Nieuwe halte Pairi Daiza
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Pairi Daiza heeft er ook baat bij dat er meer mensen per trein komen, bijkomende parking aanleggen kost geld, buurtbewoners zijn de verkeersoverlast beu, mss staan er voorwaarden in de vergunning dat x aantal bezoekers per trein moet komen (of verwachten ze dergelijke voorwaarden).
-
ovspotter_be
- Berichten: 1348
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Dat is inderdaad een verschil tegenover andere soortgelijke parken zoals Walibi of Plopsaland De Panne.
Pairi Daiza ligt niet aan een grote weg dus iedereen dat met de auto naar het park wilt moet de dorpskernen van Gages of Cambron-Casteau door.
Daarnaast (en dat haalt de woordvoerder van Infrabel ook aan) zorgt de overweg ter hoogte van het huidige station Cambron-Casteau vaak voor problemen doordat bezoekers (vaak gezinnen dan nog wel) nog snel de gesloten overweg oversteken om hun trein te halen, van bijna ieder sensibiliseringsfilmpje dat Infrabel verspreid rondom overwegen is wel minstens één clip afkomstig van die overweg te Cambron-Casteau.
Pairi Daiza ligt niet aan een grote weg dus iedereen dat met de auto naar het park wilt moet de dorpskernen van Gages of Cambron-Casteau door.
Daarnaast (en dat haalt de woordvoerder van Infrabel ook aan) zorgt de overweg ter hoogte van het huidige station Cambron-Casteau vaak voor problemen doordat bezoekers (vaak gezinnen dan nog wel) nog snel de gesloten overweg oversteken om hun trein te halen, van bijna ieder sensibiliseringsfilmpje dat Infrabel verspreid rondom overwegen is wel minstens één clip afkomstig van die overweg te Cambron-Casteau.
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Inderdaad het is meer dan zomaar het verplaatsen van een perron. Het is dus ook een investering in veiligheid. Die op drukke toeristische locaties toch wel belangrijk zijn. Ook de toegankelijkheid voor mensen met een beperkte mobiliteit gaat omhoog.
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Voor wiens rekening rijdt de NMBS? De dagelijkse gebruiker of voor het grootkapitaal van bedrijven als Pairi Daiza? Dit terwijl grote stations als Ath of Tournai met veel hogere reizigersaantallen, nog steeds onaangepast en toegankelijkheid zijn. De grootste winst zit in de dagelijkse gebruiker, en laat het nu net deze reiziger zijn die de NMBS compleet in de wind slaat.
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Wat een zure frustratie weer...
Als je spoor succesvol wil maken moet je juist meer inzetten op dergelijke initiatieven, vooal omdat je zo ook de treinen vult buiten de klassieke spitsuren. Want niets dat zo inefficiënt is dan een paar volle treinen in de spits waar een overgroot deel van de "dagelijkse gebruikers" inzit en voor de rest vrijwel leeg.
Als je spoor succesvol wil maken moet je juist meer inzetten op dergelijke initiatieven, vooal omdat je zo ook de treinen vult buiten de klassieke spitsuren. Want niets dat zo inefficiënt is dan een paar volle treinen in de spits waar een overgroot deel van de "dagelijkse gebruikers" inzit en voor de rest vrijwel leeg.
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Helemaal oneens. Er kan voor toeristische reizen ook een grote winst gemaakt worden qua reizigersaantallen. Als deze ingreep ervoor kan zorgen dat er een veel groter deel van de dierentuinbezoekers per trein komen dan wint zowel de NMBS als de lokale gemeenschap (want minder auto's in hun dorp). En dat is net het doel van openbaar vervoer.TimJ36 schreef: ↑08 nov 2025, 18:05 Voor wiens rekening rijdt de NMBS? De dagelijkse gebruiker of voor het grootkapitaal van bedrijven als Pairi Daiza? Dit terwijl grote stations als Ath of Tournai met veel hogere reizigersaantallen, nog steeds onaangepast en toegankelijkheid zijn. De grootste winst zit in de dagelijkse gebruiker, en laat het nu net deze reiziger zijn die de NMBS compleet in de wind slaat.
Toeristisch vervoer organisere per trein is niet altijd makkelijk, veel attracties bevinden zich helaas ver van een spoorlijn. Maar als er dan eens een topattractie zich toevallig wel langs een spoorlijn bevindt moet deze kans juist met beide handen aangegrepen worden.