Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
overweg13

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door overweg13 »

klaas schreef: 06 okt 2025, 17:29 Want eerlijk gezegd, als je nu ziet dat er best veel jeugdbewegingen een bus huren in plaats van de trein te nemen, dan schort er toch ergens iets aan de prijszetting denk ik. En dat verbetert absoluut niet met het nieuwe systeem - integendeel.
Het is ook vele keren gemakkelijker om een bus te huren dan een groepsreis per trein aan te vragen. De busfirma zal geen bezwaar maken tegen een vertrekuur in de spits, de NMBS doet dat wel. En dan krijg je soms voorstellen die kant noch wal raken.
Met vriendelijke groet

overweg13
TKR

Bericht door TKR »

En je moet aan het station geraken, in plaats van aan beide uiteinden voor de deur afgezet te worden?
TKR

Bericht door TKR »

Op de VRT nieuwssite worden enkele vergelijkingen met vroeger tegen nu gemaakt ivm de tarieven.
Een voorbeeld is de kotstudent die van Oostende naar Gent reist. Een enkeltje zou €7.7 gekost hebben, wat neer komt op €15.4 / week. Nu slechts €14.2 of zelfs €11 met Train+.

Bestaat het kotstudenten abbo (10 beurtenkaart) niet meer dan? Ik kon vroeger Aalst-Gent reizen voor €0.7...
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

De Student Multi is de enige meerrittenkaart die blijft bestaan dus de kotstudent uit het artikel van VRT NWS zal waarschijnlijk eerder daar gebruik van maken dan losse tickets.
Voor Oostende - Gent komt dit op €1,62 per traject in 2e klas.
dovaere

Grote tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door dovaere »

De grootste tariefhervorming van de NMBS komt eraan op 15/10/2025. Dit draadje dient om duidelijk de verschillende voorwaarden samen te vatten:
Volwassenen (26-64)
Voordelige tarieven voor iedereen
✔ Reis op elk moment tegen het Standaardtarief. Verre ritten worden tot 20% goedkoper dan vandaag.
✔ Weekendtarief: 30% korting op zaterdag, zondag en feestdagen. Ook voor een enkele rit.

Extra korting met Train+
✔ 40% korting op het Standaardtarief tijdens de daluren
✔ 40% extra korting op het Weekendtarief
✔ Betaal nooit meer dan € 14 per rit (2de klas), ongeacht het tijdstip
✔ Slechts € 6 per maand of € 48 per jaar
Lanceringsaanbod : t.e.m. 4 januari 2026 kost Train+ slechts € 3 voor 1 maand of € 24 voor 12 maanden.🔥

Jongeren (12-25), senioren (65+) en reizigers met recht op verhoogde tegemoetkoming
Altijd korting!
✔ Reis op elk moment met 40% korting op het Standaardtarief. Dus ook interessant voor korte afstanden.
✔ Ook in 1e klas geniet je van deze voordelige tarieven.
Extra korting met Train+
✔ Betaal nooit meer dan € 5,50 per rit (2de klas), ongeacht het tijdstip
✔ 40% extra korting (bovenop je al verlaagde basistarief) tijdens de daluren, zaterdag, zondag en feestdagen
✔ Slechts € 4 per maand of € 32 per jaar
Lanceringsaanbod : t.e.m. 4 januari 2026 kost Train+ voor jou slechts € 2 voor 1 maand of € 16 voor 12 maanden.🔥
https://www.belgiantrain.be/nl/news/new-pricing-offer
Andere nieuwigheden
  • Er wordt ook een kortingstarief ingevoerd voor groepen van 4 tot 15 personen. Zij krijgen een korting van 40 procent tijdens de daluren en tijdens het weekend.
  • Voor grote groepen verandert er niets. Zij krijgen een korting van 60 procent op voorwaarde dat ze op voorhand reserveren.
  • Als je je fiets meeneemt, betaal je in plaats van 4 euro nu voortaan 3 euro tijdens de daluren en 5 euro tijdens de spits. Een vouwfiets blijft gratis.
  • De meerrittenkaarten en de korting voor leden van de Gezinsbond verdwijnen. Als je nog zo'n meerrittenkaart hebt, heb je nog 6 maanden om die op te gebruiken.
Meer reizigers?
Zelf zegt de NMBS dat de nieuwe tarieven het aanbod transparanter moeten maken. Hoe dan ook wil de spoorwegmaatschappij het aantal reizigers tegen 2032 met 30 procent laten stijgen. Naast de uitbreiding van het treinaanbod 's avonds en tijdens de weekends moet de nieuwe tarievenstructuur daarbij helpen.

Volgens de NMBS zal 70 à 80 van de reizigers minder of evenveel betalen in vergelijking met nu. 20 procent zou wel meer moeten gaan betalen. Volgens de spoorwegmaatschappij krijg je online of aan de automaten sowieso het voor jou voordeligste tarief voorgesteld, als je ten minste je gegevens correct hebt ingevoerd.

De spoorwegmaatschappij verwacht dan ook dat haar inkomsten in eerste instantie wat gaan dalen. Maar als de nieuwe tarieven aanslaan en meer mensen naar de trein weten te lokken, zullen die inkomsten ook weer stijgen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/06/nmbs-tarieven/
Paul
Contacteer:

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door Paul »

Als ik vandaag via de app een ticket wil kopen voor 16 oktober, gaat dat nog altijd met de oude voorwaarden: 8,50 euro voor een seniorbiljet na 9 uur...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Die app wordt pas in de nacht van 14 op 15 geüpdate, dus dat is normaal.
dovaere

Bericht door dovaere »

Paul schreef: 06 okt 2025, 22:07 Als ik vandaag via de app een ticket wil kopen voor 16 oktober, gaat dat nog altijd met de oude voorwaarden: 8,50 euro voor een seniorbiljet na 9 uur...
Er zullen dus blijkbaar nog een periode (gedurende een maand) oude en nieuwe tickets geldig zijn ?
Daviddb

Bericht door Daviddb »

dovaere schreef: 07 okt 2025, 07:06 Er zullen dus blijkbaar nog een periode (gedurende een maand) oude en nieuwe tickets geldig zijn ?
Klopt! Vandaar de 10-rittenkaart hun geldigheid dit jaar is beperkt van één jaar naar 6 maanden. Gedurende die 6 maanden zullen er dus nog oude en nieuwe tariefsystemen worden gebruikt.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Jazeker, Passen mag je sowieso gebruiken tot de aangegeven einddatum. Als je vastomlijnde plannen voor begin november hebt en het huidige systeem is goedkoper/handiger, dan kun je nu al een ticket kopen (kan 30 dagen op voorhand). Zie ook https://treintrambus.be/blogberichten/n ... 5-oktober/
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik zit toch nog altijd met een reeks vragen over Train+. Je zult toch op een of andere manier moeten kunnen bewijzen dat je daar voor betaald hebt? In een ver verleden zou dat een kartonnen kaart geweest zijn met je naam en de geldigheidsduur erop, maar hoe zal het nu zitten? Zal de Train+ terug te vinden zijn in je app? En wat met biljetten die voor 2 personen aangekocht worden? In dit geval specifiek mijn vrouw en ik? Zal haar Train+ op mijn app geïnstalleerd kunnen worden of zal haar Train+ in haar app gezet worden, zodat we dus voor een biljet voor 2 personen altijd 2 phones zullen moeten tonen? Of is er gewoon geen sprake van om het in de app te zetten en moet het bewijs op een mobib geplaatst worden? En hoe zien ze dit allemaal op te lossen tegen 15 oktober?
Met vriendelijke groet

overweg13
klaas

Bericht door klaas »

overweg13 schreef: 06 okt 2025, 17:53 Het is ook vele keren gemakkelijker om een bus te huren dan een groepsreis per trein aan te vragen. De busfirma zal geen bezwaar maken tegen een vertrekuur in de spits, de NMBS doet dat wel. En dan krijg je soms voorstellen die kant noch wal raken.
Dat is één van de redenen ja. Ik ben zelf nog steeds actief in een jeugdbeweging en wij gebruiken elk jaar meermaals de trein, zeker voor op kamp mee te gaan. We gebruiken hiervoor nooit een groepsticket maar altijd go-passen, met meerdere redenen:

- Inderdaad: een reis in de spits wordt ten zeerste afgeraden. En je hebt zelf veel minder keuze in uren/route/...
- Flexibiliteit: minder een probleem om te vertrekken, maar wel om terug te komen: als de tenten minder snel afgebroken zijn dan verwacht en je mist je trein sta je daar.
- Prijs: onze kampen zijn meestal op meer dan de maximumafstand. Een groepsrit kost ons dan €10,40 per persoon, terwijl een go-pass slechts €6,40 kost. En voor de jongere kinderen betaal je nog eens een euro extra terwijl ze gratis meerijden met losse tickets.
- Fietsen: onze oudsten nemen vaak de fiets mee op de trein, dat kan niet gecombineerd worden met een groepsticket
- Administratie: een go-pass koop je enkele minuten voor vertrek aan de automaat, een groepsticket moet je lang op voorhand aanvragen en verlies je veel meer tijd mee.

En daartegenover win je: gereserveerde plaatsen. Maar meestal is dat voordeel nihil omdat er toch nog plaats is. En als de trein wel tjokvol zit, mag je er gif op innemen dat ook de gereserveerde plaatsen (deels) ingenomen zijn.
klaas

Bericht door klaas »

overweg13 schreef: 07 okt 2025, 08:32 Ik zit toch nog altijd met een reeks vragen over Train+. Je zult toch op een of andere manier moeten kunnen bewijzen dat je daar voor betaald hebt? In een ver verleden zou dat een kartonnen kaart geweest zijn met je naam en de geldigheidsduur erop, maar hoe zal het nu zitten? Zal de Train+ terug te vinden zijn in je app? En wat met biljetten die voor 2 personen aangekocht worden? In dit geval specifiek mijn vrouw en ik? Zal haar Train+ op mijn app geïnstalleerd kunnen worden of zal haar Train+ in haar app gezet worden, zodat we dus voor een biljet voor 2 personen altijd 2 phones zullen moeten tonen? Of is er gewoon geen sprake van om het in de app te zetten en moet het bewijs op een mobib geplaatst worden? En hoe zien ze dit allemaal op te lossen tegen 15 oktober?
Je zal de train+ kaart zowel op papier als op je MOBIB-kaart kunnen zetten. En tickets voor meerdere personen zullen niet bestaan (afgezonderd (mini-)groepen), dus zal voor elk strikt persoonlijk ticket een train+ kaart gescand moeten worden.

De vraag die dan bij mij overblijft: op de MOBIB-kaart is het duidelijk, maar hoe zal er identiteitscontrole gebeuren op de papieren kaart? Ga je dan elke keer dat je een papieren kaart koopt al je gegevens moeten intikken op de automaat? Want als dat niet moet kan ze eigenlijk ongelimiteerd doorgegeven worden, denk ik dan. Indien wel zou je pittige files kunnen verwachten
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Bij aankoop via app/website zit Train+ in veel gevallen in je profiel, bij aankoop via het loket zul je het moeten tonen.
Via de automaat zijn er een aantal opties: Afbeelding

Geen idee waar de scanner van de automaten zit ...
dovaere

Bericht door dovaere »

klaas schreef: 07 okt 2025, 08:43
overweg13 schreef: 07 okt 2025, 08:32 Ik zit toch nog altijd met een reeks vragen over Train+. Je zult toch op een of andere manier moeten kunnen bewijzen dat je daar voor betaald hebt? In een ver verleden zou dat een kartonnen kaart geweest zijn met je naam en de geldigheidsduur erop, maar hoe zal het nu zitten?
Je zal de train+ kaart zowel op papier als op je MOBIB-kaart kunnen zetten. [...]

De vraag die dan bij mij overblijft: op de MOBIB-kaart is het duidelijk, maar hoe zal er identiteitscontrole gebeuren op de papieren kaart? Ga je dan elke keer dat je een papieren kaart koopt al je gegevens moeten intikken op de automaat? Want als dat niet moet kan ze eigenlijk ongelimiteerd doorgegeven worden, denk ik dan. Indien wel zou je pittige files kunnen verwachten
Intikken van een kaartnummer of scannen van QR-code op een automaat is ook geen afdoend controlemechanisme, want sloebers kunnen daar kaartnummers van elkaar intypen of elkaars QR-code scannen. Tenzij er een verbod komt om met dezelfde Train+ conflicterende treinreizen te kopen? Maar dat zal dan andere problemen veroorzaken bij bonafide klanten die hun reisplannen wijzigen.
Of zoals in Frankrijk waar de treinbegeleider kan controleren of de naam van de aankoper van een Carte Avantage past bij de naam van de reiziger? Dan is de volgende vraag of men op de Belgische "anonieme" Train+ die men aan het loket/automaat koopt de naam van de aankoper moet invullen?
Plaats reactie