Statte nummering perrons
Statte nummering perrons
In Statte rijden treinen richting Luik op spoor 6 (een enkele keer spoor 5); richting Namen op spoor 7.
Hoe komt men aan die nummering?
Hoe komt men aan die nummering?
-
ovspotter_be
Re: Statte nummering perrons
Misschien oude sporen die nu verdwenen zijn, in Schaarbeek bijvoorbeeld ontbreken sporen 1 en 2.
Ik denk eerder dat men doorgenummerd heeft vanaf Hoei, wellicht omdat de stations Hoei en Statte vroeger door een en dezelfde blokpost bediend werden.
Bemerk trouwens dat de telegrafische code van Statte LHY is, die HY kunnen alleen maar naar "Huy" verwijzen.
Bemerk trouwens dat de telegrafische code van Statte LHY is, die HY kunnen alleen maar naar "Huy" verwijzen.
Ik zie op luchtbeelden wel degelijk 7 sporen liggen in Statte waarvan er 5 een perron hebben. Laat het ons dan maar houden op een oude situatie waarbij de perrons vroeger anders waren en de nummering heden nog steeds naar die periode verwijst. Op de tekeningen die ik terugvind op sporenplan.nl is er zelfs sprake van 8 sporen in 1985. De blokposten (er stonden er vroeger blijkbaar 2) stonden niet aan de kant van het stationsgebouw.
In Hoei zijn er vier doorgaande sporen met een perron, genummerd van 1 tot en met 4.
In Statte zijn de perronsporen genummerd vanaf 5 (wijkspoor, dichtst bij het stationsgebouw), 6 (hoofdspoor richting Luik), 7 (hoofdspoor richting Namen) enz.
Dat lijkt mij toch eerder te wijzen op een doornummering. Er is geen ruimte voor 'verdwenen' sporen 1-4; het stationsgebouw van Statte is niet van plaats veranderd, toch?
In Statte zijn de perronsporen genummerd vanaf 5 (wijkspoor, dichtst bij het stationsgebouw), 6 (hoofdspoor richting Luik), 7 (hoofdspoor richting Namen) enz.
Dat lijkt mij toch eerder te wijzen op een doornummering. Er is geen ruimte voor 'verdwenen' sporen 1-4; het stationsgebouw van Statte is niet van plaats veranderd, toch?
Tot in 1963 reden er treinen van Landen naar Statte: daar kunnen twee perrons voor gediend hebben - maar de twee overige ?
Tussen haakjes: op een zondagavond in de lente van 1963 reed ik van Landen naar Statte (+ overstap naar Namen). In zowat elk station stapten mensen op en af, zo te zien op familie- of vriendenbezoek. Want een auto was toen nog luxe.
Tussen haakjes: op een zondagavond in de lente van 1963 reed ik van Landen naar Statte (+ overstap naar Namen). In zowat elk station stapten mensen op en af, zo te zien op familie- of vriendenbezoek. Want een auto was toen nog luxe.
Dan kan het zijn dat er kopsporen waren op de plaats waar nu de parking is. Al is dat moeilijk na te gaan. Ik heb heel wat oude foto’s van het station gevonden maar geen enkele die een goed totaal zicht neemt. Het betreft dus vooral close up foto’s waarbij in het beste geval eens het volledige stationsgebouw te zien is maar niet de ruime omgeving met alle perrons er op. Het blijft dus wat gokken. Het enige wat ik wel kon vinden is dat lijn 127 vanuit Landen enkelsporig was tot Statte. Lijn 127 werd uitgebaat door Hesbaye-Condroz (net zoals lijn 126) daar waar lijn 125 werd gebouwd door Chemins de fer de Namur à Liège dus de situatie zal er vroeger hoe dan ook heel anders hebben uitgezien. Op de luchtbeelden naast de parking zie je ook wel dat het er vroeger anders was maar hoe exact de sporen waren aangelegd kan je er niet meer uit opmaken. Je ziet nog wel een stukje spoor liggen net over de straat waar lijn 127 een boog maakte.
De situatie in Hoei en in Statte is sowieso veranderd in de jaren 1967-1970 door de elektrificatiewerken op L. 125 en door de ingebruikname van een nieuwe, dubbelsporige tunnel tussen de beide stations. Ik vermoed dat de huidige nummering van de sporen in beide stations teruggaat tot die tijd, en dat de oude mechanische seinhuizen toen ook buiten dienst werden gesteld en vervangen door één elektrische seinpost voor beide stations.
Als ik me goed herinner liepen voor de elektrificatiewerken reeds twee sporen door de tunnel. Weliswaar te dicht naast elkaar, zodat de tunnel aangepast werd.Paul schreef: ↑22 sep 2025, 18:27 De situatie in Hoei en in Statte is sowieso veranderd in de jaren 1967-1970 door de elektrificatiewerken op L. 125 en door de ingebruikname van een nieuwe, dubbelsporige tunnel tussen de beide stations. Ik vermoed dat de huidige nummering van de sporen in beide stations teruggaat tot die tijd, en dat de oude mechanische seinhuizen toen ook buiten dienst werden gesteld en vervangen door één elektrische seinpost voor beide stations.
In de oude tunnel (voor 1970) liepen de twee sporen in elkaar ("voies mariées") zodat beurtelings verkeer noodzakelijk was.joverwimp schreef: ↑22 sep 2025, 18:31Als ik me goed herinner liepen voor de elektrificatiewerken reeds twee sporen door de tunnel. Weliswaar te dicht naast elkaar, zodat de tunnel aangepast werd.Paul schreef: ↑22 sep 2025, 18:27 De situatie in Hoei en in Statte is sowieso veranderd in de jaren 1967-1970 door de elektrificatiewerken op L. 125 en door de ingebruikname van een nieuwe, dubbelsporige tunnel tussen de beide stations. Ik vermoed dat de huidige nummering van de sporen in beide stations teruggaat tot die tijd, en dat de oude mechanische seinhuizen toen ook buiten dienst werden gesteld en vervangen door één elektrische seinpost voor beide stations.
De tunnel werd niet aangepast, maar er werd een nieuwe geboord naast de oude.
Zie uitgebreid artikel in Rail et Traction (https://tassignon.be/trains/PDF/rt118.pdf), vanaf p. 107.