160 km/h op lijn 59

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
LDR
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2023, 18:19

160 km/h op lijn 59

Bericht door LDR »

Welke uitbreidingen aan de infrastructuur zouden er nodig zijn om op lijn 59 een rechtstreekse IC trein te laten rijden tussen Antwerpen en Gent aan 160 km per uur? Zo’n verbinding zou toch wenselijk zijn tussen de 2 grootste steden van Vlaanderen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door Shrek »

LDR schreef: 14 dec 2025, 15:55 Welke uitbreidingen aan de infrastructuur zouden er nodig zijn om op lijn 59 een rechtstreekse IC trein te laten rijden tussen Antwerpen en Gent aan 160 km per uur? Zo’n verbinding zou toch wenselijk zijn tussen de 2 grootste steden van Vlaanderen.
Ik zou denken een derde en een vierde spoor, anders kriig je een rijpad aan 160 km/h nooit ingepland tussen de andere treinen.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 643
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door TKR »

Een derde en misschien vierde spoor. Er rijden zeer veel goederentreinen over deze lijn, men had hier extra capaciteit nodig.
Op korte termijn kan je de capaciteit van een lijn verhogen door de seinen korter op elkaar te zetten. (wat men hier dus ook gedaan heeft, heb ik me laten vertellen?) Maar omdat ze korter op elkaar staan heb je ook minder afstand om tot stilstand te komen, en mag je dus niet meer zo snel rijden.

- iets in die aard alleszins, de verlaagde snelheid heeft te maken met de verhoogde capaciteit. Anderen hier kunnen misschien meer in detail gaan.


Misschien dat ETCS L2 (moving block) hier binnenkort de snelheid terug wat kan opdrijven?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 14 dec 2025, 16:32 Misschien dat ETCS L2 (moving block) hier binnenkort de snelheid terug wat kan opdrijven?
Neen dat gaat ook amper verschil maken als je met zo'n grote snelheidsverschillen tussen de treinen zit. Moving block helpt vooral als je veel treinen aan min of meer dezelfde snelheid op een lijn wilt sturen.
LDR
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2023, 18:19

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door LDR »

Shrek schreef: 14 dec 2025, 17:13
TKR schreef: 14 dec 2025, 16:32 Misschien dat ETCS L2 (moving block) hier binnenkort de snelheid terug wat kan opdrijven?
Neen dat gaat ook amper verschil maken als je met zo'n grote snelheidsverschillen tussen de treinen zit. Moving block helpt vooral als je veel treinen aan min of meer dezelfde snelheid op een lijn wilt sturen.
Zouden bypasses in Lokeren, Sint Niklaas en Beveren al niet een groot verschil maken?
trainlovertje
Berichten: 2860
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door trainlovertje »

LDR schreef: 14 dec 2025, 19:35
Shrek schreef: 14 dec 2025, 17:13
TKR schreef: 14 dec 2025, 16:32 Misschien dat ETCS L2 (moving block) hier binnenkort de snelheid terug wat kan opdrijven?
Neen dat gaat ook amper verschil maken als je met zo'n grote snelheidsverschillen tussen de treinen zit. Moving block helpt vooral als je veel treinen aan min of meer dezelfde snelheid op een lijn wilt sturen.
Zouden bypasses in Lokeren, Sint Niklaas en Beveren al niet een groot verschil maken?
Bypasses? Wat wil je bypassen dan?
LDR
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2023, 18:19

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door LDR »

trainlovertje schreef: 14 dec 2025, 19:48
LDR schreef: 14 dec 2025, 19:35
Shrek schreef: 14 dec 2025, 17:13
Neen dat gaat ook amper verschil maken als je met zo'n grote snelheidsverschillen tussen de treinen zit. Moving block helpt vooral als je veel treinen aan min of meer dezelfde snelheid op een lijn wilt sturen.
Zouden bypasses in Lokeren, Sint Niklaas en Beveren al niet een groot verschil maken?
Bypasses? Wat wil je bypassen dan?
De perronsporen van de stations. Dat zullen toch de grootste knelpunten met al die treinen die er stoppen.
trainlovertje
Berichten: 2860
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door trainlovertje »

Extra uitwijkmogelijkheden dus? In Sint-Niklaas en Lokeren is er toch sowieso ruimte genoeg om een trein aan de kant te zetten, moest er een snellere voorbij moeten.
Je wilt dus een non-stop trein van Antwerpen naar Gent aan 160 km/h? Want anders is de gedachtegang helemaal nutteloos en voorzie je beter uitwijkmogelijkheden in stations waar er geen IC-treinen stoppen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door Shrek »

LDR schreef: 14 dec 2025, 22:36
trainlovertje schreef: 14 dec 2025, 19:48
LDR schreef: 14 dec 2025, 19:35
Zouden bypasses in Lokeren, Sint Niklaas en Beveren al niet een groot verschil maken?
Bypasses? Wat wil je bypassen dan?
De perronsporen van de stations. Dat zullen toch de grootste knelpunten met al die treinen die er stoppen.
Als je aan 160 km/h wil rijden gaan de treinen zo snel dat ze over het hele traject andere treinen gaan inhalen, dat los je dus niet op met enkel voorsteken in de stations.

Iets anders dat gebouwd zou kunnen worden en zeker zou helpen is de spoorlijn Antwerpen-Zelzate zodat (het merendeel van) de goederentreinen alvast op hun eigen lijn kunnen gezet worden en er dus veel minder inhaalmanoevres nodig zijn.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1247
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door Tim »

Shrek schreef: 15 dec 2025, 02:07 Iets anders dat gebouwd zou kunnen worden en zeker zou helpen is de spoorlijn Antwerpen-Zelzate zodat (het merendeel van) de goederentreinen alvast op hun eigen lijn kunnen gezet worden en er dus veel minder inhaalmanoevres nodig zijn.
Dat had men beter meteen gedaan ipv Gent-Brugge op 4 sporen te brengen. Een goederenspoorlijn van Antwerpen naar Zeebrugge naast de E34. Met een aftakking in Zelzate richting Gent.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 15 dec 2025, 08:32
Shrek schreef: 15 dec 2025, 02:07 Iets anders dat gebouwd zou kunnen worden en zeker zou helpen is de spoorlijn Antwerpen-Zelzate zodat (het merendeel van) de goederentreinen alvast op hun eigen lijn kunnen gezet worden en er dus veel minder inhaalmanoevres nodig zijn.
Dat had men beter meteen gedaan ipv Gent-Brugge op 4 sporen te brengen. Een goederenspoorlijn van Antwerpen naar Zeebrugge naast de E34. Met een aftakking in Zelzate richting Gent.
Daar is iedereen het wel over eens denk ik, behalve de regering die de financiën moet voorzien...
DR-fan
Berichten: 696
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door DR-fan »

Tim schreef: 15 dec 2025, 08:32 Dat had men beter meteen gedaan ipv Gent-Brugge op 4 sporen te brengen. Een goederenspoorlijn van Antwerpen naar Zeebrugge naast de E34. Met een aftakking in Zelzate richting Gent.
Aangezien een groot deel (de meeste?) van die goederentreinen van en naar Frankrijk rijden, heb je weinig aan zo een lijn. Vanaf Gent-Zeehaven zitten die dus weer op L59-58. Die vier sporen tussen Gent en Brugge zijn ook nodig om de reizigersdienst te verbeteren, zoals stoptreinen om het half uur.

Trouwens: een IC Antwerpen - Gent niet laten stoppen in Sint-Niklaas en Lokeren lijkt me commercieel niet zo verstandig. En is er echt zoveel tijdswinst tussen 160 en 140 km/h? Strikt genomen is die 160 km/h ook enkel mogelijk tussen Zwijndrecht en Destelbergen. Ik kan het me in elk geval niet voorstellen langs de Singel of in de Kennedytunnel.
Zwoopaman
Berichten: 254
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door Zwoopaman »

DR-fan schreef: 15 dec 2025, 09:40
Tim schreef: 15 dec 2025, 08:32 Dat had men beter meteen gedaan ipv Gent-Brugge op 4 sporen te brengen. Een goederenspoorlijn van Antwerpen naar Zeebrugge naast de E34. Met een aftakking in Zelzate richting Gent.
Aangezien een groot deel (de meeste?) van die goederentreinen van en naar Frankrijk rijden, heb je weinig aan zo een lijn. Vanaf Gent-Zeehaven zitten die dus weer op L59-58. Die vier sporen tussen Gent en Brugge zijn ook nodig om de reizigersdienst te verbeteren, zoals stoptreinen om het half uur.

Trouwens: een IC Antwerpen - Gent niet laten stoppen in Sint-Niklaas en Lokeren lijkt me commercieel niet zo verstandig. En is er echt zoveel tijdswinst tussen 160 en 140 km/h? Strikt genomen is die 160 km/h ook enkel mogelijk tussen Zwijndrecht en Destelbergen. Ik kan het me in elk geval niet voorstellen langs de Singel of in de Kennedytunnel.
Lijn 59 is, in ieder geval al zeker tot Lokeren, max 120 sinds de nieuwe seinen in dienst zijn.
desirootje
Berichten: 1064
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door desirootje »

DR-fan schreef: 15 dec 2025, 09:40 Trouwens: een IC Antwerpen - Gent niet laten stoppen in Sint-Niklaas en Lokeren lijkt me commercieel niet zo verstandig. En is er echt zoveel tijdswinst tussen 160 en 140 km/h? Strikt genomen is die 160 km/h ook enkel mogelijk tussen Zwijndrecht en Destelbergen. Ik kan het me in elk geval niet voorstellen langs de Singel of in de Kennedytunnel.
Daar ben ik niet zo zeker van, als men Wetteren, Aalst, Tienen, Landen en Waremme kan overslaan via L50A en HSL2 om grotere steden te verbinden zoals Gent met Brussel, of Brussel met Luik, waarom niet Gent met Antwerpen. Ik zeg niet dat dit moet gebeuren, maar dit idee is zeker te bestuderen waard.
rdv
Berichten: 1401
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: 160 km/h op lijn 59

Bericht door rdv »

desirootje schreef: 15 dec 2025, 10:50
DR-fan schreef: 15 dec 2025, 09:40 Trouwens: een IC Antwerpen - Gent niet laten stoppen in Sint-Niklaas en Lokeren lijkt me commercieel niet zo verstandig. En is er echt zoveel tijdswinst tussen 160 en 140 km/h? Strikt genomen is die 160 km/h ook enkel mogelijk tussen Zwijndrecht en Destelbergen. Ik kan het me in elk geval niet voorstellen langs de Singel of in de Kennedytunnel.
Daar ben ik niet zo zeker van, als men Wetteren, Aalst, Tienen, Landen en Waremme kan overslaan via L50A en HSL2 om grotere steden te verbinden zoals Gent met Brussel, of Brussel met Luik, waarom niet Gent met Antwerpen. Ik zeg niet dat dit moet gebeuren, maar dit idee is zeker te bestuderen waard.
Lijn50A werd bijna 100 jaar geleden aangelegd in een Vlaanderen dat veel minder verstedelijkt was dan nu. HSL2 werd 30 jaar geleden aangelegd in een minder verstedelijkt deel van België. L59 loopt door een sterk verstedelijkt en geÏndustrialiseerd gebied, zeer duur en quasi onmogelijk om daar nu nog een verdubbeling of bypasses rond de steden te gaan realiseren. Een parallellijn langs de E17 (en verder langs R4 richting Merelbeke) is wellicht gemakkelijker te realiseren (maar er moet dan onteigend en afgebroken worden in de industriezones rond Lokeren en Sint-Niklaas bvb).
Plaats reactie