Het zijn I-rijtuigen, te hoge capaciteit voor die lijn, maar laten we nu ook niet doen alsof er daar dubbeldekkers of treinen van 8 rijtuigen rondrijden. Voor het moment kunnen die wel elders gemist worden zonder veel problemen.
Klassieke treinen Aken-België
-
desirootje
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
-
desirootje
Re: Klassieke treinen Aken-België
Dat is niet nodig, naar Luxemburg kunnen we de M7 inzetten en naar Nederland in de toekomst wss ook. De M7 is iets kleiner dan de M6 en ik zou hopen dat die een reden heeft om om te kunnen gaan met 1.5kV DC (waar gaan ze anders naartoe, Zuid-Frankrijk?). We zullen wel eerst moeten wachten tot men daar begint ETCS te leggen, wat wel zou kunnen duren totdat de M7 buiten dienst wordt gehaald over 35 jaar.Harshan schreef: ↑23 dec 2025, 22:33Ik vind het ook. Maar dan ook voor verbindingen van en naar Groothertogdom Luxemburg (vooral InterCitytrein-33 treinserie 5300), Nederland (EuroCitytrein of InterCitytrein-35 treinserie 9200) en Duitsland (EuroCity of InterCity).desirootje schreef: ↑22 dec 2025, 15:56 Ik zou graag een kleine order dubbeldekkers zien dat om kan gaan met 15 en 25 kV AC en dus zo met de HLE17 een hogere capaciteitstrein kan vormen voor Keulen-Brussel, Antwerpen-Lille en mss Namen-Lille en zelfs de Ouigo. Dat zou wss te duur zijn, maar ik denk wel dat het een goed idee zou zijn.
Mocht dat gebeuren zou ik een IC Roosendaal-Charleroi, IC Breda-Brussel/Charleroi (als een verlenging van de S35) en een EC Brussel-Rotterdam/Amsterdam verwachten.
Harshan schreef: ↑23 dec 2025, 22:23En is de lengte van de Belgische treinen van het Duitse merk Siemens een probleem om toegelaten te worden in Duitsland? Zo nee, dan mag S41 bestaan. Anders moet men de verbinding Luik - Duitsland een IC-verbinding van maken wegens de inzet van de huidige treinvoertuigen met te hoge capaciteit voor de huidige stoptreinverbinding.
Oorspronkelijk werd het treinmodel M7 besteld voor verbindingen van, naar en door Brussel om daar meer capaciteit te creëeren. Dus dacht ik zo dat dat niet voor andere verbindingen zou zijn die niet via Brussel gaan.desirootje schreef: ↑24 dec 2025, 00:02Dat is niet nodig, naar Luxemburg kunnen we de M7 inzetten en naar Nederland in de toekomst wss ook. De M7 is iets kleiner dan de M6 en ik zou hopen dat die een reden heeft om om te kunnen gaan met 1.5kV DC (waar gaan ze anders naartoe, Zuid-Frankrijk?). We zullen wel eerst moeten wachten tot men daar begint ETCS te leggen, wat wel zou kunnen duren totdat de M7 buiten dienst wordt gehaald over 35 jaar.Harshan schreef: ↑23 dec 2025, 22:33Ik vind het ook. Maar dan ook voor verbindingen van en naar Groothertogdom Luxemburg (vooral InterCitytrein-33 treinserie 5300), Nederland (EuroCitytrein of InterCitytrein-35 treinserie 9200) en Duitsland (EuroCity of InterCity).desirootje schreef: ↑22 dec 2025, 15:56 Ik zou graag een kleine order dubbeldekkers zien dat om kan gaan met 15 en 25 kV AC en dus zo met de HLE17 een hogere capaciteitstrein kan vormen voor Keulen-Brussel, Antwerpen-Lille en mss Namen-Lille en zelfs de Ouigo. Dat zou wss te duur zijn, maar ik denk wel dat het een goed idee zou zijn.
Mocht dat gebeuren zou ik een IC Roosendaal-Charleroi, IC Breda-Brussel/Charleroi (als een verlenging van de S35) en een EC Brussel-Rotterdam/Amsterdam verwachten.
I11 is wel een intercitytreinmodel, terwijl de verbinding een stoptreinverbinding is. Dus voor stoptrein past het stoptreinmodel en voor intercitytrein een intercitytreinmodel.Shrek schreef: ↑24 dec 2025, 00:13Harshan schreef: ↑23 dec 2025, 22:23En is de lengte van de Belgische treinen van het Duitse merk Siemens een probleem om toegelaten te worden in Duitsland? Zo nee, dan mag S41 bestaan. Anders moet men de verbinding Luik - Duitsland een IC-verbinding van maken wegens de inzet van de huidige treinvoertuigen met te hoge capaciteit voor de huidige stoptreinverbinding.? 4 I11-rijtuigen zijn toch allesbehalve hoge capaciteit? Het is amper genoeg om alle scholieren en pendelaars uit Pepinster/Trooz en dergelijke in Luik te krijgen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Oké, dank u wel!desirootje schreef: ↑23 dec 2025, 23:51Het zijn I-rijtuigen, te hoge capaciteit voor die lijn, maar laten we nu ook niet doen alsof er daar dubbeldekkers of treinen van 8 rijtuigen rondrijden. Voor het moment kunnen die wel elders gemist worden zonder veel problemen.
Hoogstwaarschijnlijk is de I11 op de lijn maar een tijdelijke oplossing. Liever de I11 dan de klassiekjes denk ik dan.
Als je zo zwart-wit denkt ga je niet ver geraken in de treinwereld. Het is net door het Belgische pragmatisme om bijvoorbeeld I11 op een S-trein te steken dat we in ons land veel meer treinen hebben dan waar er eigenlijk geld voor is.