Ik snap echt niet wat men hier heeft tegen de AM 96; Deze treinen hebben tenminste airco en automatisch sluitende binnendeuren... Iets wat je echt niet kan zeggen van die verouderde lawaaierige Breaks die na 2 moderniseringen nog altijd rondrijden zonder airco voor de reizigers!! Toen ik gisteren op de L trein van 17u34 in Aarschot naar Leuven een duo AM 96 had was ik WEL tevreden!!
Lukas
De AM96 is een prima stel als de airconditioning werkt, maar als dat niet het geval is dan zit ik echter toch liever in een break. Want die automatische binnendeuren en de zwarte vensterkaders zijn dan echter een vloek omdat je de warmte moeilijk uit het stel krijgt en je enkel vensters kan openzetten in de stuurcabine.
Ook heb je meer beschikbare stopcontacten in de breaks in 1ste klasse.
desirootje schreef: ↑11 dec 2025, 10:39
Die trein zou veel te zwaar zijn en dus heeeel traag accelereren, dit zou de problemen met accesibiliteit niet oplossen, behalve mss dat je bredere deuren zou kunnen zetten in dat nieuw rijtuig en een multifunctioneel rijtuig, maar de trein blijft enorm hoog. Dit zou ook bakken van geld kosten, een extra rijtuig, B technics kan er zo zelf geen in elkaar steken, dat zouden Alstom en de toen nog bestaande Bombardier moeten doen, kan je net zo goed nieuwe treinen kopen.
Het uitbreiden van 2e klasse in de bestaande lengte zou ook niet veel uitdoen. Dat eerste klasse rijtuig is ook deels opbergruimte die je niet er zomaar uit kunt halen en doorloopkop. Daarnaast is er bij geen enkele renovatie iets verandert aan de frame van de stoelen, dus verwacht daar zeker ook geen 2+2. ALs de 1e klasse deels gedeclasseerd zou worden dan zouden dat 3 rijen 2+1 zijn, voila 9 extra stoelen, alle problemen zijn opgelost.
Dat is ook mijn plan, namelijk: het eersteklasrijtuig van MS96 deels declasseren of deklasseren en op zo'n manier doen hoe u heeft voorgesteld maar met scheidingsdeur met klasse aanduiding of zoals het rijtuig van MW41 waar beide klassen in hetzelfde rijtuigen zitten.
Was de sarcasme niet duidelijk? Al dat gedoe voor 9 extra zitplaatsen 2e klasse en een even slechte toegankelijkheid voor bagage, koetsen, fietsen en rolstoelen. Het zou veel kosten en weinig uitdoen.
Opnieuw, ze hebben nog NOOIT de frames van de stoelen aangepast, dus je kan die 1e klasse geen 2+2 maken of de stoelen dichter op elkaar zetten. Daarvoor zou je wss de hele trein uit elkaar moeten halen. En zelfs gedeclasseerd is de MR96 al een probleem met grote aantallen reizigers.
Eigenlijk had ik uw sarcasme helaas niet door. Spijtig dat MS96 niet meer gerenoveerd wordt, terwijl het wel het geval is bij zijn tweelingbroer I11. Toch gaan beide treinmodellen samen als laatste afgevoerd worden in 2038 door het treinmodel MS30 volgens Mobilitihub van Thibeau Lapers van exact een week geleden (05/12/2025) toen er vermeld werd dat de aanbesteding op die dag in de agenda van de Raad van Bestuur van de NMBS stond.
Harshan schreef: ↑11 dec 2025, 21:48
Dat is ook mijn plan, namelijk: het eersteklasrijtuig van MS96 deels declasseren of deklasseren en op zo'n manier doen hoe u heeft voorgesteld maar met scheidingsdeur met klasse aanduiding of zoals het rijtuig van MW41 waar beide klassen in hetzelfde rijtuigen zitten.
Vergeet dat soort plannen maar snel. Een ambitieus spoorbedrijf houdt zich niet bezig met oud, onhandig en laag-capaciteitsmateriaal op te kalefateren, maar kijkt naar nieuwe treinen om deze oudjes zo snel mogelijk te vervangen.
I11 is ook zo'n geval. Maar waarom wilt men wel I11 renoveren en langer laten leven?
Harshan schreef: ↑11 dec 2025, 21:48
Vergeet dat soort plannen maar snel. Een ambitieus spoorbedrijf houdt zich niet bezig met oud, onhandig en laag-capaciteitsmateriaal op te kalefateren, maar kijkt naar nieuwe treinen om deze oudjes zo snel mogelijk te vervangen.
I11 is ook zo'n geval. Maar waarom wilt men wel I11 renoveren en langer laten leven?
Inzetbaarheid in het buitenland (half Europa om het zo te zeggen). Je kan rijtuig per rijtuig moderniseren. Een stel is onmiddellijk 3 rijtuigen die je aan de kant zet. Dat zijn al snel 200 zitplaatsen die je opgeeft.
Het zal ook wel niet meer zo lang gaan duren of the MS96 neemt de piekuurtreinen over? Ze zullen ook wel meer en meer aan kant gaan staan.
De I11 is inderdaad veel breder inzetbaar, sterker nog deze hebben net een nieuwe toekomst gekregen met de nieuwe 'eurocities' naar Rotterdam, Parijs en binnenkort Keulen.
TKR schreef: ↑12 dec 2025, 23:08
Het zal ook wel niet meer zo lang gaan duren of the MS96 neemt de piekuurtreinen over? Ze zullen ook wel meer en meer aan kant gaan staan.
Ik zag in de NMBS app op maandag 15/12 alvast 2x MS96 op P8012.