Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033

Alles over reizigerstreinen in België.
kristofvt
Berichten: 125
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033

Bericht door kristofvt »

Vanaf 2033 moet België zijn binnenlandse passagiersvervoersdiensten per spoor openstellen voor openbare aanbestedingen, wat het einde betekent van het monopolie van de nationale operator NMBS.
https://www.railtech.be/nl/spoorbouw/20 ... itie-tikt/

Wat zijn de gevolgen? uit het artikel
Dat NMBS vanaf 2028 geen statutair personeel meer zal kunnen aanwerven, hoewel veel van haar huidige werknemers nog steeds onder beschermde ambtenarenvoorwaarden zullen vallen. Ondertussen kan de uitgebreide vloot en infrastructuur niet zomaar buiten dienst worden gesteld en kunnen onderhoudscentra niet gemakkelijk worden gedeactiveerd. Er moet een oplossing worden gevonden om deze personele en materiële middelen te herverdelen onder toekomstige exploitanten.

Ik vraag me echter af?
Tegen 2033 zou er ook een groot deel materieel uit dienst gaan. In het buitenland bestellen nieuwe exploitanten zelf hun materieel en bouwen/huren ze nieuwe onderhoudsplaatsen. Heeft dit ook gevolgen voor de nieuwe motorstellen MR30 de bestelling heeft al vertraging door de Raad van Staten en een raamovereenkomst voor leveringen met de NMBS gedurende 12 jaar lijkt wel lang als de NMBS een deel van het reizigersvervoer zal verliezen in 2033.
jan_olieslagers
Berichten: 4079
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033

Bericht door jan_olieslagers »

Hoort dit niet in het eerdere draadje "Liberalisering"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Eurostar

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: Moest ik aan de top staan bij Eurostar, met de kennis die ik nu hed, ziu dat inderdaad mijn grootste vrees zijn: hoe zal het bedrijf de komst van concurrenten doorstaan? Dat is zeker een goede reden om voorlopig wat minder treinen te bestellen, met de optie om relatief eenvoudig de vloot alsnog uit te breiden.
Wat de NMBS gaat doen met al haar MR30's wanneer ze de helft van haar lijnen verliest aan concurentie weet ik ook niet. Een kwartierdienst op Gent-Geraardsbergen?
trainlovertje
Berichten: 2831
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eurostar

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 22 okt 2025, 15:43
trainlovertje schreef: Moest ik aan de top staan bij Eurostar, met de kennis die ik nu hed, ziu dat inderdaad mijn grootste vrees zijn: hoe zal het bedrijf de komst van concurrenten doorstaan? Dat is zeker een goede reden om voorlopig wat minder treinen te bestellen, met de optie om relatief eenvoudig de vloot alsnog uit te breiden.
Wat de NMBS gaat doen met al haar MR30's wanneer ze de helft van haar lijnen verliest aan concurentie weet ik ook niet. Een kwartierdienst op Gent-Geraardsbergen?
Of ter beschikkkng stellen aan de nieuwe vervoerder. Dat valt natuurlijk af te wachten hoe zo’n uitbesteding eruit zal zien, met belangrijke invloed van de politiek uiteraard.
desirootje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Eurostar

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 22 okt 2025, 15:45 Of ter beschikkkng stellen aan de nieuwe vervoerder. Dat valt natuurlijk af te wachten hoe zo’n uitbesteding eruit zal zien, met belangrijke invloed van de politiek uiteraard.
NS heeft dat tijdelijk gedaan, maar heel snel had iedereen zijn eigen Flirts besteld... Ik weet niet wat er allemaal met dat materieel is gebeurd want het was heus niet volledig verouderd.
dovaere
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

desirootje schreef: 22 okt 2025, 15:43 Wat de NMBS gaat doen met al haar MR30's wanneer ze de helft van haar lijnen verliest aan concurentie weet ik ook niet. Een kwartierdienst op Gent-Geraardsbergen?
Dat is nog een ander onderwerp: concessies verleend door de overheid.
In bepaalde landen waar dat al gebeurt, tegenwoordig ook Frankrijk, regelen de overheden die de concessie verlenen soms ook hoe en welk materieel overgedragen wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 22 okt 2025, 15:43
trainlovertje schreef: Moest ik aan de top staan bij Eurostar, met de kennis die ik nu hed, ziu dat inderdaad mijn grootste vrees zijn: hoe zal het bedrijf de komst van concurrenten doorstaan? Dat is zeker een goede reden om voorlopig wat minder treinen te bestellen, met de optie om relatief eenvoudig de vloot alsnog uit te breiden.
Wat de NMBS gaat doen met al haar MR30's wanneer ze de helft van haar lijnen verliest aan concurentie weet ik ook niet. Een kwartierdienst op Gent-Geraardsbergen?
Als er al een liberalisering komt - ik acht de kans nog altijd reëel dat het zover noet zal komen - zal dat zeker niet lijn per lijn zijn maar hoogstwaarschijnlijk met grote concessies, misschien zelfs maar 1 concessie voor heel het land. Het rollend materieel gaat dan vanzelf mee met de winnaar van de concessie.
desirootje
Berichten: 1015
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Eurostar

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 22 okt 2025, 15:58 Als er al een liberalisering komt - ik acht de kans nog altijd reëel dat het zover noet zal komen - zal dat zeker niet lijn per lijn zijn maar hoogstwaarschijnlijk met grote concessies, misschien zelfs maar 1 concessie voor heel het land. Het rollend materieel gaat dan vanzelf mee met de winnaar van de concessie.
Dus dan zou NMBS van vandaag op morgen volledig kunnen verdwijnen, sorry Keolis heeft gewonnen. Ik hoop persoonlijk van niet
HLE18
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033

Bericht door HLE18 »

Ik zie toch weinig voordelen zowel voor de reizigers als personeel... Hoe dan ook zal het voor de reiziger altijd extra gedoe zijn als hij op een lijn bepaalde treinen wel mag nemen en andere weer niet. Halverwege je traject moeten overstappen op een andere maatschappij = 2 aparte tickets of abonnementen = extra kosten voor de reiziger?

De enige goeie oplossing in mijn ogen is dat de "overheid" tickets / abonnementen verkoopt en je daarmee treinen mag nemen van gelijk welk bedrijf. Ideaal zou dat inclusief bussen, trams, deelfietsen,... zijn voor een bepaald bedrag per maand. De overheid bepaald welke maatschappijen op welke lijnen mogen rijden en verdeeld de inkomsten / contracten volgens hun prestaties.
maarten
Berichten: 447
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Eurostar

Bericht door maarten »

desirootje schreef: 22 okt 2025, 15:51
trainlovertje schreef: 22 okt 2025, 15:45 Of ter beschikkkng stellen aan de nieuwe vervoerder. Dat valt natuurlijk af te wachten hoe zo’n uitbesteding eruit zal zien, met belangrijke invloed van de politiek uiteraard.
NS heeft dat tijdelijk gedaan, maar heel snel had iedereen zijn eigen Flirts besteld... Ik weet niet wat er allemaal met dat materieel is gebeurd want het was heus niet volledig verouderd.
Dat was wel wat anders. Dat was oud en eigenlijk uitgerangeerd materieel: Plan-V en Wadlopers. MR30 is dan nieuw.
dovaere
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033

Bericht door dovaere »

HLE18 schreef: 22 okt 2025, 18:26 Ik zie toch weinig voordelen zowel voor de reizigers als personeel... Hoe dan ook zal het voor de reiziger altijd extra gedoe zijn als hij op een lijn bepaalde treinen wel mag nemen en andere weer niet.Halverwege je traject moeten overstappen op een andere maatschappij = 2 aparte tickets of abonnementen = extra kosten voor de reiziger?
Dat "gedoe" is niet hoe het in Duitsland en Nederland geregeld is met de concessies.
Ook in de Franse regio Provence-Alpe-Côte d'Azur is het de regio die de kaartjesverkoop regelt van Transdev die daar nu een concessie rijdt. Daar is er sindsdien niet meer extra "gedoe" dan dat er al bestond tussen de verschillende kaartjes van de SNCF: TER, Ouigo en TGV Inoui.
De enige goeie oplossing in mijn ogen is dat de "overheid" tickets / abonnementen verkoopt en je daarmee treinen mag nemen van gelijk welk bedrijf. Ideaal zou dat inclusief bussen, trams...
Dat lijkt toch wel op wat er in de Duitse regionaal vervoer gebeurt door de vervoersverbonden (Verkehrsverbund).
In het Nederlands openbaar vervoer moet je wel met de OV-chipkaart "omchecken" tussen de verschillende vervoerders, maar heb je verder weinig last en moet je vooraf niet verplicht keuzes maken tussen tarieven of aankopen van verschillende tickets.
dovaere
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 22 okt 2025, 15:58 Als er al een liberalisering komt - ik acht de kans nog altijd reëel dat het zover noet zal komen - zal dat zeker niet lijn per lijn zijn maar hoogstwaarschijnlijk met grote concessies, misschien zelfs maar 1 concessie voor heel het land. Het rollend materieel gaat dan vanzelf mee met de winnaar van de concessie.
Ik ken geen land waar dat in één keer gebeurt. Het zou ook niet logisch zijn om iets te doen wat gegarandeerd niet kan.

Dat ging in Nederland bijvoorbeeld telkens over een paar regionale lijnen samen. Soms samen met het busvervoer in zo'n gebied.
Of een deel van een Duitse deelstaat of een deel van een Franse regio.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 22 okt 2025, 23:06
Shrek schreef: 22 okt 2025, 15:58 Als er al een liberalisering komt - ik acht de kans nog altijd reëel dat het zover noet zal komen - zal dat zeker niet lijn per lijn zijn maar hoogstwaarschijnlijk met grote concessies, misschien zelfs maar 1 concessie voor heel het land. Het rollend materieel gaat dan vanzelf mee met de winnaar van de concessie.
Ik ken geen land waar dat in één keer gebeurt. Het zou ook niet logisch zijn om iets te doen wat gegarandeerd niet kan.

Dat ging in Nederland bijvoorbeeld telkens over een paar regionale lijnen samen. Soms samen met het busvervoer in zo'n gebied.
Of een deel van een Duitse deelstaat of een deel van een Franse regio.
Het probleem daarmee is dat je door op te splitsen de dienstverlening sowieso gaat verminderen voor de reizigers en de kosten verhoogt wegens het wegvallen van het schaalvoordeel.
Dus inderdaad, het is niet logisch om te liberaliseren :wink:
rdv
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033

Bericht door rdv »

HLE18 schreef: 22 okt 2025, 18:26 De enige goeie oplossing in mijn ogen is dat de "overheid" tickets / abonnementen verkoopt en je daarmee treinen mag nemen van gelijk welk bedrijf. Ideaal zou dat inclusief bussen, trams, deelfietsen,... zijn voor een bepaald bedrag per maand. De overheid bepaald welke maatschappijen op welke lijnen mogen rijden en verdeeld de inkomsten / contracten volgens hun prestaties.
Dat is ongeveer het model dat De Lijn of de Duitse deelstaten toepassen. Pakket diensten of lijnen uitbesteden.
Shrek schreef: 22 okt 2025, 23:23 Het probleem daarmee is dat je door op te splitsen de dienstverlening sowieso gaat verminderen voor de reizigers en de kosten verhoogt wegens het wegvallen van het schaalvoordeel.
Dus inderdaad, het is niet logisch om te liberaliseren
Op een bepaald moment gaat de logheid van de monopolist het schaalvoordeel opheffen. Ergens de balans tussen de twee vinden is de uitdaging.
maarten
Berichten: 447
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Eurostar

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 22 okt 2025, 23:23
en de kosten verhoogt wegens het wegvallen van het schaalvoordeel.
Dan ga je er van uit dat NMBS dus al een superefficiente organisatie is waar geen enkele besparing meer mogelijk is.
Iets wat niet echt mijn indruk is.
Plaats reactie