Uit dienststelling M4
Uit dienststelling M4
De M4 reeks bestond uit de volgende rijtuigen:
M4 A9 (1ste klasse rijtuig)
M4 A7D (1ste klasse rijtuig met bagageruimte)
M4 A?Dx (1ste klasse rijtuig met bagageruimte en stuurstand)
M4 B11 (2de klasse rijtuig)
M4 B?D (2de klasse rijtuig met bagageruimte)
M4 B7Dk (2de klasse rijtuig met bagageruimte en keukentje; ik vermoed gewoon een opslagplaats voor de trolley?)
De A9 en B11 doen nog dienst, of zijn zéér recentelijk uit dienst gehaald.
De ADx heeft denk ook dit jaar z'n laatste rondjes nog mogen doen.
De BD zie ik voor het laatst in samenstellingen terugkomen in 2024.
Heeft iemand enig idee wanneer de andere rijtuigen buiten dienst gesteld zijn? (AD, BDk)
De franse wikipagina vermeld dat er in 2020 een reeks rijtuigen buiten dienst gegaan zijn, hebben deze het tot dan volgehouden?
Het 'keukentje' zal wel al een tijd niet meer als 'keuken' gediend hebben, maar het gaat me om het rijtuig zelf.
M4 B7Dk (2de klasse rijtuig met bagageruimte en keukentje; ik vermoed gewoon een opslagplaats voor de trolley?)
Heeft iemand enig idee wanneer de andere rijtuigen buiten dienst gesteld zijn? (AD, BDk)
De franse wikipagina vermeld dat er in 2020 een reeks rijtuigen buiten dienst gegaan zijn, hebben deze het tot dan volgehouden?
Het 'keukentje' zal wel al een tijd niet meer als 'keuken' gediend hebben, maar het gaat me om het rijtuig zelf.
-
BVG1988
- Contacteer:
Re: Uit dienststelling M4
Ik denk dat alle ADx-rijtuigen aan de kant staan. Ik heb vrijdag 3 M4-stammen (met 1815, 1848 en 2730) gezien en bij elk was de M4ADx vervangen door een M7BVx
Nog even wat opzoekwerk gedaan, het BDk en BD rijtuig zijn dus wel degelijk hetzelfde. De keuken is afgeschaft in 1994.
- trainfreak
Over de keuken in de M4 zijn al een aantal topics geweest. Zie onder andere https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=15299 en de eerste reis van de 5519: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=15971
TKR schreef: ↑17 dec 2025, 21:30 De M4 reeks bestond uit de volgende rijtuigen:
Aanvulling: A7D en A6D. De A6D werden verbouwd tot A6Dx. De B7DU en B7DKYU waren identiek van binnen kwa indeling. Alleen waren de 10 B7DKYU niet uitgerust met een lege ruimte maar daar was de ruimte voorzien van een echte keuken.
De ADU, BDU en BDKYU zijn al langere tijd uit dienst, verspreid over 2024 gingen de laatste er uit, vanaf er geen niet-reversibele stammen meer reden. De ADx zijn sinds vorige week er uit inderdaad. De AU/AYU en BU/BYU rijden nog een tijdje rond met M7 BDx/BVx en HLE18.
Dag allen,
Dinsdag wil ik vanuit NL een dag naar België, en hoop daar de M4 aan te treffen. Aangezien er geen passen of dagkaarten meer bestaan, en je een reis niet mag onderbreken (voor als een ram een uur later blijkt te rijden of zo), is het wellicht wat prijzig een ticket op de gok te kopen.
Tegenwoordig ben ik niet meer zo op de hoogte met Belgische internetpagina's die materieelinzet voorspellen, behoudens beluxtrains maar die geeft geen incidenten op. Hoe accuraat is de opgave via de nmbs-app de dag van tevoren?
Is het een idee om deze laatste periode dit topic te gebruiken om M4-voorspellingen of -spots aan te geven?
Dank aan de forumleden!
Dinsdag wil ik vanuit NL een dag naar België, en hoop daar de M4 aan te treffen. Aangezien er geen passen of dagkaarten meer bestaan, en je een reis niet mag onderbreken (voor als een ram een uur later blijkt te rijden of zo), is het wellicht wat prijzig een ticket op de gok te kopen.
Tegenwoordig ben ik niet meer zo op de hoogte met Belgische internetpagina's die materieelinzet voorspellen, behoudens beluxtrains maar die geeft geen incidenten op. Hoe accuraat is de opgave via de nmbs-app de dag van tevoren?
Is het een idee om deze laatste periode dit topic te gebruiken om M4-voorspellingen of -spots aan te geven?
Dank aan de forumleden!
-
BVG1988
- Contacteer:
Ik heb vrijdag op de IC18 2435 als enige een M4-stam zien rijden.
Het beste is wat je kan doen is de Nmbs App downloaden.
Je moet dan morgen (niet vandaag) de reeksen 19XX (Brussels Airport - Tournai), 37XX (Brussels Airport - Mons) (zelfde treinreeks) en de reeks 24XX (Liège-Saint-Lambert - Namur - Brussel-Zuid) afgaan. Je zoekt dan de treinen best op in Brussel-Noord, niet in Brussel-Zuid. Voor de 24-reeks zoek je best ook op Liège-Guillemins, want de 24xx passeert daar ook en overdag staan een deel in de bundel van Liers, die dan vanaf de middag dan terugkeren.
Ook de P-trein 7515 - 8513 rijdt misschien nog met een M4-stam.
Ik had geluk dat de M4-stam eergisteren zat op de 2435 in plaats van de 2436 eerder deze week, waarbij ik in Hoeilaart een uur vroeger naar huis kon vertrekken met de volgende trein richting Zottegem.
Het beste is wat je kan doen is de Nmbs App downloaden.
Je moet dan morgen (niet vandaag) de reeksen 19XX (Brussels Airport - Tournai), 37XX (Brussels Airport - Mons) (zelfde treinreeks) en de reeks 24XX (Liège-Saint-Lambert - Namur - Brussel-Zuid) afgaan. Je zoekt dan de treinen best op in Brussel-Noord, niet in Brussel-Zuid. Voor de 24-reeks zoek je best ook op Liège-Guillemins, want de 24xx passeert daar ook en overdag staan een deel in de bundel van Liers, die dan vanaf de middag dan terugkeren.
Ook de P-trein 7515 - 8513 rijdt misschien nog met een M4-stam.
Ik had geluk dat de M4-stam eergisteren zat op de 2435 in plaats van de 2436 eerder deze week, waarbij ik in Hoeilaart een uur vroeger naar huis kon vertrekken met de volgende trein richting Zottegem.
Laatst gewijzigd door BVG1988 op 28 dec 2025, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
BVG1988
- Contacteer:
Als je regelmatig naar België komt (en vaak reist in de daluren en in het weekend) is het een Train++ abonnenment interessant, zeker het jaarabonnement is nog toch 4/01 maar €24 en dan heb doe je dan veel profijt (als je niet telkens reist tijdens de spitsuren van niet-verlengde weekends). Een mobib-kaart is wel dan handig op sneller tickets te kopen aan de automaten.jorgo schreef: ↑28 dec 2025, 19:23 Dag allen,
Dank aan de forumleden!
Deze vraag kan wellicht helpen - https://track.haltelink.be/nmbs.html?vtnum=M4.jorgo schreef: ↑28 dec 2025, 19:23 Dag allen,
Dank aan de forumleden!
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Dank voor jullie uitvoerige reactie. Ik heb train+ op mijn app gezet.
Dat wordt zo al wat minder gokken. Onvoorspelbaar blijft het enigszins; zo reed vrijdag de 2407 naar Luik-St. Lambertus met M4, terwijl dat vanochtend de 2408 was.
Dat wordt zo al wat minder gokken. Onvoorspelbaar blijft het enigszins; zo reed vrijdag de 2407 naar Luik-St. Lambertus met M4, terwijl dat vanochtend de 2408 was.
Bij een digitaal ticket kan een NMBS-conducteur vooralsnog niet zien in welke trein(en) het al gebruikt is. Controle op reisonderbreking is dan ook moeilijk of onmogelijk. Bovendien mag je de mogelijkheden van de app en website gebruiken, door bv. de overstaptijd op maximaal te zetten.jorgo schreef: ↑28 dec 2025, 19:23 Dinsdag wil ik vanuit NL een dag naar België, en hoop daar de M4 aan te treffen. Aangezien er geen passen of dagkaarten meer bestaan, en je een reis niet mag onderbreken (voor als een ram een uur later blijkt te rijden of zo), is het wellicht wat prijzig een ticket op de gok te kopen.
-
ovspotter_be
Tegenwoordig kan de treinbegeleider wel zien wanneer het biljet de laatste keer gescand is geweest.