Eigenlijk is de NMBS best wel efficiënt hoor. Er zijn zeker enkele kleinere efficiëntie winsten mogelijk, maar dat is niet van zo'n grootte orde dat je er meer mee wint dan wat je verliest met te gaan opknippen.
Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033
Re: Eurostar
Re: Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033
Afgelopen jaar had de spoor groep het volgend aantal werknemers
HR Rail = ongeveer 700
Infrabel = 9562
NMBS = 18600
Alles samen dus ongeveer 29000 mensen. In de jaren 80 was dat tussen de 70 en 80.000 in de jaren 60 was het zelfs meer dan 80.000. Door digitalisering en besparingen zijn er dus al heel wat jobs verdwenen de afgelopen decennia . Het belangrijkste waar je nog kan besparen is vooral bovenaan. De spoorgroep heeft nogal een brede top door de politiek die zich graag komt moeien. Het aantal “bazen” per 1000 werknemers zal dus vrij hoog zijn.
HR Rail = ongeveer 700
Infrabel = 9562
NMBS = 18600
Alles samen dus ongeveer 29000 mensen. In de jaren 80 was dat tussen de 70 en 80.000 in de jaren 60 was het zelfs meer dan 80.000. Door digitalisering en besparingen zijn er dus al heel wat jobs verdwenen de afgelopen decennia . Het belangrijkste waar je nog kan besparen is vooral bovenaan. De spoorgroep heeft nogal een brede top door de politiek die zich graag komt moeien. Het aantal “bazen” per 1000 werknemers zal dus vrij hoog zijn.
Re: Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033
En niet vergeten: in die tijd deed "het spoor" alles zelf. Nu zijn heel wat diensten uitbesteed aan privéfirma's en filialen, gaande van kuisploegen tot spoorvernieuwing. Als je die werknemers meetelt, werken er heel wat meer mensen bij de spoorwegen als die cijfers die je aanhaalt.Steven schreef: ↑23 okt 2025, 09:21 Afgelopen jaar had de spoor groep het volgend aantal werknemers
HR Rail = ongeveer 700
Infrabel = 9562
NMBS = 18600
Alles samen dus ongeveer 29000 mensen. In de jaren 80 was dat tussen de 70 en 80.000 in de jaren 60 was het zelfs meer dan 80.000. Door digitalisering en besparingen zijn er dus al heel wat jobs verdwenen de afgelopen decennia . Het belangrijkste waar je nog kan besparen is vooral bovenaan. De spoorgroep heeft nogal een brede top door de politiek die zich graag komt moeien. Het aantal “bazen” per 1000 werknemers zal dus vrij hoog zijn.
Wat het openstellen van het net voor privéoperatoren betreft: maak je geen illusies, dat zal komen. Het hoeft ook niet negatief te zijn (en dat zeg ik als NMBS'er!). In Duitsland is de DBAG in de jaren '90 ook maar begonnen met het verbeteren van de dienstverlening onder druk van de concurrentie. Vorige maand heb ik een rondrit per trein door Tsjechië gemaakt, waar heel wat diensten ondertussen door de privé worden uitgevoerd. Dat gaat van IC's tot regionale lijnen. En nee, het was geen "gedoe" met tickets. Alles heel eenvoudig en goede onderlinge aansluitingen. In Ceska Lipa bv: perfecte aansluiting tussen drie operatoren (CD, Arriva en Trilex).
Re: Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033
Het hoeft inderdaad niet slecht te gaan. Er zijn landen waar dingen perfect gaan. Ons land tracht in die landen altijd de mosterd te halen maar slaagt er geregeld in om die mosterd dan wel volledig om zeep te helpen. Ik ben van mening dat onze Belgische politiek te veel om zeep is om de goede zaken uit andere landen mooi op te zetten in België tot iets heel nuttig.
Als je weet dat Zwitserland 74 spoorwegbedrijven (van superklein tot groot) heeft en in totaal 250 verschillende OV bedrijven heeft…. Hebben wij nog een hele weg af te leggen om zoiets gedaan te krijgen.
Als je weet dat Zwitserland 74 spoorwegbedrijven (van superklein tot groot) heeft en in totaal 250 verschillende OV bedrijven heeft…. Hebben wij nog een hele weg af te leggen om zoiets gedaan te krijgen.
-
- Berichten: 4081
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033
Ja, en die ingehuurde diensten moeten ook beheerd en aangestuurd worden. Dat verklaart misschien ten dele dat "de top" breder is dan men zou verwachten. Waarmee ik de invloed van "de politiek" niet wil minimaliseren.DR-fan schreef: ↑23 okt 2025, 14:19En niet vergeten: in die tijd deed "het spoor" alles zelf. Nu zijn heel wat diensten uitbesteed aan privéfirma's en filialen, gaande van kuisploegen tot spoorvernieuwing. Als je die werknemers meetelt, werken er heel wat meer mensen bij de spoorwegen als die cijfers die je aanhaalt.Steven schreef: ↑23 okt 2025, 09:21 Afgelopen jaar had de spoor groep het volgend aantal werknemers
HR Rail = ongeveer 700
Infrabel = 9562
NMBS = 18600
Alles samen dus ongeveer 29000 mensen. In de jaren 80 was dat tussen de 70 en 80.000 in de jaren 60 was het zelfs meer dan 80.000. Door digitalisering en besparingen zijn er dus al heel wat jobs verdwenen de afgelopen decennia . Het belangrijkste waar je nog kan besparen is vooral bovenaan. De spoorgroep heeft nogal een brede top door de politiek die zich graag komt moeien. Het aantal “bazen” per 1000 werknemers zal dus vrij hoog zijn.
Overigens lijkt me dat uitbesteden van bepaalde diensten een duidelijke illustratie van de incompetentie van het (midden)kader om die diensten zelf degelijk en effici"ent te organiseren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.