Terug betaling tickets EuroCity direct

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
4017-4018

Terug betaling tickets EuroCity direct

Bericht door 4017-4018 »

Dag allemaal,

Ik heb eens een vraag:
Zaterdag had ik een reservatie voor de EuroCity Direct (die vorig weekend niet stopte in Antwerpen door werken, waardoor ik naar Brussel moest).
Ik was goed op tijd vertrokken, maar...
De tram die ik nam deed er een half uur over om aan station Antwerpen-Centraal te geraken, terwijl dat normaal maar 10 minuten duurt.
Het gevolg? Ik heb de trein naar Brussel gemist (en dus ook de gereserveerde EuroCity Direct).
Mijn vraag is nu: hoe kan ik mijn geld terugkrijgen?
Aangezien de NMBS in dit geval niet in fout was, neem ik aan dat De Lijn dit zou moeten terugbetalen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
overweg13

Re: Terug betaling tickets EuroCity direct

Bericht door overweg13 »

De NMBS zal inderdaad een vraag tot compensatie naast zich neer leggen; het staat ook ergens letterlijk vermeld in de voorwaarden. En De Lijn (net zoals de TEC of de MIVB) doen in zo'n geval alsof hun neus bloedt. Je kunt natuurlijk altijd eens proberen, maar voor zover ik weet is er bij de OV-maatschappijen niets voorzien om te compenseren in geval van vertraging.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steve

Bericht door Steve »

Daarvoor bestaan flexibele tarieven. Als je zelf de keuze maakt om voor een minder flexibel (en uiteraard goedkoper) tarief te gaan, heeft dat natuurlijk ook gevolgen. Dat de tram er langer over deed zal wellicht al niet de fout van De Lijn zelf zijn (verkeer, een storing of ander geval van overmacht?) en dan nog is "gevolgschade" bijna steeds uitgesloten.
4017-4018

Bericht door 4017-4018 »

overweg13 schreef: 20 okt 2025, 16:17 De NMBS zal inderdaad een vraag tot compensatie naast zich neer leggen; het staat ook ergens letterlijk vermeld in de voorwaarden. En De Lijn (net zoals de TEC of de MIVB) doen in zo'n geval alsof hun neus bloedt. Je kunt natuurlijk altijd eens proberen, maar voor zover ik weet is er bij de OV-maatschappijen niets voorzien om te compenseren in geval van vertraging.
Awel ja, bij het kantoor van De Lijn in Antwerpen-Centraal werd er mij gezegd: "als de sporen bezet zijn, kan De Lijn er niets aan doen"
4017-4018

Bericht door 4017-4018 »

Steve schreef: 20 okt 2025, 16:20 Daarvoor bestaan flexibele tarieven. Als je zelf de keuze maakt om voor een minder flexibel (en uiteraard goedkoper) tarief te gaan, heeft dat natuurlijk ook gevolgen. Dat de tram er langer over deed zal wellicht al niet de fout van De Lijn zelf zijn (verkeer, een storing of ander geval van overmacht?) en dan nog is "gevolgschade" bijna steeds uitgesloten.
Het was ondergronds, dus geen stoplichten of zo.
De bestuurder van de tram zei zelf ook "ik weet zelf ook niet wat er is".
Dus in dit geval, kan ik mijn geld niet terug krijgen?
rdv

Bericht door rdv »

Als je een reisverzekerning, of een verzekering bij je kredietkaart hebt, kan je daar proberen.
Steve

Bericht door Steve »

4017-4018 schreef: 20 okt 2025, 16:30
Steve schreef: 20 okt 2025, 16:20 Daarvoor bestaan flexibele tarieven. Als je zelf de keuze maakt om voor een minder flexibel (en uiteraard goedkoper) tarief te gaan, heeft dat natuurlijk ook gevolgen. Dat de tram er langer over deed zal wellicht al niet de fout van De Lijn zelf zijn (verkeer, een storing of ander geval van overmacht?) en dan nog is "gevolgschade" bijna steeds uitgesloten.
Het was ondergronds, dus geen stoplichten of zo.
De bestuurder van de tram zei zelf ook "ik weet zelf ook niet wat er is".
Dus in dit geval, kan ik mijn geld niet terug krijgen?
Lees er de voorwaarden van De Lijn eens op na, maar zelfs ondergronds zijn er veel mogelijke oorzaken van storingen of onderbrekingen die daarom niet op duidelijke nalatigheid van De Lijn als organisatie wijzen. En dan nog is een eventuele geste of compensatie bijna steeds beperkt tot de prijs van een rit of dergelijke en dus niet allerlei gevolgschade. Dat is in de praktijk ook gewoon niet bij te houden - valt je theaterbezoek daar ook onder, of je intercontinentale vlucht van 1000 euro? En hoe controleer/objectiveer je dat? Vergeet niet dat je heel veel zelf in de hand hebt door de keuze van je ticket (niet flexibel) en de marge die je al dan niet gelaten hebt (en door "slechts" 20 minuten vertraging een internationale treinrit missen lijkt me toch nogal krap bemeten). Ik vrees dus dat je de bluts met de buil zult moeten nemen in dit geval.
4017-4018

Bericht door 4017-4018 »

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Plaats reactie