Klassieke treinen Aken-België
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
ah, dat wist ik niet. Misschien is mijn informatie dan niet meer up to date. 
De oude dubbelsporige Buschtunnel werd bij zijn modernisering enkelsporig ingericht waardoor er omwille van de ronde vorm meer vrije hoogte bekomen werd. Voor het 2de spoor werd ernaast een nieuwe tunnel gebouwd.
En kunnen dus de Belgische dubbeldekstreinen van M6 en M7 als getrokken trein of trein in sandwichbedrijf door die tunnel rijden? En zijn er elders nog problemen voor de dubbeldekkers tussen Welkenraedt en Duitsland? En is er voldoende gabarit voor zulke treinen op dat traject?
-
desirootje
De M5-M7 gaan nooit door die tunnels gaan. Het is goed dat toekomstige dubbeldekkers erdoor zouden kunnen passen maar de huidige dubbeldekkers mogen daar nooit komen.Harshan schreef: ↑21 dec 2025, 12:56 En kunnen dus de Belgische dubbeldekstreinen van M6 en M7 als getrokken trein of trein in sandwichbedrijf door die tunnel rijden? En zijn er elders nog problemen voor de dubbeldekkers tussen Welkenraedt en Duitsland? En is er voldoende gabarit voor zulke treinen op dat traject?
Men wilt op de grens een spanningssluis zetten van 25 kV naar 15 kV AC, ipv het huidige systeem met een omschakelbare bovenleiding in Aachen die (na een paar minuten) kan wisselen tussen 3 kV DC en 15 kV AC.
Een elektrische locomotief die daar rijdt zet die hoogspanning over naar een laagspanning, voor 15 KV AC is dat naar 1 kV AC, onze dubbeldekkers kunnen niet om met die spanning, dus M7 kan daar niet rondrijden, tenzij hij getrokken zou worden door een diesellocomotief.
Technisch gezien zou die momenteel wel tot in Aachen kunnen geraken, maar het is het niet waard om een homologatieprocedure te starten voor een trein die daar over 5-10 jaar niet meer zou kunnen rijden.
Voor grensverkeer zijn er speciale inleveren procedures voor het materiaal te homologeren. In die zin dat ze rapper zijndesirootje schreef: ↑22 dec 2025, 14:50De M5-M7 gaan nooit door die tunnels gaan. Het is goed dat toekomstige dubbeldekkers erdoor zouden kunnen passen maar de huidige dubbeldekkers mogen daar nooit komen.Harshan schreef: ↑21 dec 2025, 12:56 En kunnen dus de Belgische dubbeldekstreinen van M6 en M7 als getrokken trein of trein in sandwichbedrijf door die tunnel rijden? En zijn er elders nog problemen voor de dubbeldekkers tussen Welkenraedt en Duitsland? En is er voldoende gabarit voor zulke treinen op dat traject?
Men wilt op de grens een spanningssluis zetten van 25 kV naar 15 kV AC, ipv het huidige systeem met een omschakelbare bovenleiding in Aachen die (na een paar minuten) kan wisselen tussen 3 kV DC en 15 kV AC.
Een elektrische locomotief die daar rijdt zet die hoogspanning over naar een laagspanning, voor 15 KV AC is dat naar 1 kV AC, onze dubbeldekkers kunnen niet om met die spanning, dus M7 kan daar niet rondrijden, tenzij hij getrokken zou worden door een diesellocomotief.
Technisch gezien zou die momenteel wel tot in Aachen kunnen geraken, maar het is het niet waard om een homologatieprocedure te starten voor een trein die daar over 5-10 jaar niet meer zou kunnen rijden.
Maar dat is hier net niet de bedoeling. Ze willen net tot in Keulen rijden, maar dat zal dus enkel gaan met de HLE17 en I11. Met het succes van de ouigo en de EC is het natuurlijk de vraag of er genoeg I11 over zijn voor een bijkomende trein.260689 schreef: ↑22 dec 2025, 15:31Voor grensverkeer zijn er speciale inleveren procedures voor het materiaal te homologeren. In die zin dat ze rapper zijndesirootje schreef: ↑22 dec 2025, 14:50De M5-M7 gaan nooit door die tunnels gaan. Het is goed dat toekomstige dubbeldekkers erdoor zouden kunnen passen maar de huidige dubbeldekkers mogen daar nooit komen.Harshan schreef: ↑21 dec 2025, 12:56 En kunnen dus de Belgische dubbeldekstreinen van M6 en M7 als getrokken trein of trein in sandwichbedrijf door die tunnel rijden? En zijn er elders nog problemen voor de dubbeldekkers tussen Welkenraedt en Duitsland? En is er voldoende gabarit voor zulke treinen op dat traject?
-
desirootje
Re: Klassieke treinen Aken-België
Ik zou graag een kleine order dubbeldekkers zien dat om kan gaan met 15 en 25 kV AC en dus zo met de HLE17 een hogere capaciteitstrein kan vormen voor Keulen-Brussel, Antwerpen-Lille en mss Namen-Lille en zelfs de Ouigo. Dat zou wss te duur zijn, maar ik denk wel dat het een goed idee zou zijn.
Ik heb nooit gesnapt dat er nooit een procedure opgestart is om een treinstel te homologeren voor Aachen, ik denk dan in de eerste plek aan de Desiro, maar ook de MS96, de break,... zouden in theorie toch perfect naar Aachen kunnen? Ze passen binnen het omgrenzingsprofiel, er ligt TBL1+ en 3 kV=. Akkoord, nu is dat niet voor lang meer, maar bij de indienstname van de Desiro's was dat toch nog minstens 15 jaar, en iedereen wist wel dat de klassiekjes ook niet het eeuwige leven zouden hebben. Nu moeten we dat stoptreintje bedienen met een volwaardige loc en kostbare internationale rijtuigen (waarvan er minstens eentje en vaak zelfs twee enkel dienen als 'dood gewicht' om aan de minimumsamenstelling te komen). Of is er toch een technisch aspect dat ik over het hoofd zie?
Toen de huidige samenstelling bedacht werd waren internationale rijtuigen minder kostbaar dan stelletjes. Dat gecombineerd met het feit dat ze er zo snel mogelijk HLE17 op willen zetten (PZB ipv TBL1+ in Duitsland) maakt dat de huidige oplossing helemaal zo slecht nog niet is. Dan een procedure starten voor breakjes de grens over te krijgen is toch echt wel geld weggooien (ik zeg breakjes omdat Welkenraedt geen andere stelletjes kent).klaas schreef: ↑22 dec 2025, 16:28 Ik heb nooit gesnapt dat er nooit een procedure opgestart is om een treinstel te homologeren voor Aachen, ik denk dan in de eerste plek aan de Desiro, maar ook de MS96, de break,... zouden in theorie toch perfect naar Aachen kunnen? Ze passen binnen het omgrenzingsprofiel, er ligt TBL1+ en 3 kV=. Akkoord, nu is dat niet voor lang meer, maar bij de indienstname van de Desiro's was dat toch nog minstens 15 jaar, en iedereen wist wel dat de klassiekjes ook niet het eeuwige leven zouden hebben. Nu moeten we dat stoptreintje bedienen met een volwaardige loc en kostbare internationale rijtuigen (waarvan er minstens eentje en vaak zelfs twee enkel dienen als 'dood gewicht' om aan de minimumsamenstelling te komen). Of is er toch een technisch aspect dat ik over het hoofd zie?
Ik heb me ooit laten vertellen dat we met klassiekjes naar Aken bleven rijden omdat de nieuwere stellen interne koppelingen hebben die in Duitsland niet toegelaten zijn.
Laatst gewijzigd door TKR op 23 dec 2025, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zou betekenen dat de MR08 anders is dan de Desiro's die bijvoorbeeld langs de Rijn rijden?
Dat klopt. Ze zijn langer dan de Duitse versie. De Duitse versie is 70,9m en de NMBS versie is 79,9m lang.