Ik had gisteravond de eer om op uitnodiging van
Nox Mobility hun nieuwe lay-out die ze momenteel voor ogen hebben te gaan testen in Berlijn. De beide stichters van het bedrijf, Janek Smalla en Thibault Constant, waren aanwezig en ik heb met beiden in discussie kunnen gaan over het concept. Beeldmateriaal maken was uiteraard niet toegestaan en wil ook niet té veel verraden over het nieuwe concept dat ze voor ogen hebben, maar wil bij deze wel een update geven van de stand van zaken, hoe de beide stichters het mij letterlijk in persoon verteld hebben:
Het gekende concept zoals op de afbeeldingen op hun website zal het voorlopig niet worden; daar kruipt meer tijd (en geld) in om dit uit te werken. Ze willen namelijk bijzonder snel hun eerste trein kunnen lanceren. Momenteel hebben ze een soort opstelling zoals in reisbussen voor ogen, waarbij je ongeveer de ruimte hebt zoals twee stoelen op een reisbus. De stoel aan het gangpad is een gewone stoel, de plaats (geen echte stoel) aan het venster heeft in de diepte een uitsparing waar je je voeten (of hoofd) kan leggen. Na ombouwen van de stoel aan het gangpad, kan je platliggen over beide stoelen. Een persoon van 180 cm lijkt hierbij nipt voldoende ruimte in de lengte te hebben, maar ook qua breedte is het wat nipt. Ik kreeg hierbij wat vibes zoals in de mini-cabins van de Nightjet, behalve het feit dat je ook comfortabel rechtop kan zitten. Bij navraag zou deze opstelling reeds bestaan op langs afstandsbussen in de Verenigde Staten, maar nog niet in de spooorwegwereld. Daarnaast zou er ook een rolluik komen (op de testsetting niet aanwezig) om jezelf volledig ‘op te sluiten’ en bijgevolg voldoende privacy te hebben gedurende de nacht. Persoonlijke mening: dit concept overtreft elke vorm van reizen in nachttrein, op de echte ‘Schlafwagen’ na. Uiteraard beter dan de klassieke zitplaatsen, maar ook dan de klassieke ligplaatsen en de nieuwe Oostenrijkse mini-cabins, zeker als solo reiziger. Niet helemaal ‘groepsvriendelijk’; iedereen slaapt in een aparte afgescheiden ruimte, maar op zich zit je wel dicht bij elkaar langsheen het gangpad wanneer je wakker bent en het rolluik open laat.
Over de prijs konden ze mij nog geen details geven, maar dat alles zal niet zo heel lang meer op zich laten wachten. Ik kreeg een hoop details over de stand van zaken betreffende de exploitatie en het zou allemaal best snel kunnen gaan. Ze beweerde reeds rijtuigen gevonden te hebben, maar twijfelt men nog op welke route ze eerst zouden inzetten. Er werden een drietal routes genoemd, waaronder Berlijn - Zürich en Hamburg - München als ik me niet vergis, alleszins verbindingen waar er reeds ÖBB Nightjets rijden. Ik maakte deze opmerking en kreeg als antwoord: “dat doet er niet toe, er is meer dan vraag genoeg op deze verbindingen”. Ze zouden trouwens al aan ÖBB laten weten hebben dat ze plannen hebben om hun eerste trein als proef op zo’n commercieel sterke verbinding te lanceren, in concurrentie met hen. ÖBB deed daar ook niet moeilijk over, waarschijnlijk omdat ze zelf beseffen dat er steeds meer dan genoeg vraag is om twee treinen per nacht gevuld te krijgen. Over rijpaden heb ik geen details gevraagd, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit grote problemen met zich meebrengt.
En dan nog: momenteel is het doel de eerste trein te laten rijden in december 2026(!), wat mij bijzonder optimistisch lijkt. Alleszins denk ik zeker dat het eerder beschreven (tijdelijke) concept kan werken en winstgevend zijn. Het is waarschijnlijk de bedoeling vrij snel geld te verdienen met dit simpele concept om zich zo te gaan toespitsen op de verdere ontwikkeling van het definitieve ontwerp, zoals op de website geafficheerd.
Ik wens ze het allerbeste toe en denk ook dat ze de kwaliteiten hebben. Janek heeft bijzonder veel ervaring in de mobiliteit-marketing branche; hij heeft mee Flixtrain uit de grond gestampt en heeft dus een bijzonder goed oog voor commerce. Thibault is de ervaringsdeskundige van de twee en weet zo wat er goed en slecht is aan bestaande nachttreinen en vooral wat de verwachtingen van reizigers zijn. De ideale mix om dit concept te doen slagen. De échte heropleving van nachttreinen in Europa zal door deze twee heren moeten gebeuren. Indien niet door hen, waarschijnlijk door niemand. Dat zagen ze zelf ook zo.