Sneeuw in Nederland

BlackEagle

Sneeuw in Nederland

Bericht door BlackEagle »

In Nederland rijdt er vandaag nog tot 10u geen enkele trein van de NS wegens sneeuwval in combinatie met een IT-storing.

https://nos.nl/artikel/2597127-storing- ... stregeling
TKR

Re: Nederland

Bericht door TKR »

Gisteren had men ook al het trein- en bus-verkeer stilgelegd in zowat de helft van het land. (inclusief de randstad)
Steven

Bericht door Steven »

Het zal heel de week nog rampzalig zijn vrees ik. Dat gezegd zijnde heb ik mijn 9215 en 9228 stipt door Nederland geloods, hoe raar dit ook mag klinken.
Shrek

Bericht door Shrek »

Ook vandaag is het weer chaos in Nederland terwijl bij ons alles vrijwel normaal loopt. Hebben ze daar dan zoveel meer sneeuwval gehad dan wij hier?
TKR

Bericht door TKR »

Ik denk dat er in Nederland ongeveer dubbel zo veel sneeuw ligt dan hier.

Ik lees wel dat men in Nederland de verwarmde wissels weggehaald hebben om kosten te sparen, en waar ze wel nog liggen met goedkopere systemen werken.
Lynx

Bericht door Lynx »

Heel veel problemen met wissels en niet werkende wisselverwarming (bijvoorbeeld in Amsterdam was er een gaslek waardoor de wisselverwarming aan de ene kant van het station niet werkte en aan de andere kant van het station was het vanwege de werkzaamheden tijdelijk uitgezet, dus heel Amsterdam Centraal was daardoor onbereikbaar toen het echt ging sneeuwen), of te grote brokken sneeuw/ijs waar de verwarming niet tegenop kan werken.
In combinatie met veel te weinig mensen om al die wissels weer sneeuw/ijsvrij te maken of wissels op locaties die slecht bereikbaar zijn levert een niet al te beste prestatie op.
Een deel van het rijdend personeel vraagt al dagen nu om een 'pendeldienstregeling', waarbij men gewoon de wissels vastzet in één stand en dan alleen maar heen en weer gaat rijden, zodat er weliswaar een sterk uitgeklede, maar wel betrouwbare dienst gereden kan worden, maar daar lijkt het management geen interesse in te hebben.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 07 jan 2026, 16:15 Ook vandaag is het weer chaos in Nederland terwijl bij ons alles vrijwel normaal loopt. Hebben ze daar dan zoveel meer sneeuwval gehad dan wij hier?
Jazeker. Afgelopen weekend is er bv. een heel sneeuwfront precies ten noorden van de grens van west naar oost overgestoken.
Reuel

Bericht door Reuel »

Sorry, maar als heel je net in de soep draait of zelfs platlegt van om en bij tussen de 5 en de 15 cm sneeuw,lokaal inderdaad iets meer, ben je gewoon niet goed bezig. Dat zou elk net aan moeten kunnen.

Als je dat niet kunt, wel dan faal je gewoon keihard als openbare dienst.

Dat er dingen foutlopen bij een serieuze hoeveelheid neerslag, die op korte tijd valt, dat gebeurt inderdaad eens. En dat begrijpen de mensen wel. Dat kan overal gebeuren, dat het gewoon te veel is op korte tijd. Maar een paar uur na de neerslag trekt het spoor zich elders meestal wel vrij snel vlot, toch zeker op de cruciaalste stukken.

Slecht weer, een winterprikje,... Dat is nu net hét moment waar je mensen wil kunnen vervoeren, omdat ze hun persoonlijk vervoer te laten staan omdat gladde wegen te vermijden. Je wil al wandelend, als een pinguïn, naar het station om de trein te nemen. Als men zich toch moet verplaatsen, moet je kunnen rekenen op het openbaar vervoer. En zo bijzonder was deze sneeuwval nu ook niet hé, 't is januari. Sneeuw valt nog altijd dikwijls genoeg, en vriezen zal het ook blijven doen zelf onder de klimaatveranderingsscenario's, ook in Nederland.

Maar als je bijna drie dagen je heel spoornet moet platleggen voor een vrij normaal sneeuwdek, dan heb je jarenlang verkeerde beslissingen genomen. Hopelijk wordt er in Nederland er eens grondig gediscussieerd worden of het geen kanjer van een vergissing was om zo zuinig te zijn op wisselverwarming en andere maatregelen die de weerbaarheid van je net verhogen bij winter- of ander slecht weer.

Waarom kan in Nederland niet wat elders kan? Vermoedelijk de zuinige handelsgeest (ook te lezen als neoliberaal ideologisch geconstipeerd), waarbij het allemaal niet te veel mag kosten en goed veel opbrengen en waar een goede openbare dienst als vieze woorden worden aanzien?
rvdborgt

Re: Sneeuw in Nederland

Bericht door rvdborgt »

Als de vorige post als reactie op mijn post was: ik heb nergens geschreven dat ik begrip heb voor de complete chaos in Nederland. Ik wilde alleen bevestigen dat er meer sneeuw is gevallen dan in België.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Reuel schreef: 07 jan 2026, 17:22 Waarom kan in Nederland niet wat elders kan? Vermoedelijk de zuinige handelsgeest (ook te lezen als neoliberaal ideologisch geconstipeerd), waarbij het allemaal niet te veel mag kosten en goed veel opbrengen en waar een goede openbare dienst als vieze woorden worden aanzien?
Steken we de beschikbare middelen liever in (bijvoorbeeld) nieuwe ongelijkvloerse kruisingen, die de laatste jaren op grote schaal in Nederland gebouwd zijn, of in het elektrisch verwarmen van alle wissels? Daar kun je rekensommen op loslaten - hoeveel extra treinen kan je met ongelijkvloerse kruisingen laten rijden, hoe vaak sneeuwt het, in hoeverre kun je met een thuiswerkadvies op zulke dagen mensen uit de trein krijgen, etc. etc. Daar rolt dan een antwoord uit. Uiteraard zitten er onzekerheden in de analyse, kun je het met gemaakte veronderstellingen oneens zijn en is het beeld op dagen als deze niet fraai. Maar het antwoord is consequent dat grootschalige investeringen in het winterbestendig maken van het hele spoornet in de Nederlandse context minder renderen dan andere investeringen. Prorail en de regering hebben dat ook zo gesteld.
Steven

Bericht door Steven »

Nederland heeft nog heel wat wissels die met gasverwarming werken ipv elektrische verwarming. Die is ook gevoelig aan de wind waardoor de vlam kan doven. Een nadeel dat zich nu laat voelen, daarbovenop nog her en der andere problemen. 1 van de problemen die wij minder hadden dan hun is het groter volume sneeuw en de wind. Hierdoor krijg je sneeuwduinen, zeker als de sneeuw rijkelijk valt. Dus krijg je lokaal ophopingen die tientallen cm kunnen bedragen. De laatste keer ik dat zelf meemaakte in België was op 24 december 2010. Ook toen liep er bij ons heel wat verkeer in de soep door doe duinen van sneeuw. Moeilijk te voorspellen waar die net gaan ontstaan en hoe hoog ze gaan worden. Net als Nederland heeft België geen sneeuwruimers.
Reuel

Bericht door Reuel »

rvdborgt schreef: 07 jan 2026, 19:02 Als de vorige post als reactie op mijn post was: ik heb nergens geschreven dat ik begrip heb voor de complete chaos in Nederland. Ik wilde alleen bevestigen dat er meer sneeuw is gevallen dan in België.
Mijn post was geen reactie op de jouwe, mijn post was als algemene rant bedoeld :wink:
TKR

Bericht door TKR »

jpvdveer schreef: 07 jan 2026, 20:49
Reuel schreef: 07 jan 2026, 17:22 Waarom kan in Nederland niet wat elders kan? Vermoedelijk de zuinige handelsgeest (ook te lezen als neoliberaal ideologisch geconstipeerd), waarbij het allemaal niet te veel mag kosten en goed veel opbrengen en waar een goede openbare dienst als vieze woorden worden aanzien?
Steken we de beschikbare middelen liever in (bijvoorbeeld) nieuwe ongelijkvloerse kruisingen, die de laatste jaren op grote schaal in Nederland gebouwd zijn, of in het elektrisch verwarmen van alle wissels? Daar kun je rekensommen op loslaten - hoeveel extra treinen kan je met ongelijkvloerse kruisingen laten rijden, hoe vaak sneeuwt het, in hoeverre kun je met een thuiswerkadvies op zulke dagen mensen uit de trein krijgen, etc. etc. Daar rolt dan een antwoord uit. Uiteraard zitten er onzekerheden in de analyse, kun je het met gemaakte veronderstellingen oneens zijn en is het beeld op dagen als deze niet fraai. Maar het antwoord is consequent dat grootschalige investeringen in het winterbestendig maken van het hele spoornet in de Nederlandse context minder renderen dan andere investeringen. Prorail en de regering hebben dat ook zo gesteld.
Het openbaar vervoer moet zoals hierboven vermeld nét zo betrouwbaar mogelijk proberen te zijn in gevallen zoals deze. Nu jaag je iedereen de weg op, wat zijn daar de gevolgen van?

De gemiddelde Nederlander (die iets afweet van spoor) is zeer fier op hoe stipt de treinen in Nederland wel niet rijden. Ik denk dat we bij deze die trots wel mogen afnemen. Er is blijkbaar überhaupt helemaal géén zin om het dan ook nog maar te proberen goed te doen?

Wat is de extreme betrouwbaarbheid (90%+) waard als je dan bij sneeuw 3 dagen geen moeite lijkt te doen om treinen te laten rijden.
Reuel

Bericht door Reuel »

jpvdveer schreef: 07 jan 2026, 20:49 Maar het antwoord is consequent dat grootschalige investeringen in het winterbestendig maken van het hele spoornet in de Nederlandse context minder renderen dan andere investeringen. Prorail en de regering hebben dat ook zo gesteld.
Dat is net het punt dat ik wou maken, ja die investeringen renderen minder, maar weerbare, betrouwbare basisinfrastructuur is ook iets waard als je een verplichting hebt om een openbare dienst te leveren. Die geldt ook in lastige, maar niet eens zo'n uitzonderlijke omstandigheden.

Ik pleit niet dat er bij elke wissel een hele onderhoudsploeg klaar staat en met geld te smijten als strooizout. Ingeperkte dienstregeling, kleinere lijnen minder goed bedienen, vertragingen en afschaffingen, mij allemaal goed en wel, dat hoort er bij. Maar je moet toch een basisdienstregeling kunnen uitvoeren op je belangrijkste lijnen?

Geen enkele gemeente strooit en ruimt tot de kleinste wegen. Maar de focus ligt op het begaanbaar maken van je belangrijkste invalswegen, kritische infrastructuur en attractiepolen, om van daar uit verder te werken. Dat moet je toch ook kunnen doen met je spoornet ipv gewoon de stekker er uit te halen?

Nederlanders rekenen voor het beperken van overstromingsrisico beperken soms tot minimale kansen van 1/10.000 of 1/100.000 voor bepaalde dijksecties- ter vergelijking in Vlaanderen reken we met 1/100 of 1/1.000...

Van een land dat de striktste dijk en waterkeringsnormen ter wereld heeft, verwacht je dat ze ook belang hechten aan de weerbaarheid van andere kritische infrastructuur. Maar blijkbaar niet. En dan faalt je beleid als je enkel in termen van rendement denkt.
Laatst gewijzigd door Reuel op 07 jan 2026, 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Rene154

Bericht door Rene154 »

Afbeelding

Dit is de hoeveelheid neerslag die tot op heden is gevallen in Nederland deze maand. Als je je bedenkt dat 1 mm regen gelijk staat aan ongeveer 1 cm sneeuw, en je ook nog bedenkt dat het merendeel van deze neerslag ook als sneeuw is gevallen…

Op grote schaal is er in circa 5 dagen tijd 30-50 cm sneeuw gevallen, waarvan ook nog voor een groot deel een ‘lastige’ plaksneeuw, en daarbovenop ook nog de hele tijd vorst-dooi omstandigheden. En dan constant een komen en gaan van sneeuwbuien, vooral ook op de zeer drukke spoorcorridors in de Randstad. Dat zijn omstandigheden die eigenlijk praktisch nooit meer voorkomen. Zeker in de Randstad bijzonder complex: waarbij met sneeuwval de temperatuur onder nul dook, en daarna korte tijd dooi. Om bij de volgende sneeuwbui weer onder nul te duiken. Dat zijn lastige omstandigheden.

Wat mij betreft is het meer dan logisch dat je je spoornet niet inricht op omstandigheden die tegenwoordig nog maar eens in de 25 jaar, of misschien nog wel minder vaak, voorkomen.

Overigens zie je op bovenstaande kaart ook dat rond de grens met België veel minder neerslag is gevallen. Nog zuidelijker nog minder. Hier is veel minder gevallen, en ook veel minder langdurig. Ook terug te zien op de sneeuwkaart van vanmorgen van de hele Benelux: Afbeelding Ik denk dat als het in België net zoveel had gesneeuwd, de problemen van vergelijkbare orde zouden zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Rene154 op 07 jan 2026, 23:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie