan personeel was. Zelfs helemaal geen vraag naar nieuw personeel.
Dat kan intussen verandert zijn, maar een sterk tekort zal er nog wel niet zijn dan.
Dat kan intussen verandert zijn, maar een sterk tekort zal er nog wel niet zijn dan.
Dat heeft er ook mee te maken dat de reisplannen enkel treinen toont. In werkelijkheid kunt je vanuit (vooral) Brussel-Schuman bijna alle windrichtingen uit met de metro en in mindere mate bus. En dat is precies wat veel mensen in Brussel-Centraal doen, de stromen tussen het trein- en metrostations zijn enorm in de spits. Ook omgekeerd ben je met de metro snel van Schuman naar Centraal als dat toch je (eind)bestemming is, ik ben op die manier vaak zelfs sneller dan met de rechtstreekse trein wetend dat er vaak veel tijd verloren wordt in en rond Noord. Naar Brussel-Zuid raak je dan weer vlot met de metro vanaf Bockstael, minstens even snel als met de rechtstreekse trein. Dus ja, het mag dan niet de NZV zijn, de extra trein heeft wat mij betreft wel degelijk veel nut en zal dat nog meer hebben als beide S4's in de toekomst doorrijden naar Ottignies/LLN (met bediening van onder meer Etterbeek en dus de VUB). Uitbreiden naar de NZV is vanuit alle windrichtingen helaas een illusie zolang de capaciteit daar te beperkt is, het is geen toeval dat nagenoeg alle extra S-bedieningen van de voorbije jaren (S4, S5, S7, S9, S19...) uit de NZV blijven.klaas schreef: ↑08 jan 2026, 13:38Daar wil ik toch even inpikken: de nieuwe S4 biedt nog enige meerwaarde voor wie van/naar Aalst moet (alhoewel het door de 11' verschil met de S10, en de uren die slecht aansluiten op de schooltijden een beperkte winst is), maar de vraag naar een extra trein op L50 was toch vooral om naar de NZV te kunnen. Doordat er in Jette geen mogelijkheden zijn om over te stappen (de volgende trein naar Brussel-Noord is de S10 die ook van L50 komt) is de pendelaar richting Brussel er eigenlijk niets mee. Zoek eens op om van Sint-Agatha-Berchem (of eender welk ander station tussen Jette en Liedekerke) naar Brussel-Centraal te gaan, en je krijgt een verbinding met overstap in Liedekerke, dat is verre van optimaal denk ik dan (48' ipv 18' met een rechtstreekse verbinding).Steve schreef: ↑08 jan 2026, 12:12 Het is vooral zeer goed nieuws dat er nu eindelijk structureel 3 S-treinen per uur zijn op heel de verbinding tussen Aalst en Jette (slechts een handvol lijnen hebben dat geluk in het land) en dat zorgt er ook voor dat er altijd wel een alternatief zal zijn binnen een redelijke tijdspanne.
Zolang er geen geïntegreerd tarief is voor "Groot-Brussel" (en dus mensen een bijkomend abonnement of ticket moeten kopen voor MIVB), is het niet klantvriendelijk om op dergelijke overstappen naar de metro te rekenen.
Voor mensen die ergens in Brussel moeten zijn dat niet op 1 van de NMBS stations gelegen is, is dit op dit moment al geen probleem: zij hebben bijkomend op hun treinabonnement al een MIVB abonnement en als je dan ergens moet zijn in de buurt van een station op metrolijn 1 of 5, maakt het al niet zoveel uit of je nu moet overstappen in Centraal of Schuman.
Sterker nog: de Europese wijk is voor woon-werkverkeer nu al een zeer grote bestemming, dus voor sommigen zal een rechtstreekse trein naar daar nu al interessanter zijn dan een overstap in centraal en vervolgens de metro. Een overstap in Noord is dan ook een mogelijkheid, maar voegt wel veel tijd toe aan de reis.
Maar over dat tarief heb je uiteraard gelijk: het zou niet mogen uitmaken of je eindbestemming wel of niet een treinstation is, OV moet op zijn minst qua tarieven beter geïntegreerd zijn.
De dienstregelings-pdfs zijn nu eindelijk beschikbaar.
https://www.belgiantrain.be/-/media/fil ... -2025.ashx