Y. Otterbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 10 dec 2025, 14:21 Was die nieuwe infrastructuur helemaal tot Antwerpen gebouwd, dan zouden er geen capaciteitsproblemen gekomen of geweest zijn.
Deze zin moet ik nogmaals heel stellig ontkennen. De problemen zitten in de stations en knooppunten, niet op de lijn 25 zelf. Extra sporen tussen de steden halen dus niets, maar dan ook niets, uit.
Lijn 25 zit tussen de knooppunten in nog niet eens aan 50% van de capaciteit (genomen dat er niets stopt in Mortsel Oude God). Het zou dus geweldig slecht beleid zijn om daar nog heel dure infrastructuur bij te bouwen.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Harshan »

Shrek schreef: 10 dec 2025, 17:45
Harshan schreef: 10 dec 2025, 14:21 Was die nieuwe infrastructuur helemaal tot Antwerpen gebouwd, dan zouden er geen capaciteitsproblemen gekomen of geweest zijn.
Deze zin moet ik nogmaals heel stellig ontkennen. De problemen zitten in de stations en knooppunten, niet op de lijn 25 zelf. Extra sporen tussen de steden halen dus niets, maar dan ook niets, uit.
Lijn 25 zit tussen de knooppunten in nog niet eens aan 50% van de capaciteit (genomen dat er niets stopt in Mortsel Oude God). Het zou dus geweldig slecht beleid zijn om daar nog heel dure infrastructuur bij te bouwen.
Hoe moet het dan verder? Ik wil dat de NMBS ambitieus wordt en dat ze haar treinaanbod niet afschaalt maar opschaalt. Dus ik wil dat de IC-22 op weekdagen terugkomt en dat de ECD beperkt wordt tot Antwerpen-Centraal in plaats van Brussel-Zuid. Want wat er nu gebeurt, is binnenlandse reizigers op dat traject wegpesten en naar de auto jagen, terwijl dat dat slecht is en niet de bedoeling mag zijn en dat het modal-shift is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 10 dec 2025, 22:58 Hoe moet het dan verder? Ik wil dat de NMBS ambitieus wordt en dat ze haar treinaanbod niet afschaalt maar opschaalt. Dus ik wil dat de IC-22 op weekdagen terugkomt en dat de ECD beperkt wordt tot Antwerpen-Centraal in plaats van Brussel-Zuid. Want wat er nu gebeurt, is binnenlandse reizigers op dat traject wegpesten en naar de auto jagen, terwijl dat dat slecht is en niet de bedoeling mag zijn en dat het modal-shift is.
De plannen voor de vertakking Otterbeek liggen klaar en voor een flyover in Berchem zijn er ook concepten. De regering moet enkel nog willen goedkeuren en het geld storten. Als die twee dingen gebouwd worden kunnen er op L25 20 treinen per uur rijden. Dit vraagt enkele bruggen en tunnels samen met enkele honderden meter extra spoor. Alle andere ideëen over een extra spoorlijn tussen Mechelen en Antwerpen komen van mensen zonder kennis van zaken en lossen niets op.
trainlovertje
Berichten: 2854
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 11 dec 2025, 01:26 De plannen voor de vertakking Otterbeek liggen klaar en voor een flyover in Berchem zijn er ook concepten. De regering moet enkel nog willen goedkeuren en het geld storten. Als die twee dingen gebouwd worden kunnen er op L25 20 treinen per uur rijden. Dit vraagt enkele bruggen en tunnels samen met enkele honderden meter extra spoor.
Heb je een idee van de kostprijs van deze projecten? Gewoon om een idee te hebben over de grootteorde van het bedrag.
rvdborgt
Berichten: 4792
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 dec 2025, 01:26 De plannen voor de vertakking Otterbeek liggen klaar en voor een flyover in Berchem zijn er ook concepten.
Voor welke kruising is die flyover in Berchem eigenlijk?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 11 dec 2025, 09:00
Shrek schreef: 11 dec 2025, 01:26 De plannen voor de vertakking Otterbeek liggen klaar en voor een flyover in Berchem zijn er ook concepten.
Voor welke kruising is die flyover in Berchem eigenlijk?
Voornamelijk om de treinen die Antwerpen als eindbestemming hebben kruisingsvrij op de -1 (of +1) te krijgen. Nu vreten die treinen capaciteit in de kelder terwijl ze daar eigenlijk niet echt moeten zijn. Daarnaast moet je ook gewoon treinen kunnen spreiden over meerdere perrons in Berchem als je op de lijn zelf naar maximale capaciteit wilt gaan, met enkel perrons 9 en 10 bruikbaar voor L25 is Berchem een flessenhals.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 11 dec 2025, 08:51
Shrek schreef: 11 dec 2025, 01:26 De plannen voor de vertakking Otterbeek liggen klaar en voor een flyover in Berchem zijn er ook concepten. De regering moet enkel nog willen goedkeuren en het geld storten. Als die twee dingen gebouwd worden kunnen er op L25 20 treinen per uur rijden. Dit vraagt enkele bruggen en tunnels samen met enkele honderden meter extra spoor.
Heb je een idee van de kostprijs van deze projecten? Gewoon om een idee te hebben over de grootteorde van het bedrag.
Omdat het over nieuwe bruggen en tunnels gaat zit je al snel boven de 50M€
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door TKR »

Waar wachten ze op als dat geheel slechts €50mio kost. :mrgreen:
Het zal wel wat meer zijn zeker? Gent Sint Pieters loopt al op tot zo'n half miljard... Mons ook.


Het station van Berchem lijkt me sowieso al aan vervanging toe. Het begint een stuk antiek te worden en perrons op 55cm voor zo'n druk bezocht station..
ovspotter_be
Berichten: 1406
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door ovspotter_be »

Er zijn genoeg grote stations die dringend nood hebben aan vernieuwing: Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Tienen, Landen, Herentals, Lier, Kortrijk, Tournai, Ath, ...
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door TKR »

Ja goed, maar hier kan men dan wel 2 vliegen in één klap doen. Net zoals Mechelen heeft deze wel een belangrijke invloed op het net.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Harshan »

Shrek schreef: 11 dec 2025, 01:26
Harshan schreef: 10 dec 2025, 22:58 Hoe moet het dan verder? Ik wil dat de NMBS ambitieus wordt en dat ze haar treinaanbod niet afschaalt maar opschaalt. Dus ik wil dat de IC-22 op weekdagen terugkomt en dat de ECD beperkt wordt tot Antwerpen-Centraal in plaats van Brussel-Zuid. Want wat er nu gebeurt, is binnenlandse reizigers op dat traject wegpesten en naar de auto jagen, terwijl dat dat slecht is en niet de bedoeling mag zijn en dat het modal-shift is.
De plannen voor de vertakking Otterbeek liggen klaar en voor een flyover in Berchem zijn er ook concepten. De regering moet enkel nog willen goedkeuren en het geld storten. Als die twee dingen gebouwd worden kunnen er op L25 20 treinen per uur rijden. Dit vraagt enkele bruggen en tunnels samen met enkele honderden meter extra spoor. Alle andere ideëen over een extra spoorlijn tussen Mechelen en Antwerpen komen van mensen zonder kennis van zaken en lossen niets op.
Hoe komt dat de NMBS en Infrabel daar nog niet aan begonnen zijn? Willen ze zoiets niet? Of wat is het probleem om zo'n infrastructuur van die plannen te bouwen?
rvdborgt
Berichten: 4792
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door rvdborgt »

Harshan schreef: 11 dec 2025, 21:51 Hoe komt dat de NMBS en Infrabel daar nog niet aan begonnen zijn? Willen ze zoiets niet? Of wat is het probleem om zo'n infrastructuur van die plannen te bouwen?
Daar is geld voor nodig en daar zal de regering mee moeten komen.
De flyover in Berchem had eigenlijk in het project van de tunnel in Antwerpen moeten zitten. En die bij Otterbeek in het project van lijn 25N. Beide zijn echter bedacht in de tijd dat men pas goed over de dienstregeling ging nadenken als het beton al hard was geworden.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Harshan »

rvdborgt schreef: 11 dec 2025, 22:16
Harshan schreef: 11 dec 2025, 21:51 Hoe komt dat de NMBS en Infrabel daar nog niet aan begonnen zijn? Willen ze zoiets niet? Of wat is het probleem om zo'n infrastructuur van die plannen te bouwen?
Daar is geld voor nodig en daar zal de regering mee moeten komen.
De flyover in Berchem had eigenlijk in het project van de tunnel in Antwerpen moeten zitten. En die bij Otterbeek in het project van lijn 25N. Beide zijn echter bedacht in de tijd dat men pas goed over de dienstregeling ging nadenken als het beton al hard was geworden.
Spijtig dat ze er niet zijn! Anders zal het veel beter zijn als ze er zijn. Want zo zouden het capaciteit- en het inpassingsprobleem van ECD en de afschaffing van IC-22 niet geweest, gebeurd of ontstaan zijn. Maar kan men de uren van ECD een halfuur opschuiven? Want op dat ander uur rijdt er geen Eurostar trein. Ik bedoel rond ...u55, ...u00 of ...u05 in Antwerpen-Centraal in plaats van rond ...u25, ...u30 of ...u35.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door TKR »

De Eurostar rijdt inderdaad niet, maar bezit het pad wel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 11 dec 2025, 22:16 De flyover in Berchem had eigenlijk in het project van de tunnel in Antwerpen moeten zitten. En die bij Otterbeek in het project van lijn 25N. Beide zijn echter bedacht in de tijd dat men pas goed over de dienstregeling ging nadenken als het beton al hard was geworden.
Dat is pertinent onwaar. Bij het opmaken van de plannen van Mechelen zat Otterbeek er altijd al bij in. Het is pas toen er bespaard moest worden dat de uitvoering van Otterbeek steeds maar verder uitgesteld werd.
Plaats reactie