En nu is het 0% capaciteit.
Ik ken de redenering (we gaan niet structureel een trein aanbieden waar we van weten dat er onvoldoende plaatsen zijn), en kan er ergens wel inkomen, maar dat veroorzaakt overbezetting op andere treinen. Maar de regelmatige pendelaar zal snel doorhebben dat hij/zij beter niet voor de ECD kiest als ie een zitplaats wil, en dus reguleert dat zichzelf een beetje.
Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de bezetting, maar toen ik in mei op en af reed (op een weekdag) , zaten we zowel in het heengaan als in de terugrit quasi alleen met ons tweetjes in ons compartiment (in het midden) tussen Rotterdam en Antwerpen.
Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
-
desirootje
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Dat reguleert zichzelf zeker niet. Hoe vaak heeft men hier al geklaagd over een verkorte samenstelling op L25, iedereen die zich er in propt om naar Brussel te gaan en 3 minuten later vertrekt de "trage" IC die niet eens half gevuld is. Mensen denken daar niet dieper over na, ik neem mijn trein, de snelste trein die ervoor zorgt dat ik net op tijd op kantoor zit.rdv schreef: ↑11 dec 2025, 20:51 En nu is het 0% capaciteit.
Ik ken de redenering (we gaan niet structureel een trein aanbieden waar we van weten dat er onvoldoende plaatsen zijn), en kan er ergens wel inkomen, maar dat veroorzaakt overbezetting op andere treinen. Maar de regelmatige pendelaar zal snel doorhebben dat hij/zij beter niet voor de ECD kiest als ie een zitplaats wil, en dus reguleert dat zichzelf een beetje.
Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de bezetting, maar toen ik in mei op en af reed (op een weekdag) , zaten we zowel in het heengaan als in de terugrit quasi alleen met ons tweetjes in ons compartiment (in het midden) tussen Rotterdam en Antwerpen.
Als het zich zou reguleren zou het in de vorm van extra wagens om de files op de E19 en R0 te verergeren zijn.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Gewoon? Dat wil zeggen nog een 8delige ICNG er bij, dat doet NS net niet, ze hangen er een 5delige ICNG aan (die mogen trouwens niet naar België)
8+5 en 5+5+5 is wat je maximaal ziet in Nederland met de ICNG. De 8+8 ben ik nog niet tegengekomen (misschien in de toekomst wel). Momenteel heeft de ICNG geen toestemming om met 2 stellen commercieel te rijden. Enkel voor evacuatie en om ritten tussen Vorst en Brussel Zuid te verzekeren om zodoende sneller 2 stellen aan perron te krijgen. De samenstelling van 2x ICNG kan je niet zomaar overal kwijt. Heel wat bundels hebben geen opstelsporen die voldoende lang zijn (minimaal 350m).
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Het voorbeeld dat je geeft is een ongeplande verkorting. Mensen nemen dan toch die trein omdat de volgende ook nog korter kan uitvallen of helemaal uitvallen. Of omdat ze idd anders te laat zijn. En omdat ze gewoontedieren zijn.desirootje schreef: ↑12 dec 2025, 11:05Dat reguleert zichzelf zeker niet. Hoe vaak heeft men hier al geklaagd over een verkorte samenstelling op L25, iedereen die zich er in propt om naar Brussel te gaan en 3 minuten later vertrekt de "trage" IC die niet eens half gevuld is. Mensen denken daar niet dieper over na, ik neem mijn trein, de snelste trein die ervoor zorgt dat ik net op tijd op kantoor zit.rdv schreef: ↑11 dec 2025, 20:51 En nu is het 0% capaciteit.
Ik ken de redenering (we gaan niet structureel een trein aanbieden waar we van weten dat er onvoldoende plaatsen zijn), en kan er ergens wel inkomen, maar dat veroorzaakt overbezetting op andere treinen. Maar de regelmatige pendelaar zal snel doorhebben dat hij/zij beter niet voor de ECD kiest als ie een zitplaats wil, en dus reguleert dat zichzelf een beetje.
Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de bezetting, maar toen ik in mei op en af reed (op een weekdag) , zaten we zowel in het heengaan als in de terugrit quasi alleen met ons tweetjes in ons compartiment (in het midden) tussen Rotterdam en Antwerpen.
Als het zich zou reguleren zou het in de vorm van extra wagens om de files op de E19 en R0 te verergeren zijn.
In het geval van een structurele openstelling van de ECD voor binnenlands verkeer, gaat dit over een vast patroon, waarop een frequente reiziger zijn planning kan op afstellen. Het gewoontedier vermijdt die trein omdat ie altijd vol zit.
En inderdaad, het tekort aan zitplaatsen (o.m. door het opheffen van de IC ten voordele van de ECD) reguleert zich nu in andere overbezette treinen, en mensen die de auto ipv de trein nemen. Blijkbaar vindt men dat minder erg dan een overbezette ECD. Kiezen is verliezen zeker?