Deze ochtend werden de beide P's uit De Panne (7006 en 7007) alsnog met een HLE 21 verzekerd, wat geen totale verrassing was omdat ze er vrijdagavond al naartoe gereden waren en niet alsnog leeg teruggekeerd zijn of dergelijke. Hetzelfde gold voor de 7515 uit Moeskroen, waar de 2132 met een voorziene aankomst om 8.47 u in Schaarbeek voorlopig de allerlaatste commerciële rit met een HLE 21 gedaan heeft.
Wie zou denken dat die drie overblijvende stuks in Schaarbeek er definitief uitgaan en omgeruild worden voor bv. een HLE 18 lijkt echter bedrogen uit te komen: ik hoor dat niet alleen de P 8007 (naar De Panne) maar zelfs ook de P 8001 (naar Oostende) opnieuw met een HLE 21 gepland zijn deze namiddag, P 8006 is nog een vraagteken. Als dat klopt, lijkt het dat de HLE 21 nog helemaal niet aan z'n laatste ritten bezig is...
Wie weet meer?
HLE 21
- trainfan03
Re: HLE 21
Ik heb de klantendienst van de NMBS gecontacteerd deze ochtend en verwees naar hun post op sociale media om het afscheid van de 21/27 aan te kondigen. Daar werd vermeld dat ze "nog de hele maand de tijd hebben" om de locs te laten rijden. Van wat ik vernomen heb, zouden de 21s nog deze week rijden op de P-treinen. Hoe dat nu kan, aangezien ETCS overal in dienst is en TBL1+ enkel als fallback gebruikt mag worden, dat is mij een raadsel...
ETCS op alle treinen is uitgesteld naar 31/12/2027, dus er mag zeker nog onder TBL1+ gereden worden tot dan. Quasi geen enkele operator heeft al zijn stellen/locs uitgerust gekregen met ETCS Baseline 3. Het zou wat dwaas zijn van NMBS moesten ze dan T21/T27 aan de kant zetten die nog werken momenteel.trainfan03 schreef: ↑15 dec 2025, 10:17 Ik heb de klantendienst van de NMBS gecontacteerd deze ochtend en verwees naar hun post op sociale media om het afscheid van de 21/27 aan te kondigen. Daar werd vermeld dat ze "nog de hele maand de tijd hebben" om de locs te laten rijden. Van wat ik vernomen heb, zouden de 21s nog deze week rijden op de P-treinen. Hoe dat nu kan, aangezien ETCS overal in dienst is en TBL1+ enkel als fallback gebruikt mag worden, dat is mij een raadsel...
-
Iain Dobson
There are still many HLR 77/78s that are not equipped with ETCS. How Lineas will run freight trains without these locomotives is beyond me......trainfan03 schreef: ↑15 dec 2025, 10:17 Ik heb de klantendienst van de NMBS gecontacteerd deze ochtend en verwees naar hun post op sociale media om het afscheid van de 21/27 aan te kondigen. Daar werd vermeld dat ze "nog de hele maand de tijd hebben" om de locs te laten rijden. Van wat ik vernomen heb, zouden de 21s nog deze week rijden op de P-treinen. Hoe dat nu kan, aangezien ETCS overal in dienst is en TBL1+ enkel als fallback gebruikt mag worden, dat is mij een raadsel...
- Bijlagen
-
- HLR 77.pdf
- (55.42 KiB) 27 keer gedownload
Deze ochtend nog maar één HLE 21 actief, namelijk de 2134 op P 7006 vanuit De Panne. Op de P 7007 was de 2153 voorzien, maar die hing uiteindelijk werkloos achter de 1831. Afgaand op z'n laatste rit vorige vrijdag was die laatste mogelijk helemaal uit Oostende overgekomen, wat zou kunnen wijzen op een (mogelijk fatale?) ernstiger defect met de 2153. Het wordt in ieder geval bijzonder spannend of er vanavond of de komende dagen nog exemplaren buitenrijden...
E8006 rijd met de 2134 terug naar De-Panne.Steve schreef: ↑16 dec 2025, 09:23 Deze ochtend nog maar één HLE 21 actief, namelijk de 2134 op P 7006 vanuit De Panne. Op de P 7007 was de 2153 voorzien, maar die hing uiteindelijk werkloos achter de 1831. Afgaand op z'n laatste rit vorige vrijdag was die laatste mogelijk helemaal uit Oostende overgekomen, wat zou kunnen wijzen op een (mogelijk fatale?) ernstiger defect met de 2153. Het wordt in ieder geval bijzonder spannend of er vanavond of de komende dagen nog exemplaren buitenrijden...