160 km/h op lijn 59
160 km/h op lijn 59
Welke uitbreidingen aan de infrastructuur zouden er nodig zijn om op lijn 59 een rechtstreekse IC trein te laten rijden tussen Antwerpen en Gent aan 160 km per uur? Zo’n verbinding zou toch wenselijk zijn tussen de 2 grootste steden van Vlaanderen.
Re: 160 km/h op lijn 59
Ik zou denken een derde en een vierde spoor, anders kriig je een rijpad aan 160 km/h nooit ingepland tussen de andere treinen.
Een derde en misschien vierde spoor. Er rijden zeer veel goederentreinen over deze lijn, men had hier extra capaciteit nodig.
Op korte termijn kan je de capaciteit van een lijn verhogen door de seinen korter op elkaar te zetten. (wat men hier dus ook gedaan heeft, heb ik me laten vertellen?) Maar omdat ze korter op elkaar staan heb je ook minder afstand om tot stilstand te komen, en mag je dus niet meer zo snel rijden.
- iets in die aard alleszins, de verlaagde snelheid heeft te maken met de verhoogde capaciteit. Anderen hier kunnen misschien meer in detail gaan.
Misschien dat ETCS L2 (moving block) hier binnenkort de snelheid terug wat kan opdrijven?
Op korte termijn kan je de capaciteit van een lijn verhogen door de seinen korter op elkaar te zetten. (wat men hier dus ook gedaan heeft, heb ik me laten vertellen?) Maar omdat ze korter op elkaar staan heb je ook minder afstand om tot stilstand te komen, en mag je dus niet meer zo snel rijden.
- iets in die aard alleszins, de verlaagde snelheid heeft te maken met de verhoogde capaciteit. Anderen hier kunnen misschien meer in detail gaan.
Misschien dat ETCS L2 (moving block) hier binnenkort de snelheid terug wat kan opdrijven?
Neen dat gaat ook amper verschil maken als je met zo'n grote snelheidsverschillen tussen de treinen zit. Moving block helpt vooral als je veel treinen aan min of meer dezelfde snelheid op een lijn wilt sturen.
Zouden bypasses in Lokeren, Sint Niklaas en Beveren al niet een groot verschil maken?
-
trainlovertje
- Contacteer:
Bypasses? Wat wil je bypassen dan?LDR schreef: ↑14 dec 2025, 19:35Zouden bypasses in Lokeren, Sint Niklaas en Beveren al niet een groot verschil maken?
De perronsporen van de stations. Dat zullen toch de grootste knelpunten met al die treinen die er stoppen.trainlovertje schreef: ↑14 dec 2025, 19:48Bypasses? Wat wil je bypassen dan?
-
trainlovertje
- Contacteer:
Extra uitwijkmogelijkheden dus? In Sint-Niklaas en Lokeren is er toch sowieso ruimte genoeg om een trein aan de kant te zetten, moest er een snellere voorbij moeten.
Je wilt dus een non-stop trein van Antwerpen naar Gent aan 160 km/h? Want anders is de gedachtegang helemaal nutteloos en voorzie je beter uitwijkmogelijkheden in stations waar er geen IC-treinen stoppen.
Je wilt dus een non-stop trein van Antwerpen naar Gent aan 160 km/h? Want anders is de gedachtegang helemaal nutteloos en voorzie je beter uitwijkmogelijkheden in stations waar er geen IC-treinen stoppen.
Als je aan 160 km/h wil rijden gaan de treinen zo snel dat ze over het hele traject andere treinen gaan inhalen, dat los je dus niet op met enkel voorsteken in de stations.LDR schreef: ↑14 dec 2025, 22:36De perronsporen van de stations. Dat zullen toch de grootste knelpunten met al die treinen die er stoppen.
Iets anders dat gebouwd zou kunnen worden en zeker zou helpen is de spoorlijn Antwerpen-Zelzate zodat (het merendeel van) de goederentreinen alvast op hun eigen lijn kunnen gezet worden en er dus veel minder inhaalmanoevres nodig zijn.
Dat had men beter meteen gedaan ipv Gent-Brugge op 4 sporen te brengen. Een goederenspoorlijn van Antwerpen naar Zeebrugge naast de E34. Met een aftakking in Zelzate richting Gent.
Daar is iedereen het wel over eens denk ik, behalve de regering die de financiën moet voorzien...
Aangezien een groot deel (de meeste?) van die goederentreinen van en naar Frankrijk rijden, heb je weinig aan zo een lijn. Vanaf Gent-Zeehaven zitten die dus weer op L59-58. Die vier sporen tussen Gent en Brugge zijn ook nodig om de reizigersdienst te verbeteren, zoals stoptreinen om het half uur.
Trouwens: een IC Antwerpen - Gent niet laten stoppen in Sint-Niklaas en Lokeren lijkt me commercieel niet zo verstandig. En is er echt zoveel tijdswinst tussen 160 en 140 km/h? Strikt genomen is die 160 km/h ook enkel mogelijk tussen Zwijndrecht en Destelbergen. Ik kan het me in elk geval niet voorstellen langs de Singel of in de Kennedytunnel.
Lijn 59 is, in ieder geval al zeker tot Lokeren, max 120 sinds de nieuwe seinen in dienst zijn.DR-fan schreef: ↑15 dec 2025, 09:40Aangezien een groot deel (de meeste?) van die goederentreinen van en naar Frankrijk rijden, heb je weinig aan zo een lijn. Vanaf Gent-Zeehaven zitten die dus weer op L59-58. Die vier sporen tussen Gent en Brugge zijn ook nodig om de reizigersdienst te verbeteren, zoals stoptreinen om het half uur.
Trouwens: een IC Antwerpen - Gent niet laten stoppen in Sint-Niklaas en Lokeren lijkt me commercieel niet zo verstandig. En is er echt zoveel tijdswinst tussen 160 en 140 km/h? Strikt genomen is die 160 km/h ook enkel mogelijk tussen Zwijndrecht en Destelbergen. Ik kan het me in elk geval niet voorstellen langs de Singel of in de Kennedytunnel.
-
desirootje
Daar ben ik niet zo zeker van, als men Wetteren, Aalst, Tienen, Landen en Waremme kan overslaan via L50A en HSL2 om grotere steden te verbinden zoals Gent met Brussel, of Brussel met Luik, waarom niet Gent met Antwerpen. Ik zeg niet dat dit moet gebeuren, maar dit idee is zeker te bestuderen waard.DR-fan schreef: ↑15 dec 2025, 09:40 Trouwens: een IC Antwerpen - Gent niet laten stoppen in Sint-Niklaas en Lokeren lijkt me commercieel niet zo verstandig. En is er echt zoveel tijdswinst tussen 160 en 140 km/h? Strikt genomen is die 160 km/h ook enkel mogelijk tussen Zwijndrecht en Destelbergen. Ik kan het me in elk geval niet voorstellen langs de Singel of in de Kennedytunnel.
Lijn50A werd bijna 100 jaar geleden aangelegd in een Vlaanderen dat veel minder verstedelijkt was dan nu. HSL2 werd 30 jaar geleden aangelegd in een minder verstedelijkt deel van België. L59 loopt door een sterk verstedelijkt en geÏndustrialiseerd gebied, zeer duur en quasi onmogelijk om daar nu nog een verdubbeling of bypasses rond de steden te gaan realiseren. Een parallellijn langs de E17 (en verder langs R4 richting Merelbeke) is wellicht gemakkelijker te realiseren (maar er moet dan onteigend en afgebroken worden in de industriezones rond Lokeren en Sint-Niklaas bvb).desirootje schreef: ↑15 dec 2025, 10:50Daar ben ik niet zo zeker van, als men Wetteren, Aalst, Tienen, Landen en Waremme kan overslaan via L50A en HSL2 om grotere steden te verbinden zoals Gent met Brussel, of Brussel met Luik, waarom niet Gent met Antwerpen. Ik zeg niet dat dit moet gebeuren, maar dit idee is zeker te bestuderen waard.DR-fan schreef: ↑15 dec 2025, 09:40 Trouwens: een IC Antwerpen - Gent niet laten stoppen in Sint-Niklaas en Lokeren lijkt me commercieel niet zo verstandig. En is er echt zoveel tijdswinst tussen 160 en 140 km/h? Strikt genomen is die 160 km/h ook enkel mogelijk tussen Zwijndrecht en Destelbergen. Ik kan het me in elk geval niet voorstellen langs de Singel of in de Kennedytunnel.