Dat geldt zeker voor Frankrijk en tot een jaar of twee geleden ook voor Duitsland, maar niet voor onze noorderburen. Daar willen ze heel graag ETCS maar krijgen ze het maar niet rond door pure incompetentie en mismanagement. Ter vergelijking: wij hebben 2,8 miljard € uitgegeven over 15 jaar om te bouwen, programmeren, testen, aanpassen, hertesten,... Veel geld, maar er is een duidelijke return.pietje schreef: ↑15 dec 2025, 20:41 Dat kan idd soms het resultaat zijn als je pas als laatste met iets begint, in deze dus treinbeveiliging.
Alle ons omringende landen, op Luxemburg na, hadden al een werkend systeem en ondergaan nu dus de wet van de remmende voorsprong: investeren in iets dat ook zonder die investering nog jaren perfect werkt, krijg je (terecht) niet gemakkelijk verkocht.
Nederland heeft op dit moment 0,9 miljard uitgegeven aan vergaderen, plannen, marktconsultaties, plannen wijzigen, nog meer vergaderen en veel papier schrijven.
Dat is dus zeker niet de wet van de remmende voorsprong