Y. Otterbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23188
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Steven »

Spoor 11 heeft als voordeel dat het een hogere doorgaande snelheid heeft. Spoor 7 geeft 40 km/u over ongeveer 2 km en spoor 11 is enkel 60 km/u ter hoogte van de wissel en verder 90/120 km/u
BlackEagle
Berichten: 375
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Y. Otterbeek

Bericht door BlackEagle »

Is het probleem niet gewoon het conflict met de 31xx in de andere richting, die om u29 in Nekkerspoel vertrekt om om u33 in Mechelen op spoor 11 aan te komen? Terwijl de 92xx richting Amsterdam normaal om u24 vertrekt uit Mechelen. Die speling van vijf minuten om een spoor in de andere richting te gebruiken lijkt mij vrij krap, terwijl spoor 7/8 dit nadeel niet hebben?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13322
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 27 apr 2023, 09:55 Is het probleem niet gewoon het conflict met de 31xx in de andere richting, die om u29 in Nekkerspoel vertrekt om om u33 in Mechelen op spoor 11 aan te komen? Terwijl de 92xx richting Amsterdam normaal om u24 vertrekt uit Mechelen. Die speling van vijf minuten om een spoor in de andere richting te gebruiken lijkt mij vrij krap, terwijl spoor 7/8 dit nadeel niet hebben?
Inderdaad, in de normale dienstregeling past dit niet.
Klassiekje
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Klassiekje »

Zou het kunnen dat men stilletjesaan gaat beginnen met de werken?
Alles is gesnoeid en gerooid en er ligt/staat een hoop werkmateriaal klaar.
Knipex
Berichten: 405
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Knipex »

Shrek had in 20218 een voorspelling gedaan :
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=236749#p236749
"rond 2025 klaar zijn gaat Infrabel wat verderop beginnen"
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13322
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Shrek »

Knipex schreef: 06 jun 2025, 15:26 Shrek had in 20218 een voorspelling gedaan :
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=236749#p236749
"rond 2025 klaar zijn gaat Infrabel wat verderop beginnen"
Maar zoals alle grote werven heeft ook Mechelen een serieuze vertraging dus mag je daar nog een jaartje of 5 bijtellen, in het beste geval :roll:
Eimai
Berichten: 878
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Eimai »

Klassiekje schreef: 06 jun 2025, 08:02 Zou het kunnen dat men stilletjesaan gaat beginnen met de werken?
Alles is gesnoeid en gerooid en er ligt/staat een hoop werkmateriaal klaar.
Ik denk niet dat ze gaan werken aan de vertakking uit te bouwen? Die werkbasis is er al lang en ze zijn daar al jaren bezig met seininrichting te vernieuwen, en de laatste tijd ook bezig met de bovenleiding te vernieuwen, maar andere plannen zie ik toch niet direct gebeuren.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Harshan »

Steven schreef: 10 dec 2025, 14:10
Harshan schreef: 10 dec 2025, 13:58
Daar heb ik een oplossing voor. Maar dat is dan wel een pestmaatregel voor de ECD. Die trein beperken tot Antwerpen-Centraal in plaats van Brussel-Zuid met iets ruime keertijd, zodat alle binnenlandse IC's tussen Antwerpen en Brussel kunnen rijden.

Toch er zijn ook andere maatregelen, maar die zijn geen pestmaatregelen voor ECD:

- Om alle treinen, inclusief ECD, te laten rijden tussen Antwerpen en Brussel, moet de NMBS haar vertrekprocedures versnellen, de reistijden verlagen, de commerciële snelheden verhogen, enzovoort. Niet enkel tussen Antwerpen en Brussel, maar overal in België.

En als de Infrabel vreest voor hoger onderhoud door de hierboven opgesomde maatregelen, dan zal ze moeten ervoor zorgen dat haar spoorinfrastructuur duurzaam wordt en is over heel België.

Om hun besparingen opgelost te krijgen, moeten hun managers afslanken of moeten ze minder bonussen en premies ontvangen. Want zo hebben ze geld voor goede dienstverlening.
Heel veel mooie theorie maar dan moet je het hele plan aanpassen en minder kruisingen hebben. Om je een voorbeeld te geven van de ECD.

Bij vertrek te brussel zuid zit de ECD achter de S3 naar Dendermonde, als deze een paar minuten vertraging heeft kan de ECD niet tijdig vertrekken.
Ter info eurostar 93xx naar Amsterdam vertrekt ook al 3 minuten na de ECD, dus een domino effect ontstaat al snel.
Dan gaat de rit doorgaans vlot tot Mechelen. Maar in Mechelen kan je doorgaans al even wachten want de trein 34xx van Binche naar Turnhout kruist je daar en heeft er voorrang. Eens die weg is kan je weer verder vlot rijden tot Antwerpen Berchem. Maar ook daar weer rustig naderen want de S32 naar Essen mag eerst de tunnel induiken. Als die op tijd is geen probleem. Heeft die 2-3 minuten vertraging dan zal je dus zelf ook wat moeten inhouden. Je kan dus niet zomaar even versnellen ook al zou je dat willen. Een domino aantal verschuivingen bij andere treinen ontstaan snel. Het is niet altijd even simpel om in België zomaar even ergens een treintje tussen te gooien. In Nederland werkt dat eenvoudiger omdat men daar overgestapt is naar een corridor systeem waardoor je veel minder kruisingen hebt. Bijkomende zijn de meeste vertakkingen (aansluitingen genaamd in NL) daar jaren geleden aangepakt om minder kruisingen te hebben.
Dank u wel! Ik heb nog een idee. Maar spijtig genoeg is de NMBS al die jaren tussen Antwerpen en Brussel minder ambitieus geweest. Was ze ambitieus, kon ze, net zoals tussen Gent en Brussel, een expressweg gebouwd hebben voor snellere treinen. Maar daar heeft ze enkel tussen Mechelen en Brussel de nieuwe infrastructuur voorzien, namelijk: de Diabolo-verbinding. Was die nieuwe infrastructuur helemaal tot Antwerpen gebouwd, dan zouden er geen capaciteitsproblemen gekomen of geweest zijn. Om iets te bouwen, moet er ook onteigend worden. In België duurt de onteigening lang en verloopt stroef, terwijl in Nederland dat snel en beter verloopt. Dus in België moet dat ook zo soepeler verlopen.
ovspotter_be
Berichten: 1406
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door ovspotter_be »

Tot en met Kontich kan men nog gemakkelijk L25N verder bouwen op de middenberm van de E19 maar dan dien je nog een weg te vinden om de bestaande L25 te vinden en daarop aan te sluiten.
Maar eens het station van Mechelen volledig klaar is zal dat knelpunt ook verleden tijd zijn en kan je al iets vlotter daar voorbij of een andere trein inhalen.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Harshan »

ovspotter_be schreef: 10 dec 2025, 14:34 Tot en met Kontich kan men nog gemakkelijk L25N verder bouwen op de middenberm van de E19 maar dan dien je nog een weg te vinden om de bestaande L25 te vinden en daarop aan te sluiten.
Maar eens het station van Mechelen volledig klaar is zal dat knelpunt ook verleden tijd zijn en kan je al iets vlotter daar voorbij of een andere trein inhalen.
En zal de treinlijn IC-22 terug op weekdagen rijden als dat station volledig klaar is? Ik heb liever meer treinen dan minder in het algemeen. Een trein om de twee uur is onaantrekkelijk en toont gebrek aan ambitie. Dus NMBS wordt niet zoals SNCF met belachelijk lage frequenties van hun treinen, maar wel zoals Nederland, Japan of Zwitserland.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door TKR »

Geen paniek, van SNCF toestanden zijn we nog ver -maar dan echt ver- verwijderd.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Harshan »

TKR schreef: 10 dec 2025, 14:51 Geen paniek, van SNCF toestanden zijn we nog ver -maar dan echt ver- verwijderd.
En komt de IC-22 dan terug op weekdagen na de werkzaamheden in het station Mechelen?
jknockaert
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door jknockaert »

Steven schreef: 10 dec 2025, 14:10 In Nederland werkt dat eenvoudiger omdat men daar overgestapt is naar een corridor systeem waardoor je veel minder kruisingen hebt.
Dat corridorsysteem lijkt inderdaad heel wat robuuster, en bij een hoge frequentie zijn de nadelen (vaker overstappen) relatief beperkt. In NL rijden de meeste treinen om het halfuur of om het kwartier. In een corridorsysteem is het ook makkelijker om die frequentie regelmatig te houden (en niet 45/15 zoals tussen Turnhout en Herentals).

Blijft natuurlijk het risico dat als er afgeschaald moet worden de kwaliteit van de dienstverlening ook meteen fors afneemt, zoals na corona het geval was. Bij het GVB hebben we dat ook gezien: waar oorspronkelijk drie tramlijnen reden werd dat eerst stapsgewijs uitgedund naar één frequentere lijn, die dan na corona nog slechts om de 20 minuten reed (ook in de spits) met dan nog af en toe een rit die uitviel wegens personeelstekort.
Steven schreef: 10 dec 2025, 14:10 Bijkomende zijn de meeste vertakkingen (aansluitingen genaamd in NL) daar jaren geleden aangepakt om minder kruisingen te hebben.
In NL zijn ze pas veel later begonnen met het kruisingvrij maken van die vertakkingen, en dat werk is nog lang niet klaar. Maar omdat ze met corridors werken zijn er wel veel minder bewegingen die vrijgemaakt moeten worden.
ovspotter_be
Berichten: 1406
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door ovspotter_be »

Harshan schreef: 10 dec 2025, 14:58 En komt de IC-22 dan terug op weekdagen na de werkzaamheden in het station Mechelen?
Dat is nog niet bekend, de werkzaamheden in en rond Mechelen zijn ook nog lang niet afgelopen.
En u woont zeker ergens nabij één van de halteplaatsen van die IC-22 aangezien u overal enorm focust op de afschaffing ervan.
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Harshan »

ovspotter_be schreef: 10 dec 2025, 15:05
Harshan schreef: 10 dec 2025, 14:58 En komt de IC-22 dan terug op weekdagen na de werkzaamheden in het station Mechelen?
Dat is nog niet bekend, de werkzaamheden in en rond Mechelen zijn ook nog lang niet afgelopen.
En u woont zeker ergens nabij één van de halteplaatsen van die IC-22 aangezien u overal enorm focust op de afschaffing ervan.
Dank u wel! Nee ik woon in Gent. Maar ik haat afschaffingen van verbindingen in het algemeen. Want zo lijkt dat de NMBS minder ambitieus is wat ze ook is. Ik heb liever overal in België meer treinen, zoals: Japan - Nederland en Zwitserland dan minder, zoals: Frankrijk. Dus de NMBS moet haar aanbod aantrekkelijker maken op nationaal en internationaal vlak door frequenties te verhogen, reistijden te verlagen en meer verbindingen te creëeren. En ook betere en juiste treinvoertuigen voorzien op de desbetreffende verbindingen, zoals: Desiro op S/L , MS96/I11/M6/M7/I10/I6 op IC inzetten.
Plaats reactie