Nieuwe halte Pairi Daiza

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje
Berichten: 1020
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Nieuwe halte Pairi Daiza

Bericht door desirootje »

Dit hoort hier niet echt thuis want dit gaat over 2028 ten vroegste maar de VRT vermeldt dat het station van Cambron-Casteau verschoven, toegankelijk en vergroot gaat worden, en dat dit deels is om meer mensen aan te moedigen om naar Pairi Daiza te komen met de trein. Nu is dat momenteel niet al te interesant met 1 T-trein vanuit Mons en 1 uit Gent per dag en een stoptrein tussen Mons en grootstad Geraardsbergen. Zou men van plan zijn om op termijn een IC Mons-Denderleeuw(-Aalst/Gent) te creeëren om dit aantrekkelijker te maken? Deze zou stoppen in Mons, Jurbise, Cambron Casteau (wat wss dan Pairi Daiza zal noemen), (mss Brugelette), Ath, Lesinnes, Geraardsbergen, Ninove en Denderleeuw. Persoonlijk zie ik dit als een verspilling van geld als die IC er niet zou komen, het station is niet de reden waarom mensen de trein niet nemen. Die van Bierges-Walibi, De Panne en Bokrijk liggen niet beter, het is de bediening die moet verbeteren.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 584
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door TKR »

Ik denk dat het station Pairi-Daiza noemen, en het adverteren ook al veel kan helpen. Ik had tot sinds kort geen flauw idee dat je hier met de trein kon geraken...
BVG1988
Berichten: 799
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door BVG1988 »

De T-trein vanuit Gent naar Cambron-Casteau reed bij mijn tot het haar 2023. Sindsdien zijn er enkel nog maar geweest vanuit Schaarbeek via Halle langs de Noord-Zuidverbinding (of bij werken via Brussel-Luxemburg en lijn 26). Vorig jaar was er dan nog een bij die werd gereden met M7 tijdens de zomer. Tijdens de paasvakantie waren er ook met sprinters en in 2024 ook met HLE 21 met 11x M4
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 4085
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door jan_olieslagers »

TKR schreef: 03 nov 2025, 21:35 Ik denk dat het station Pairi-Daiza noemen, en het adverteren ook al veel kan helpen. Ik had tot sinds kort geen flauw idee dat je hier met de trein kon geraken...
Ja, maar dan zou de directie van dat dierenpark wel mogen bijbetalen voor de extra promotie.

Overigens lijkt dit onderwerp me relevant genoeg om te worden afgesplitst naar een eigen draad. Moderators??
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 584
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door TKR »

Ik zie niet direct in waarom Pairi Daiza zou moeten bijbetalen voor een maatregel die NMBS zou nemen om meer reizigers te lokken..
stijn
Berichten: 352
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door stijn »

TKR schreef: 04 nov 2025, 09:46 Ik zie niet direct in waarom Pairi Daiza zou moeten bijbetalen voor een maatregel die NMBS zou nemen om meer reizigers te lokken..
Ik ook niet... zij doen hun duit in het zakje door een tweede inkom te maken en te bemannen...
ovspotter_be
Berichten: 1345
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door ovspotter_be »

Pairi Daiza investeert juist in totaal het meeste, de verplaatsing van het treinstation kost zo'n 4,8 miljoen euro (2,6 miljoen betaald door Infrabel, 1,8 miljoen door de NMBS en 400.000 euro door Pairi Daiza).
De nieuwe ingang die Pairi Daiza wilt bouwen zal in totaal zo'n 10 miljoen euro kosten.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 584
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door TKR »

Ik heb het dan enkel en alleen over de naamsverandering van het station dat er volgens mij moet komen. Het station moet Pairi Daiza gaan heten, net zoals het station van Bierges 'Walibi' in de naam heeft.


Deze naamsverandering maakt volgens mij veel minder reclame voor Pairi Daiza, veel meer voor het feit dat je er met de trein geraakt. Waarom zou Pairi Daiza daarvoor moeten betalen?
pietje
Berichten: 828
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door pietje »

Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar hoe kan het eenvoudigweg verplaatsen van een halte eigenlijk 4,4 miljoen kosten?
Ik snap dat er een voetgangerstunnel komt en dat de perrons opnieuw moeten opgebouwd worden, maar dan nog lijkt het mij toch een erg stevig bedrag.
Kent iemand een preciezere verdeling van dat bedrag?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 04 nov 2025, 12:20 Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar hoe kan het eenvoudigweg verplaatsen van een halte eigenlijk 4,4 miljoen kosten?
Ik snap dat er een voetgangerstunnel komt en dat de perrons opnieuw moeten opgebouwd worden, maar dan nog lijkt het mij toch een erg stevig bedrag.
Kent iemand een preciezere verdeling van dat bedrag?
De precieze verdeling kan ik niet geven, maar ik kan wel zeggen dat alles wat met kunstwerken te maken heeft-zoals een tunnel- heel erg stevig gebouwd moet zijn waardoor de kosten vanzelf in de miljoenen lopen.
Moest draagstructuren bouwen goedkoper kunnen, dan hadden we al lang geen overwegen meer...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1242
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door Tim »

pietje schreef: 04 nov 2025, 12:20 Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar hoe kan het eenvoudigweg verplaatsen van een halte eigenlijk 4,4 miljoen kosten?
Ik snap dat er een voetgangerstunnel komt en dat de perrons opnieuw moeten opgebouwd worden, maar dan nog lijkt het mij toch een erg stevig bedrag.
Kent iemand een preciezere verdeling van dat bedrag?
Nog meer weggesmeten geld: het perron richting Ath werd in 2022 nog maar volledig vernieuwd en verhoogd...
rdv
Berichten: 1364
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe halte Pairi Daiza

Bericht door rdv »

En wellicht ook dure onteigeningen.
rdv
Berichten: 1364
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe halte Pairi Daiza

Bericht door rdv »

Dit had goedkoper opgelost kunnen worden door een pad van minder dan 350 m te voorzien langs de spoorweg tussen de Rue Notre Dame en de Rue du Berceau, de totale afstand tussen station en ingang zou dan zo een 500m zijn, idem als voor Plopsaland en Walibi. Geen tunnel nodig, geen verplaatsing van de perrons nodig (wel perronverlenging). In realiteit zou het zelfs minder dan 350m zijn, want het pad zou de eerste 100 meter of zo over het (verlengde) perron lopen.
ovspotter_be
Berichten: 1345
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door ovspotter_be »

Tim schreef: 04 nov 2025, 13:40 Nog meer weggesmeten geld: het perron richting Ath werd in 2022 nog maar volledig vernieuwd en verhoogd...
Hopelijk kan men wel nog zaken hiervan (ik denk bijvoorbeeld aan de blindegelijdelijn, perronverlichting, wachthuisjes, signalisatie, ...) recycleren naar het nieuwe station.
jan_olieslagers
Berichten: 4085
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door jan_olieslagers »

TKR schreef: 04 nov 2025, 09:46 Ik zie niet direct in waarom Pairi Daiza zou moeten bijbetalen voor een maatregel die NMBS zou nemen om meer reizigers te lokken..
Wegens de publicitaire meerwaarde. Het spoorbedrijf heeft niet genoeg commercieel gevoel/instelling om zoiets in te schatten en aan te grijpen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie