Het laatste onderdeel van het plan bevindt zich niet in Brussel zelf, maar heeft er wel invloed op.
In Halle komt er een extra viaduct om L96 en L94 ongelijkvloers aan te takken. Perron 1 wordt dan voor treinen uit Edingen, perron 2 voor L26, perron 3 naar Edingen en perrons 4 en 5 blijven voor L96.
Ten noorden van Halle komt dan de nieuwe flyover. Op deze manier kan L96 tussen Halle en Ruisbroek optimaal gebruikt worden. L96N zal dan veel minder IC verkeer zien waardoor er nog meer HST's kunnen rijden.
NZV: het Infrabel-plan
Re: NZV: het Infrabel-plan
Dit plan heeft toch één groot mankement, namelijk dat de lijn 161/1 aftakt op de lijn 28 en niet op de lijn 50, wat mij veel logischer lijkt gezien het relatief groot aantal treinen (=twee per uur) dat Aalst -- Schuman doet, terwijl, bij mijn weten, zo ongeveer geen enkele trein van de lijn 28 komt en richting Shuman moet.Shrek schreef: ↑04 sep 2025, 22:52 En nu terug naar het topic. De halfwilde plannen van Infrabel gaan nog verder: ook L50 wordt aangepakt en krijgt een ongelijkvloerse kruising met L28. Om dit mogelijk te maken komt er een flyover naast de vroegmarkt, een nieuwe brug over het kanaal en een verhoging van de huidige, 4 sporen tussen het kanaal en Y Laken en een nieuwe vertakking Laken met snelle wissels tussen L50 en L28.Schermafbeelding 2025-09-04 223800.jpg
Nu wil ik wel aannemen dat die vertakking zo hertekenen dat de 161/1 van de 50 aftakt op het terrein bijzonder moeilijk is (eerst moet de 50 heel erg hoog zitten om boven de 28 te kunnen en enkele honderden meters verder moet ze al heel erg laag zitten om de 161/1 in haar tunnel te krijgen, en dan heb ik het nog maar over één aspect gehad), maar eerlijk gezegd zou ik het zelf zonde van het geld vinden om hier zo'n fly-over te maken die slechts de helft van de problemen oplost en met de helft van de problemen blijft zitten, terwijl er elders veel betere fly-overs, die veel meer problemen zouden oplossen, niet gebouwd worden omdat er geld te kort is.
(Bovendien zet je deels een stap terug: als ik het goed zie is de snelle wisselverbinding "enkelsporig", ik bedoel dat er geen parallelwissels voor beide sporen zijn. Een trein Bockstael -- Schuman en Schuman -- Bockstael kunnen elkaar ter hoogte van de wissels dus niet kruisen; één van beide treinen moet dan wachten op de trein van de andere richting. Dat terwijl de lijn 161/1 nog maar kortgeleden op twee sporen gebracht is, precies om dat probleem op die plaats te verhelpen.)
Re: NZV: het Infrabel-plan
Dat is zeker een terechte kritiek, maar tegelijk komt er wel veel meer ruimte voor nieuwe verbindingen op de assen Brussel-West- Scchaarbeek en Brussel-West - Schuman. Gezien deze verbindingen de drukke L50 ongelijkvloers kruisen gaan zijn daar meteen wel een pak rijpaden beschikbaar.Treinmuis schreef: ↑21 dec 2025, 12:27Dit plan heeft toch één groot mankement, namelijk dat de lijn 161/1 aftakt op de lijn 28 en niet op de lijn 50, wat mij veel logischer lijkt gezien het relatief groot aantal treinen (=twee per uur) dat Aalst -- Schuman doet, terwijl, bij mijn weten, zo ongeveer geen enkele trein van de lijn 28 komt en richting Shuman moet.Shrek schreef: ↑04 sep 2025, 22:52 En nu terug naar het topic. De halfwilde plannen van Infrabel gaan nog verder: ook L50 wordt aangepakt en krijgt een ongelijkvloerse kruising met L28. Om dit mogelijk te maken komt er een flyover naast de vroegmarkt, een nieuwe brug over het kanaal en een verhoging van de huidige, 4 sporen tussen het kanaal en Y Laken en een nieuwe vertakking Laken met snelle wissels tussen L50 en L28.Schermafbeelding 2025-09-04 223800.jpg
Nu wil ik wel aannemen dat die vertakking zo hertekenen dat de 161/1 van de 50 aftakt op het terrein bijzonder moeilijk is (eerst moet de 50 heel erg hoog zitten om boven de 28 te kunnen en enkele honderden meters verder moet ze al heel erg laag zitten om de 161/1 in haar tunnel te krijgen, en dan heb ik het nog maar over één aspect gehad), maar eerlijk gezegd zou ik het zelf zonde van het geld vinden om hier zo'n fly-over te maken die slechts de helft van de problemen oplost en met de helft van de problemen blijft zitten, terwijl er elders veel betere fly-overs, die veel meer problemen zouden oplossen, niet gebouwd worden omdat er geld te kort is.
(Bovendien zet je deels een stap terug: als ik het goed zie is de snelle wisselverbinding "enkelsporig", ik bedoel dat er geen parallelwissels voor beide sporen zijn. Een trein Bockstael -- Schuman en Schuman -- Bockstael kunnen elkaar ter hoogte van de wissels dus niet kruisen; één van beide treinen moet dan wachten op de trein van de andere richting. Dat terwijl de lijn 161/1 nog maar kortgeleden op twee sporen gebracht is, precies om dat probleem op die plaats te verhelpen.)