Ik heb toch dezelfde bevindingen als Rian. 20 tot 30% bezetting aan de grens heb ik de laatste jaren nog niet misschien meegemaakt; de bezetting ligt inderdaad quasi minstens rond de helft. Al meermaals gezien dat reizigers moesten rechtstaan tot Luik in tweede klasse, meestal gebeurt dat op weekend- of feestdagen.rdv schreef: ↑08 dec 2025, 20:21Dankuwel en blij dat te horen.
Ik reis steeds zonder reservatie, en heb meestal een vouwfiets bij, ik zoek dus een plaats niet te ver van de bagageplaatsen (om mijn fiets in de gaten te kunnen houden) en meestal heb ik bij opstap in Luik ruim de keuze om twee lege plaatsen of zelfs een tafel zonder bezetting te vinden vlakbij de bagagevakken. Ik reis meestal op dinsdag of donderdag. Op maandag 10 november merkte ik wel dat de bezetting in de ICE 11 beduidend hoger lag dan ik gewend ben. Ik zal eens systematisch beginnnen tellen (enkele maanden geleden telde ik minder dan 10 mensen in het eerste rijtuig (51 plaatsen) op de ICE11 tussen Luik en Aken - waarbij ik me er bewust van ben dat het 1ste rijtuig wellicht het minst bezette is).
Ice verbinding Brussel Duitsland
-
trainlovertje
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
-
trainlovertje
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Wel, dan krijgt Vlaanderen twee extra HST-lijnen binnen het jaar. En wie over een HST naar Oostende spreekt, moet zich misschien afvragen of een ICE over de dorsale wallone nuttig kan zijn, al is het om de communautaire vrede te bewarenFLV-FGSP schreef: ↑08 dec 2025, 13:08 Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen![]()
NB: dit ondermijnt misschien wel de NMBS-plannen/wensen om op termijn de IC 01 door te trekken naar Aken (en verder naar Keulen zoals GO.Rheinland dat zo graag wil).
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik verwacht toch dat NMBS deze trein elk uur of op z'n minst elke 2 uur wou laten rijden. Dan mag deze enkele rit per dag toch geen roet in het eten gooien hoop ik.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Maar als je naar Gent en Brugge rijdt, dan is doorrijden naar Oostende (waar voldoende plaats is om de trein te parkeren) toch voor de hand liggend.FLV-FGSP schreef: ↑08 dec 2025, 13:08 Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen![]()
-
trainspotterstef
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
In de Hafas nog niets te bespeuren van ICE 1110 1111 hopelijk rijden die voor wat afwisseling op de 50a

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Commercieel is een (Frankfurt?) Keulen Oostende helemaal geen slechte zet denk ik. Mits wat promo lijkt me er in de zomer wel klandizie voor te bestaan, afgaande op de gigantische hoeveelheid Duitsers net over de Grens in Zeeuws-Vlaanderen. Voor Rijnlanders dichter dan de eigen Duitse kust.
-
desirootje
- Berichten: 1046
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Alleen hebben we geen materieel dat die volumes kan dragen en Duitsland in kan/mag. Totdat we Dubbeldekkers hebben die 15kV AC / getrokken dubbeldekkers die 1kV AC aan kunnen, zal die er niet direct komen...Reuel schreef: ↑11 dec 2025, 12:57 Commercieel is een (Frankfurt?) Keulen Oostende helemaal geen slechte zet denk ik. Mits wat promo lijkt me er in de zomer wel klandizie voor te bestaan, afgaande op de gigantische hoeveelheid Duitsers net over de Grens in Zeeuws-Vlaanderen. Voor Rijnlanders dichter dan de eigen Duitse kust.