De rechtbank in Maastricht heeft de Vlaamse overheid als verantwoordelijke aangewezen voor het falen van de plannen voor de tram tussen Hasselt en Maastricht en heeft bepaald dat ze een schadevergoeding moeten betalen. De hoogte daarvan is nog niet bekend/vastgesteld.
https://rtvmaastricht.nl/nieuws/artikel ... ramdossier
Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Volledig volgens verwachting dus, jammer dat het nu nog meer gaat kosten door het alsnog via het gerecht te laten vaststellen.
-
desirootje
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Typisch besparen dat zorgt voor meer uitgaven en minder diensten. Wanneer leren die politici eens dat een investering op lange termijn netto een besparing is ipv een verlies. Ik zal nog lang mogen wachten...
Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Dat die "tram" er tussen Hasselt en Maastricht niet gekomen is, ben ik eigenlijk wel blij om, ik zie dit niet als een domme besparing.
Een tramverbinding zou daar echt een miskleun geworden zijn, die niets wezenlijks toevoegt.
Maar een treinverbinding zou op die plek wél een goed idee geweest zijn, dus zou het veel beter geweest zijn om daar het nodige geld tegenaan te gooien.
Een tramverbinding zou daar echt een miskleun geworden zijn, die niets wezenlijks toevoegt.
Maar een treinverbinding zou op die plek wél een goed idee geweest zijn, dus zou het veel beter geweest zijn om daar het nodige geld tegenaan te gooien.
Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Het type sneltram waar Spartacus op gebaseerd was verschilt op den duur niet zoveel van een gewone trein, met een goede acceleratie, stevige stukken met ruimte tussen de stations om vaart te maken, gecombineerd met een centrumbediening en een bediening van de universiteitscampus zorgden voor mij voo best een aantrekkelijk project. Zou een trein beter zijn voor Maastricht en Hasselt met elkaar te verbinden? Ja, maar dat zat er de voorbije decennia gewoon niet in. Dat was de directe aanleiding voor het idee van die sneltram in de eerste plaats, en als het hele plan was uitgevoerd, dan zou Limburg vandaag een openbaar vervoer hebben waar de rest van Vlaanderen jaloers op kon zijn. Helaas, het blijft aanrommelen in de marge, met nu pas wat Belgische politici die wakkerschieten over de Maasbrug die ze in Maastricht willen afbreken, maar daarom is er nog geen plan om lijn 20 ooit te heropenen. Ik blijf dus erg sceptisch, en erg cynisch over hoe de Limburgse politiek zelf erin geslaagd is om hun eigen ruiten in te gooien...pietje schreef: ↑13 nov 2025, 19:47 Dat die "tram" er tussen Hasselt en Maastricht niet gekomen is, ben ik eigenlijk wel blij om, ik zie dit niet als een domme besparing.
Een tramverbinding zou daar echt een miskleun geworden zijn, die niets wezenlijks toevoegt.
Maar een treinverbinding zou op die plek wél een goed idee geweest zijn, dus zou het veel beter geweest zijn om daar het nodige geld tegenaan te gooien.
Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Voor wat betreft die trein, ik weet niet of dit ooit onderzocht is: op de plek waar nu het grote P+R Frontenpark ligt lag ooit het goederenstation van Maastricht-Noord. De bedding lijkt nog vrij te zijn. Je bent vandaar dichter bij het Vrijthof dan vanaf station Maastricht.
Dus als ooit de Belgische overheid geld heeft om lijn 20 weer heraanteleggen, en als die spoorbrug dan weg is, dan maak je een nieuw station Maastricht-Noord(west).
Dus als ooit de Belgische overheid geld heeft om lijn 20 weer heraanteleggen, en als die spoorbrug dan weg is, dan maak je een nieuw station Maastricht-Noord(west).
Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Nochtans zou de reistijd van die "sneltram" amper korter zijn dan wat er nu met de zogenaamde trambus (een heel lange bus dus) gehaald wordt.groentje schreef: ↑13 nov 2025, 20:04Het type sneltram waar Spartacus op gebaseerd was verschilt op den duur niet zoveel van een gewone trein, met een goede acceleratie, stevige stukken met ruimte tussen de stations om vaart te maken, gecombineerd met een centrumbediening en een bediening van de universiteitscampus zorgden voor mij voo best een aantrekkelijk project. Zou een trein beter zijn voor Maastricht en Hasselt met elkaar te verbinden? Ja, maar dat zat er de voorbije decennia gewoon niet in. Dat was de directe aanleiding voor het idee van die sneltram in de eerste plaats, en als het hele plan was uitgevoerd, dan zou Limburg vandaag een openbaar vervoer hebben waar de rest van Vlaanderen jaloers op kon zijn. Helaas, het blijft aanrommelen in de marge, met nu pas wat Belgische politici die wakkerschieten over de Maasbrug die ze in Maastricht willen afbreken, maar daarom is er nog geen plan om lijn 20 ooit te heropenen. Ik blijf dus erg sceptisch, en erg cynisch over hoe de Limburgse politiek zelf erin geslaagd is om hun eigen ruiten in te gooien...pietje schreef: ↑13 nov 2025, 19:47 Dat die "tram" er tussen Hasselt en Maastricht niet gekomen is, ben ik eigenlijk wel blij om, ik zie dit niet als een domme besparing.
Een tramverbinding zou daar echt een miskleun geworden zijn, die niets wezenlijks toevoegt.
Maar een treinverbinding zou op die plek wél een goed idee geweest zijn, dus zou het veel beter geweest zijn om daar het nodige geld tegenaan te gooien.
Dit oa. door de vele stops in het centrum, die eigenlijk niet thuishoren bij de snelle verbinding die men oorspronkelijk beoogde.
Het belangrijkste voordeel van een treinverbinding zou ook geweest zijn dat het ook geïntegreerd kon worden in de binnenlandse netten, dus niet een begin- en eindpunt in beide steden, maar direct doorgekoppeld naar vooral aan Belgische zijde doorgekoppeld bv. richting Leuven of Antwerpen.
Vooral het feit dat er voor de sneltrams zoveel meer infrastructuurinvesteringen nodig zijn voor zo'n beperkte tijdswinst, heeft mij al snel doen beseffen dat als je een Euro slechts 1 keer kunt investeren in OV, je dat beter niet doet in nieuwe sneltramlijnen voor Limburg, maar dat er beter gekeken wordt naar uitbouw van echte spoorlijnen.
Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Neen, dat is geen goed idee. Het was net de overstapmogelijkheid aan het station dat het plan met de sneltrams zo interessant maakte. Je wil immers ook reizigers van verder dan Maastricht aantrekken.maarten schreef: ↑13 nov 2025, 21:11 Voor wat betreft die trein, ik weet niet of dit ooit onderzocht is: op de plek waar nu het grote P+R Frontenpark ligt lag ooit het goederenstation van Maastricht-Noord. De bedding lijkt nog vrij te zijn. Je bent vandaar dichter bij het Vrijthof dan vanaf station Maastricht.
Dus als ooit de Belgische overheid geld heeft om lijn 20 weer heraanteleggen, en als die spoorbrug dan weg is, dan maak je een nieuw station Maastricht-Noord(west).