Het betreft een samenstelling die normaal naar Luxemburg rijd.ovspotter_be schreef: ↑17 nov 2025, 06:26 Momenteel een HLE18 met I11 en M7 actief tussen Brussel en Antwerpen, net Vilvoorde gepasseerd als IC 3105.
Ongewone samenstelling.
Re: Ongewone samenstelling.
Re: Ongewone samenstelling.
Behalve de loc dan, want naar Luxemburg hangt er bij mijn weten steeds een HLE 13 voor. Benieuwd wat de achtergrond van deze inzet is.
-
ovspotter_be
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ongewone samenstelling.
Waarschijnlijk nog snel omgewisseld anders ging dit problemen opleveren aangezien Antwerpen en Charleroi geen HLE13 kennen en HLE13 ook niet richting Noorderkempen mag.
Re: Ongewone samenstelling.
In de meeste gevallen, maar de T18 is al vaak genoeg naar Luxemburg gereden met zulke samenstellingen
-
BVG1988
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Ongewone samenstelling.
De samenstelling komt toch wel niet zo veel voor dan tegenover de samenstelling van HLE 18 + 5x M6 tot vorig jaar.
Ik heb deze zomer (24/08/2025) de samenstelling 1x gezien op de EXP 18143 (niet de 18144) en dat was M6Bx + M7B + 2x M7AB + I11B + HLE 1866.
Ik ben wel al veel andere samenstellingen tegengekomen op de IC16 21XX maar deze nadien niet meer.
Ik heb deze zomer (24/08/2025) de samenstelling 1x gezien op de EXP 18143 (niet de 18144) en dat was M6Bx + M7B + 2x M7AB + I11B + HLE 1866.
Ik ben wel al veel andere samenstellingen tegengekomen op de IC16 21XX maar deze nadien niet meer.
Re: Ongewone samenstelling.
HLE13 mag toch wel naar Noorderkempen? Dat was vroeger zelfs standaard als ik het mij goed herinner: HLE13 + M6ovspotter_be schreef: ↑17 nov 2025, 15:23 Waarschijnlijk nog snel omgewisseld anders ging dit problemen opleveren aangezien Antwerpen en Charleroi geen HLE13 kennen en HLE13 ook niet richting Noorderkempen mag.
Re: Ongewone samenstelling.
Destijds was het probleem het ontbreken van ETCS, om die reden werd de HLE 13 "gesandwicht" tussen twee M6-stuurrijtuigen die dat wel hadden. Maar ik mag aannemen dat dat intussen al lang in orde is, waarom is de HLE 13 nog steeds verboden op L4?klaas schreef: ↑19 nov 2025, 08:09HLE13 mag toch wel naar Noorderkempen? Dat was vroeger zelfs standaard als ik het mij goed herinner: HLE13 + M6ovspotter_be schreef: ↑17 nov 2025, 15:23 Waarschijnlijk nog snel omgewisseld anders ging dit problemen opleveren aangezien Antwerpen en Charleroi geen HLE13 kennen en HLE13 ook niet richting Noorderkempen mag.
Re: Ongewone samenstelling.
De ETCS op L4 is een beetje anders dan op alle andere lijnen, elk type rollend materieel moet daar apart op getest worden. Die procedure zullen ze waarschijnlijk niet gedaan hebben met de HLE13.Steve schreef: ↑19 nov 2025, 08:33Destijds was het probleem het ontbreken van ETCS, om die reden werd de HLE 13 "gesandwicht" tussen twee M6-stuurrijtuigen die dat wel hadden. Maar ik mag aannemen dat dat intussen al lang in orde is, waarom is de HLE 13 nog steeds verboden op L4?klaas schreef: ↑19 nov 2025, 08:09HLE13 mag toch wel naar Noorderkempen? Dat was vroeger zelfs standaard als ik het mij goed herinner: HLE13 + M6ovspotter_be schreef: ↑17 nov 2025, 15:23 Waarschijnlijk nog snel omgewisseld anders ging dit problemen opleveren aangezien Antwerpen en Charleroi geen HLE13 kennen en HLE13 ook niet richting Noorderkempen mag.
Re: Ongewone samenstelling.
Ook vandaag reed deze rond, enkel was de I11 afgesloten waardoor er maar 4 bruikbare rijtuigen waren. Een beetje squeezen op de IC2030260689 schreef: ↑17 nov 2025, 12:04Het betreft een samenstelling die normaal naar Luxemburg rijd.ovspotter_be schreef: ↑17 nov 2025, 06:26 Momenteel een HLE18 met I11 en M7 actief tussen Brussel en Antwerpen, net Vilvoorde gepasseerd als IC 3105.
-
ovspotter_be
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ongewone samenstelling.
IC 527 / 507 / 534 / 514 / 541 en 521 vandaag met 1x MR80 ipv 8x M7 + 2x I10 + 1x I11, hierdoor ook omleiding via L36 tussen Leuven en Luik.
Re: Ongewone samenstelling.
De NMBS-planner bevestigt deze samenstelling en stelt: "Verwachte bezetting: gemiddeld" (trein 534)ovspotter_be schreef: ↑30 nov 2025, 10:04 IC 527 / 507 / 534 / 514 / 541 en 521 vandaag met 1x MR80 ipv 8x M7 + 2x I10 + 1x I11, hierdoor ook omleiding via L36 tussen Leuven en Luik.
Vanaf Luik zullen daar ook alle staanplaatsen bezet zijn en in Leuven kan er niemand meer bij.
Het is beter dan niks, maar ik vraag me toch sterk af of er niks anders beschikbaar is, zeker na al 1 slag naar Oostende. In Welkenraedt staan normaliter minstens 2 stammen voor IC12 het hele weekend stil.
-
ovspotter_be
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ongewone samenstelling.
Waarschijnlijk (zoals zo vaak) geen personeel beschikbaar om één van deze stammen klaar te maken en naar het perron te rijden.
Re: Ongewone samenstelling.
E527 komt van de E522 gisterenavond en rijd maar tot in Luik/vertrekt dus overigens uit Luik.
-
ovspotter_be
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ongewone samenstelling.
E522 is gisterenavond leeg van Liège-Guillemins naar Welkenraedt gereden en de huidige break is dan vervolgens deze ochtend van Kinkempois naar Liège-Guillemins gebracht.
E534 is overigens momenteel met een vertraging van een klein uur aan het rijden doordat er op ieder station hulp van stationspersoneel en/of Securail benodigd was om ervoor te zorgen dat de trein niet te vol vertrok.
E534 is overigens momenteel met een vertraging van een klein uur aan het rijden doordat er op ieder station hulp van stationspersoneel en/of Securail benodigd was om ervoor te zorgen dat de trein niet te vol vertrok.
Re: Ongewone samenstelling.
E507: 100% bezetting.
E534 120% bezetting in Luik al. Ik geloof nooit dat er maar 1 break beschikbaar was in NK! Voor die verbinding had m'n minimaal 3 breaks moeten voorzien. En om goed te zijn 4. M7 zou beter geweest zijn. Maar daar depot Oostende die nog niet kent is dat geen optie.
E534 120% bezetting in Luik al. Ik geloof nooit dat er maar 1 break beschikbaar was in NK! Voor die verbinding had m'n minimaal 3 breaks moeten voorzien. En om goed te zijn 4. M7 zou beter geweest zijn. Maar daar depot Oostende die nog niet kent is dat geen optie.