Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033
Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033
Vanaf 2033 moet België zijn binnenlandse passagiersvervoersdiensten per spoor openstellen voor openbare aanbestedingen, wat het einde betekent van het monopolie van de nationale operator NMBS.
https://www.railtech.be/nl/spoorbouw/20 ... itie-tikt/
Wat zijn de gevolgen? uit het artikel
Dat NMBS vanaf 2028 geen statutair personeel meer zal kunnen aanwerven, hoewel veel van haar huidige werknemers nog steeds onder beschermde ambtenarenvoorwaarden zullen vallen. Ondertussen kan de uitgebreide vloot en infrastructuur niet zomaar buiten dienst worden gesteld en kunnen onderhoudscentra niet gemakkelijk worden gedeactiveerd. Er moet een oplossing worden gevonden om deze personele en materiële middelen te herverdelen onder toekomstige exploitanten.
Ik vraag me echter af?
Tegen 2033 zou er ook een groot deel materieel uit dienst gaan. In het buitenland bestellen nieuwe exploitanten zelf hun materieel en bouwen/huren ze nieuwe onderhoudsplaatsen. Heeft dit ook gevolgen voor de nieuwe motorstellen MR30 de bestelling heeft al vertraging door de Raad van Staten en een raamovereenkomst voor leveringen met de NMBS gedurende 12 jaar lijkt wel lang als de NMBS een deel van het reizigersvervoer zal verliezen in 2033.
https://www.railtech.be/nl/spoorbouw/20 ... itie-tikt/
Wat zijn de gevolgen? uit het artikel
Dat NMBS vanaf 2028 geen statutair personeel meer zal kunnen aanwerven, hoewel veel van haar huidige werknemers nog steeds onder beschermde ambtenarenvoorwaarden zullen vallen. Ondertussen kan de uitgebreide vloot en infrastructuur niet zomaar buiten dienst worden gesteld en kunnen onderhoudscentra niet gemakkelijk worden gedeactiveerd. Er moet een oplossing worden gevonden om deze personele en materiële middelen te herverdelen onder toekomstige exploitanten.
Ik vraag me echter af?
Tegen 2033 zou er ook een groot deel materieel uit dienst gaan. In het buitenland bestellen nieuwe exploitanten zelf hun materieel en bouwen/huren ze nieuwe onderhoudsplaatsen. Heeft dit ook gevolgen voor de nieuwe motorstellen MR30 de bestelling heeft al vertraging door de Raad van Staten en een raamovereenkomst voor leveringen met de NMBS gedurende 12 jaar lijkt wel lang als de NMBS een deel van het reizigersvervoer zal verliezen in 2033.
-
Re: Openstellen binnenland passagiersvervoer in Belgie 2033
Hoort dit niet in het eerdere draadje "Liberalisering"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
Re: Eurostar
Wat de NMBS gaat doen met al haar MR30's wanneer ze de helft van haar lijnen verliest aan concurentie weet ik ook niet. Een kwartierdienst op Gent-Geraardsbergen?trainlovertje schreef: Moest ik aan de top staan bij Eurostar, met de kennis die ik nu hed, ziu dat inderdaad mijn grootste vrees zijn: hoe zal het bedrijf de komst van concurrenten doorstaan? Dat is zeker een goede reden om voorlopig wat minder treinen te bestellen, met de optie om relatief eenvoudig de vloot alsnog uit te breiden.
-
- Contacteer:
Of ter beschikkkng stellen aan de nieuwe vervoerder. Dat valt natuurlijk af te wachten hoe zo’n uitbesteding eruit zal zien, met belangrijke invloed van de politiek uiteraard.desirootje schreef: ↑22 okt 2025, 15:43Wat de NMBS gaat doen met al haar MR30's wanneer ze de helft van haar lijnen verliest aan concurentie weet ik ook niet. Een kwartierdienst op Gent-Geraardsbergen?trainlovertje schreef: Moest ik aan de top staan bij Eurostar, met de kennis die ik nu hed, ziu dat inderdaad mijn grootste vrees zijn: hoe zal het bedrijf de komst van concurrenten doorstaan? Dat is zeker een goede reden om voorlopig wat minder treinen te bestellen, met de optie om relatief eenvoudig de vloot alsnog uit te breiden.
-
NS heeft dat tijdelijk gedaan, maar heel snel had iedereen zijn eigen Flirts besteld... Ik weet niet wat er allemaal met dat materieel is gebeurd want het was heus niet volledig verouderd.trainlovertje schreef: ↑22 okt 2025, 15:45 Of ter beschikkkng stellen aan de nieuwe vervoerder. Dat valt natuurlijk af te wachten hoe zo’n uitbesteding eruit zal zien, met belangrijke invloed van de politiek uiteraard.
Dat is nog een ander onderwerp: concessies verleend door de overheid.desirootje schreef: ↑22 okt 2025, 15:43 Wat de NMBS gaat doen met al haar MR30's wanneer ze de helft van haar lijnen verliest aan concurentie weet ik ook niet. Een kwartierdienst op Gent-Geraardsbergen?
In bepaalde landen waar dat al gebeurt, tegenwoordig ook Frankrijk, regelen de overheden die de concessie verlenen soms ook hoe en welk materieel overgedragen wordt.
Als er al een liberalisering komt - ik acht de kans nog altijd reëel dat het zover noet zal komen - zal dat zeker niet lijn per lijn zijn maar hoogstwaarschijnlijk met grote concessies, misschien zelfs maar 1 concessie voor heel het land. Het rollend materieel gaat dan vanzelf mee met de winnaar van de concessie.desirootje schreef: ↑22 okt 2025, 15:43Wat de NMBS gaat doen met al haar MR30's wanneer ze de helft van haar lijnen verliest aan concurentie weet ik ook niet. Een kwartierdienst op Gent-Geraardsbergen?trainlovertje schreef: Moest ik aan de top staan bij Eurostar, met de kennis die ik nu hed, ziu dat inderdaad mijn grootste vrees zijn: hoe zal het bedrijf de komst van concurrenten doorstaan? Dat is zeker een goede reden om voorlopig wat minder treinen te bestellen, met de optie om relatief eenvoudig de vloot alsnog uit te breiden.
-
Dus dan zou NMBS van vandaag op morgen volledig kunnen verdwijnen, sorry Keolis heeft gewonnen. Ik hoop persoonlijk van nietShrek schreef: ↑22 okt 2025, 15:58 Als er al een liberalisering komt - ik acht de kans nog altijd reëel dat het zover noet zal komen - zal dat zeker niet lijn per lijn zijn maar hoogstwaarschijnlijk met grote concessies, misschien zelfs maar 1 concessie voor heel het land. Het rollend materieel gaat dan vanzelf mee met de winnaar van de concessie.
Ik zie toch weinig voordelen zowel voor de reizigers als personeel... Hoe dan ook zal het voor de reiziger altijd extra gedoe zijn als hij op een lijn bepaalde treinen wel mag nemen en andere weer niet. Halverwege je traject moeten overstappen op een andere maatschappij = 2 aparte tickets of abonnementen = extra kosten voor de reiziger?
De enige goeie oplossing in mijn ogen is dat de "overheid" tickets / abonnementen verkoopt en je daarmee treinen mag nemen van gelijk welk bedrijf. Ideaal zou dat inclusief bussen, trams, deelfietsen,... zijn voor een bepaald bedrag per maand. De overheid bepaald welke maatschappijen op welke lijnen mogen rijden en verdeeld de inkomsten / contracten volgens hun prestaties.
De enige goeie oplossing in mijn ogen is dat de "overheid" tickets / abonnementen verkoopt en je daarmee treinen mag nemen van gelijk welk bedrijf. Ideaal zou dat inclusief bussen, trams, deelfietsen,... zijn voor een bepaald bedrag per maand. De overheid bepaald welke maatschappijen op welke lijnen mogen rijden en verdeeld de inkomsten / contracten volgens hun prestaties.
Dat was wel wat anders. Dat was oud en eigenlijk uitgerangeerd materieel: Plan-V en Wadlopers. MR30 is dan nieuw.desirootje schreef: ↑22 okt 2025, 15:51NS heeft dat tijdelijk gedaan, maar heel snel had iedereen zijn eigen Flirts besteld... Ik weet niet wat er allemaal met dat materieel is gebeurd want het was heus niet volledig verouderd.trainlovertje schreef: ↑22 okt 2025, 15:45 Of ter beschikkkng stellen aan de nieuwe vervoerder. Dat valt natuurlijk af te wachten hoe zo’n uitbesteding eruit zal zien, met belangrijke invloed van de politiek uiteraard.
Dat "gedoe" is niet hoe het in Duitsland en Nederland geregeld is met de concessies.HLE18 schreef: ↑22 okt 2025, 18:26 Ik zie toch weinig voordelen zowel voor de reizigers als personeel... Hoe dan ook zal het voor de reiziger altijd extra gedoe zijn als hij op een lijn bepaalde treinen wel mag nemen en andere weer niet.Halverwege je traject moeten overstappen op een andere maatschappij = 2 aparte tickets of abonnementen = extra kosten voor de reiziger?
Ook in de Franse regio Provence-Alpe-Côte d'Azur is het de regio die de kaartjesverkoop regelt van Transdev die daar nu een concessie rijdt. Daar is er sindsdien niet meer extra "gedoe" dan dat er al bestond tussen de verschillende kaartjes van de SNCF: TER, Ouigo en TGV Inoui.
Dat lijkt toch wel op wat er in de Duitse regionaal vervoer gebeurt door de vervoersverbonden (Verkehrsverbund).De enige goeie oplossing in mijn ogen is dat de "overheid" tickets / abonnementen verkoopt en je daarmee treinen mag nemen van gelijk welk bedrijf. Ideaal zou dat inclusief bussen, trams...
In het Nederlands openbaar vervoer moet je wel met de OV-chipkaart "omchecken" tussen de verschillende vervoerders, maar heb je verder weinig last en moet je vooraf niet verplicht keuzes maken tussen tarieven of aankopen van verschillende tickets.
Ik ken geen land waar dat in één keer gebeurt. Het zou ook niet logisch zijn om iets te doen wat gegarandeerd niet kan.Shrek schreef: ↑22 okt 2025, 15:58 Als er al een liberalisering komt - ik acht de kans nog altijd reëel dat het zover noet zal komen - zal dat zeker niet lijn per lijn zijn maar hoogstwaarschijnlijk met grote concessies, misschien zelfs maar 1 concessie voor heel het land. Het rollend materieel gaat dan vanzelf mee met de winnaar van de concessie.
Dat ging in Nederland bijvoorbeeld telkens over een paar regionale lijnen samen. Soms samen met het busvervoer in zo'n gebied.
Of een deel van een Duitse deelstaat of een deel van een Franse regio.
Het probleem daarmee is dat je door op te splitsen de dienstverlening sowieso gaat verminderen voor de reizigers en de kosten verhoogt wegens het wegvallen van het schaalvoordeel.dovaere schreef: ↑22 okt 2025, 23:06Ik ken geen land waar dat in één keer gebeurt. Het zou ook niet logisch zijn om iets te doen wat gegarandeerd niet kan.Shrek schreef: ↑22 okt 2025, 15:58 Als er al een liberalisering komt - ik acht de kans nog altijd reëel dat het zover noet zal komen - zal dat zeker niet lijn per lijn zijn maar hoogstwaarschijnlijk met grote concessies, misschien zelfs maar 1 concessie voor heel het land. Het rollend materieel gaat dan vanzelf mee met de winnaar van de concessie.
Dat ging in Nederland bijvoorbeeld telkens over een paar regionale lijnen samen. Soms samen met het busvervoer in zo'n gebied.
Of een deel van een Duitse deelstaat of een deel van een Franse regio.
Dus inderdaad, het is niet logisch om te liberaliseren

Dat is ongeveer het model dat De Lijn of de Duitse deelstaten toepassen. Pakket diensten of lijnen uitbesteden.HLE18 schreef: ↑22 okt 2025, 18:26 De enige goeie oplossing in mijn ogen is dat de "overheid" tickets / abonnementen verkoopt en je daarmee treinen mag nemen van gelijk welk bedrijf. Ideaal zou dat inclusief bussen, trams, deelfietsen,... zijn voor een bepaald bedrag per maand. De overheid bepaald welke maatschappijen op welke lijnen mogen rijden en verdeeld de inkomsten / contracten volgens hun prestaties.
Op een bepaald moment gaat de logheid van de monopolist het schaalvoordeel opheffen. Ergens de balans tussen de twee vinden is de uitdaging.
Dan ga je er van uit dat NMBS dus al een superefficiente organisatie is waar geen enkele besparing meer mogelijk is.
Iets wat niet echt mijn indruk is.